0-10V naar PWM dimming met een pullup?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 11:50

xces

To got or not to got..

Topicstarter
Ik wil graag een LED armatuur bouwen, PWM gedimd, maar invoer van dimsignaal is 0-10v.
Nu heb ik al een kastje dat 0-10v omzet naar PWM, dit hoort bij mijn aquariumcomputer. Om zelf DIY led verlichting aan te sturen word wel ondersteund, maar officieel helpen ze je niet bij vragen...

Vanuit daar komt dus een PWM signaal dat naar de drivers gaat. Het probleem is echter het volgende;
The LEDControl4Passive do not produce - lets say - a "voltage level" signal. The outputs are "switched" to ground potential (the driver - pin). If you need a signal with an defined voltage, you need to add the voltage signal via a so called pullup resistor to each driver pin.
Met andere woorden geeft de LEDControl4Passive dus geen 5V PWM signaal, maar een PWM'd min/0V/GND signaal.

De drivers die ik voor ogen heb zijn de MeanWell LDD drivers. Deze hebben een 5V PWM signaal nodig om te dimmen met 0% (0V) uit en 100% is "aan" (5V). De Meanwell drivers verbruiken ongeveer 5ma per kanaal, dus dacht ik eraan om een pullup resistor van 1 kOhm te voorzien van 5V.

Dan ben ik er toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Niet helemaal denk ik

als je 5mA door die 1k wil trekken zal hier alweer 5v over vallen. Onderaan de weerstand zal dan -5v staat tov de 5v voeding oftwel gewoon 0. Nu zal het niet zo hard lopen, maar je zal geen 5v op je pin krijgen als hij 5mA wilt hebben.

Je zou het evt wel met een pnp transistor en pulldown kunnen doen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
                +5v
                  |
         _____    \/
driver--[_____]---|
                  \
                   +---> naar dimmer
                   |
                  ---
                  | |
                  | |
                  ---
                   |
                  GND

edit:
ok dat werkt niet echt.

het moet lijken op een pnp tor met de emitter aan de 5v voeding en de basis via een weerstand (natuurlijk) aan de driver. de collector van de pnp zit aangesloten op de ingang van de dimmer waar ook een pulldown weerstand zit naar de nul.

Als je driver dan gaat geleiden trekt hij een basisstroom door de pnp tor die daardoor gaat geleiden en alle nodige stroom naar de dimmer laat vloeien. Als de driver weer stopt met geleiden, stopt de pnp tor ook en wordt de dimmer ingang weer naar nul getrokken door de weerstand

zo heb je op de CE spanning na geen verlies op de ingang van de dimmer

[ Voor 40% gewijzigd door timberleek op 30-01-2013 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Topicstarter
Als ik het goed in mijn beeld heb gaat het van de +5v via 1kOhm naar PWM signaal uit kastje (zie pagina 2 van de PDF)..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Als de opto open gestuurd wordt trekt hij pin 2 aan pin 1 (die je aan de ground moet hangen). Daardoor trekt hij de onderste draad van de dimmer naar hetzelfde niveau als de bovenste draad . Als de opto in rust is (dicht) wordt de onderste draad naar de 5v getrokken door de weerstand. De bovenste hangt nog steeds aan de nul

Alleen wil je dimmer 5mA volgens jou, die stroom door die weerstand zorgt voor een spanningsval. Als die te groot is zal de dimmer hem niet accepteren als 'hoog' signaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Topicstarter
Ik las eerst je reactie, toen je edit; maar om eerlijk te zijn snap ik nu door mijn zeer beperkte electronica kennis er geen snars meer van. Zou je een poging kunnen doen om het in lekentaal of in een schema uit te leggen?

Het zou me helpen als je de LedControl4Passive links tekend, en de LDD driver aan de rechterkant.

[ Voor 0% gewijzigd door xces op 30-01-2013 14:08 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Afbeeldingslocatie: http://www.kpsec.freeuk.com/images/trswipnp.gif

die opstelling probeerde ik te tekenen. De input van de dimmer zit dan aan weerszijde van RL aangesloten

De optocoupler in de driver trekt de weerstand RB naar de ground. Daardoor loopt er een basisstroom van de +Vs door de transistor en RB naar de ground. Door die basisstroom gaat de transistor geleiden tussen E en C. Deze trekt de spanning op het knooppunt tussen de transistor en weerstand omhoog. (en dus ook de input van je dimmer).

een geleidende optocoupler in je driver zorgt dan voor een hoge spanning op de input van je dimmer. En andersom natuurlijk. als de transistor niet meer geleid trekt RL de input van de dimmer weer naar 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Topicstarter
Dat begint al ergens op te lijken wat ik zou kunnen snappen.

+Vs is de + van de 5V voeding en 0V is de - van de 5V voeding
Dat ronde ding is de optocoupler als ik het goed heb.
De chip output is denk ik de output richting de LDD driver
R is volgens mij een weerstand

Wat zijn dan de waardes van Rb en Rl en welke optocoupler zou ik moeten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Nee de chip output is de output van de 0-10v naar pwm omzetter.

Als je kijkt naar het plaatje in de pdf hang je pootje 1 van de omzetter aan de ground. poot 2 sluit je aan aan de linker kant van RB (idem voor pootje 3, 4 etc).

Die blauwe dingen in het eerste plaatje van die pdf zijn optocouplers.
Links zit een led, door het licht wat daar af komt gaat de transistor rechts geleiden.
RB en RL zijn gewoon weerstanden
'dat ronde ding' is een PNP transistor

voor RL maakt de waarde niet zoveel uit, 1k is prima.
RB is afhankelijk van de transistor
Als je een bc548 neemt (redelijk standaard ding) heb je een versterkingsfactor van ca 180 is een 1k weerstand ook wel prima, maar 10k mag ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Topicstarter
timberleek schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 15:06:
Nee de chip output is de output van de 0-10v naar pwm omzetter.
ah, kwartje, vallen enzo.. hehe.

Die blauwe dingen in het eerste plaatje van die pdf zijn optocouplers.
Links zit een led, door het licht wat daar af komt gaat de transistor rechts geleiden.
Links is het 0-10v signaal; alles wat binnen de getekende stippellijn zit in het kastje en is daardoor black box voor mij. Ik zie alleen de 2 linkse blokjes (RJ11 stekkers vanuit auqariumcomputer die 0-10v leveren) en het rechtse blauwe blokje genummerd 1 t/m 5 (screw terminal) richting LED kanalen waarbij pin 1 GND is.

Als je kijkt naar het plaatje in de pdf hang je pootje 1 van de omzetter aan de ground. poot 2 sluit je aan aan de linker kant van RB (idem voor pootje 3, 4 etc).
Dus lijntje 1 komt overeen met GND en kan dus aangesloten worden aan de (-) van de +5V power supply?
Per ander lijntje 2,3,4,5 pas ik bovenstaand schema toe.

RB en RL zijn gewoon weerstanden
'dat ronde ding' is een PNP transistor

voor RL maakt de waarde niet zoveel uit, 1k is prima.
RB is afhankelijk van de transistor
Als je een bc548 neemt (redelijk standaard ding) heb je een versterkingsfactor van ca 180 is een 1k weerstand ook wel prima, maar 10k mag ook
Dus eigenlijk zeg je; per kanaal heb je nodig; 1x BC548 + 2x 1k weerstand en dan zou het moeten werken. Wat zou je adviseren voor diode als ik het op safe wil spelen?

[ Voor 0% gewijzigd door xces op 30-01-2013 15:18 . Reden: lege regels ivm leesbaarheid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
je hoeft aan de opto ook niks te doen.

Je hebt enkel de 5 uitgangen nodig.

inderdaad per lijntje(die je gaat gebruiken) die schakeling toepassen. nummer 1, inderdaad aan de min van de 5v voeding hangen.

ja met die transistor en die weerstanden moet je een heel eind kunnen komen.
Bedoel je de 'protection diode' van het plaatje? Die heb je niet nodig. Dat is voor inductieve lasten (relais, motoren etc), gewoon weglaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Topicstarter
Volgende uitdaging is om de stroom toevoer van de LED te stoppen zodra er 0v word uitgestuurd. Volgens de datasheet ondersteund de driver "PWM DIMMING & ON/OFF CONTROL".
REMOTE ON/OFF:
Leave open if not use
Power ON with dimming: DIM ~ -Vin >2.5 ~ 6VDC or open circuit
Power OFF : DIM ~ -Vin < 0.8VDC or short
Nu ben ik benieuwd of de volgende PCB dit dan standaard ondersteund;
Afbeeldingslocatie: http://i861.photobucket.com/albums/ab172/kovawa/Revised5upLDD-HDriver_zps666a881e.png

Volgens mij wel, want het PWM signaal gaat naar pin 22. Dit betekend zoals ik het interpreteer dat de LED's dan ook echt uitgaan, maar de stroomtoevoer naar de driver blijft natuurlijk wel voorzien, toch?

Als laatste vraag; het kastje wat ik ga uitbreiden heeft zelf een stroomtoevoer van 12v & genoeg A. Zou ik met deze zelfde 12v toevoer het +5V circuit kunnen voeden? Eventueel met een Zener diode (BZX55C5V6 - 5,6 volts)? Gaat dan de schakeling zoals jij hem hebt voorgesteld nog steeds werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-10 23:20

SA007

Moderator Tweaking
Mm, ik kijk net na de specs van de meanwell LDD-H.

Volgens die zit er al een pull-up in, dus zou je de output van de PWM converter er direct op een kunnen sluiten.

Mag ik trouwens vragen waar die 5mA vandaan komt? het lijkt me nogal veel en kan het nergens terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Topicstarter
Die 5mA komt van deze thread en zijn gemeten door dezelfde maker van de PCB tekening.
The current draw for the PWM pin is 5ma @ 100% on average. Because of this, I would not recommend driving more than 6 LDD's per arduino pin. 40ma is the maximum per I/O pin according to the folks at Arduino CC.

iemand vraagt hem of hij daar zeker van is, waarop hij antwoord;
I tested all 9 of the LDD's that I have on hand. A 5ma draw was the average between all of the units. I find it interesting that the LDD has such a low input impedance, as I've driven up to 20 CAT4101's from a single arduino pin. My suggestion still stands- when in doubt- use an NPN transistor to do the heavy lifting and give the arduino a break.

Waar zie jij dat de LDD al een pullup heeft? Jij denkt dus dat deze driver met de output PWM'd min/0V/GND signaal overweg kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik ben het eens met SA007: kans is groot dat de Meanwell al een interne pull-up heeft om ervoor te zorgen dat als je de PWM-pin niet aansluit, de LED voluit aangaat. De gemeten 5mA zou dan ook wel eens de stroom door die pull-up kunnen wezen als de pin van de Arduino geground word.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Topicstarter
Ok, dan ga ik versie 2 van het board laten etsen (heeft iemand een goedkoop adres, dacht zelf aan iteadstudio)

Afbeeldingslocatie: http://i861.photobucket.com/albums/ab172/kovawa/Revised5upLDD-Hpcb_zps92659374.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
In dat geval is de hele schakeling inderdaad overbodig, niet eens aan gedacht.

Je moet waarschijnlijk nog wel even de -IN aansluiten

Ik zie ook niet helemaal hoe je er 5 dimmers op aan wil sluiten. pin 1 (vdc&pwm inputs) is de gezamenlijke ground van de 4 outputs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Topicstarter
Als je kijkt naar de PCB zie je dat pin1 (-) helemaal genegeerd word. Of het dan nog steeds gaat werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ik denk dat er een groundplane bijzit welke niet getekend is in het plaatje welke de - doet.
Zonder verbinding gaat het niet werken inderdaad.

itead is een goede optie, als het binnen hun standaardmaten past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Topicstarter
Als ik in Eagle zoek naar "GND" dan worden alle (-) in de PCB lichtgroen. Hoe kan ik zien of er een groundplate bij zit?

Hier staan de files: https://dl.dropbox.com/u/61376037/board.zip

[ Voor 22% gewijzigd door xces op 31-01-2013 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Als je in eagle op ratsnest druk zou hij een groundplane moeten tekenen.
Het rode stippellijntje langs de rand is een redelijke indicatie dat er wel wat zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Topicstarter
dan word heel de PCB rood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
dus een groundplane over het hele oppervlakte aan de bovenkant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Topicstarter
Aangezien de rode lijnen ook in de top layer zitten, dan gaat dat toch hardstikke fout of zitten die rode lijnen in hun eigen 'kanaal' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Dat gaat prima, hij neemt niet de hele laag, maar alleen wat niet in gebruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Topicstarter
Mooi, ik heb net de PCB besteld; op hoop van zegen!
Pagina: 1