NFS mount werkt niet meer naar behoren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hold
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Sinds vanmorgen zijn mijn bestanden op mijn NAS opeens "read-only" geworden.

De mappen worden netjes gemount via fstab, dus ik kan alles wel zien en openen, maar als ik een bestand probeer te verwijderen krijg ik de melding "Toegang geweigerd".
Als ik als root aanlog, kan ik de bestanden wel verwijderen.

Alles heeft weken prima gewerkt en ik heb verder niks gewijzigd, behalve de automatische updates van Ubuntu geïnstalleerd.

Ter info hoe het in fstab staat:
#
# Mounten NAS
192.168.0.142:/volume1/afbeeldingen /home/bert/Afbeeldingen nfs rw
#

Ik heb veel topics gevonden over mount problemen, maar niet echt over dit specifieke probleempje.
Iemand nog tips?

Beetje off-topic vraagje: Hoe kan ik eventuele dagelijkse updates van Ubuntu terugdraaien of een overzicht vinden van wat er geïnstalleerd werd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je ook gekeken naar de rechten op de bestanden van de server?

Overzicht van wat is geïnstalleerd vind je in /var/log/apt/history.log, of /var/log/dpkg.log.

Ik wil wat meer inzet van je zien, want je kan je probleem en vraag prima via Google vinden en de informatie die je geeft is erg magertjes.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hold
  • Niet online
Blijkbaar zat ik op het verkeerde probleem te googelen. 8)7

Er is inderdaad iets bizars met de rechten als ik de server benader vanop mijn desktop.
De bestanden die ik in de gemounte mappen zet via de desktop krijgen als user én group '1000' op de server en in Thunar zie ik ze als eigenaar '1024'
De server ziet mijn desktop niet als user of admin, maar als 'Andere', waardoor ik dus ineens op sommige mappen geen schrijfrechten meer had, tenzij als root.

Toch bedankt voor de tip. Ik zal eens uitspitten hoe ik de rechten en users op één lijn krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
kijk eens in je /etc/exports

staat daar zoiets:
/home/xxxx.. 192.168.xxx.0/24(rw,sync,no_root_squash,no_subtree_check)

zo kan je de rechten doorgeven. ( no_root_squash, no_subtree_check )

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hold
  • Niet online
/etc/exports staat niet in mijn bestandssysteem
Kan ik de rechten ook doorgeven via de regels in fstab?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Je bedoelt geen /etc/exports op je NAS? Of op je client? Dat laatste is logisch, maar het eerste verwacht ik niet.

Luctor et Emergo || specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hold
  • Niet online
Ben een beetje een n00b in dit soort zaken.
Op mijn NAS (Synology) heb ik niet gekeken, maar daar moet ik dan aan zien te geraken via ssh en putty.

Ergens moet er trouwens een instelling goed mis staan, want intussen zie ik ook op mijn mediaplayer (PlayOnHD mini) wel de mappen die ik via NFS mount, maar niet de bestanden die in de map staan.

Op mijn desktop werkt alles trouwens wel weer normaal.
Pagina: 1