PS3 blu-ray defect?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Argantos
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-04-2023
Beste tweakers,

Ik heb een PS3 fat 40gb (CECHG04) die moeite heeft om games te lezen. Zo nu en dan kreeg ik wel te zien welke game ik er in deed (in het XMB menu), maar zodra ik deze wilde starten kreeg ik een fout melding. Tot nu toe heb ik al drie verschillende foutmeldingen voorbij zien komen:
  • 80010514
  • 8001002B
  • 8001050F
Voor zover ik weet zijn deze meldingen gerelateerd aan de Bu-Ray speler.
Dus ik heb de ps3 open gemaakt (mbv een youtube filmpje) en de lens schoongemaakt met alcohol (96%), echter nu leest hij helemaal geen games meer (ze verschijnen nu ook niet meer in het XMB menu).

Waarschijnlijk ligt het aan de lens zelf en wil deze gaan vervangen of het ligt aan het mechanisme van de Blu-Ray speler zelf?
Hebben jullie ervaringen of adviezen met/over deze meldingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-10 16:52

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Ervaringen: ja. Mijn Slim 160 Gb heeft er met sommige discs ook last van. In XMB wordt het spel netjes herkend. Bij starten krijg ik dan vaak een foutmelding en springt de PS3 terug naar XMB. Tot nu toe start het spel de 2e of 3e poging wel door.

Het gekke is dat het niet bij alle discs optreedt, en de discs waarbij het wel gebeurt, zijn dus allemaal (of eigenlijk, alle drie) gloedjenieuw en volledig onbeschadigd (Little Big Planet Karting, Kingdoms of Amalur en Puss in Boots).

Ik overweeg nog een bluray cleaning disc te gaan halen. Maar eerst ga ik me wat meer inlezen.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nioz
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-05 15:34
Wellicht dat het verschil zit in single- en dual-layer blu-rays?
Volgens mij hebben dual-layers vaak een soort 'olievlek-effect' als je in goed licht op de onderkant kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:09

Nemesizz

Untouchable

Check voor de zekerheid of alle kabeltjes nog goed vast zitten.
De Bluray drive heeft een paar ellendig dunne kabeltjes, die heel makkelijk los schieten, klem zitten, of breken.

Metname die lint-kabels waarmee je drive contact maakt met het moederbord, en de lint-kabel van de printplaat van de drive naar de laser/loopwerk willen soms weer losschieten.

Kun je overigens ook testen, als je gedownloade games hebt en je drive is niet goed aangesloten (kabel iets los) kun je games op je HDD ook niet starten als het 'goed' is (safety feature, zonder bluray drive werken gedownloade games ook niet meer 8)7 ).
Als je games op je HDD nog wel starten, is er mogelijk toch iets mis met de laser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Argantos
Kun je overigens ook testen, als je gedownloade games hebt en je drive is niet goed aangesloten (kabel iets los) kun je games op je HDD ook niet starten als het 'goed' is (safety feature, zonder bluray drive werken gedownloade games ook niet meer 8)7 ).
Als je games op je HDD nog wel starten, is er mogelijk toch iets mis met de laser.
Haha dat is inderdaad een vreemde beveiliging... Maar hij speelt de games van de HDD wel af zonder problemen.

Heb ook getest of een DVD wel werkt, maar deze doet het gewoon. Ook zonder problemen, echter leest hij de Blu-Ray helemaal niet meer... Ik heb Lost Planet 1, Fifa Street 3 en Fifa 11 geprobeerd, maar geen enkele wordt herkend.
Ik moet dus denk ik de lens gaan vervangen, maar wat ik me af vraag: Is de lens van de Blu-Ray dezelfde als die van de DVD lezer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:09

Nemesizz

Untouchable

Ligt aan de drive, verschillende PS3 modellen hebben verschillende bluray drives (als ik kijk bij de shop waar ik m'n laser/loopwerk vandaan heb zijn er inmiddels 5 tot 7 verschillende drive modellen!).

Sommige drives hebben 1 laser, die zowel DVD als Bluray leest, andere modellen hebben 2 lasers, een voor Bluray en 1 voor de DVD/CD.

Bij m'n phat60 was de laser doorgebrand en de print onderop de drive beschadigd. Hij leest opzich wel DVD's en CD's, maar Blurays geeft ie op zo gauw de chip warm word (en dat is binnen 2 minuten) en loopt dan vast totdat de boel weer is afgekoeld.

Op het loopwerk (moet je wel eerst je Bluray loshalen) staat wel welk type laser/loopwerk je moet hebben.
Volgens mij is KES4xx voor laser, en KEM4xx voor gehele loopwerk+laser.

Ik weet niet of het mag (reclame maken) maar ik had m'n laser+loopwerk hier vandaan:
Console Pro

Soms kun je ook goedkoop laser elders halen, maar moet je heel goed oppassen met chinese imitatie prut lasers (zijn van zeer slechte kwaliteit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Argantos
Het lag inderdaad aan de lens zelf. Gisteren de lens binnen gekregen. Heb de lens vervangen en binnen een halfuurtje werkte de ps3 weer!

Bedankt voor alle adviezen en handigheden :-D
Pagina: 1