monitor +/- 350,-

Pagina: 1
Acties:

• master-arjan
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-10-2025
hallo mede tweakers,

de oplettende tweaker is zich al opgevallen dat ik voor meerdere componenten een topic heb staan, maar voor het budget waar ik mee zit wil ik natuurlijk wel de beste kwaliteit en daar heb ik jullie ervaringen voor nodig.

wat zoek ik in mijn monitor.
hij moet ten eerste 24" of 27" zijn.
waarom? heel eenvouding, heb nu een 23"maar vind deze toch echt te klein.

prijs zit maximaal rond de 350,- ,maar misschien zijn er ook wel leuke schermpjes voor 100,- minder.
input lag en response time, moeten het liefst zo laag mogelijk dit i.v.m. de vele shooters die ik speel.

aspect ratio
16:9, maar ik zag en hoorde uit ervaringen van mensen dat 16:10 ook heel fijn blijkt te zijn.
als bf3, max payne3, hitman en de rest van de shooters deze ondersteunen maakt het voor de rest niet uit.

aansluitingen
dit moet toch wel hdmi, dvi-d of een mini display port zijn.
aangezien dit de gangbare outputs zijn op de gpu's

ook hoorde ik van horen en zeggen dat een 120Hz scherm alleen maar profijt oplevert bij films kijken en niet bij game.
jullie ervaring hierover?

ik heb nu wel de belangrijkste dingen genoemd waar mijn monitor aan moet voldoen, graag jullie respons hierover.

wat voorbeelden die ik zelf al had gevonden.

pricewatch: Dell Ultrasharp U2412M Zwart
pricewatch: LG IPS277L-BN Zilver, Zwart
pricewatch: BenQ GW2450HM Zwart
pricewatch: Iiyama XB2380HS-1 Zwart

deze had een tijd terug ook deze gezien, maar die is denk ik uit de handel.
pricewatch: Samsung Syncmaster S27A750D Zwart

gr. arjan

[ Voor 6% gewijzigd door master-arjan op 30-01-2013 10:04 ]

• Immortaly007
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-02 09:29
Die Dell Ultrasharp lijkt me een prima optie.
Verder denk ik dat 120 Hz juist profijt oplevert bij Games en niet bij Films. Films zijn standaard maar iets van 25FPS, dus dan heb je weinig aan dat je monitor er 5 keer zo veel kan weergeven. Games kunnen echter wel met 120FPS gerenderd worden en dan heb je wel iets aan een 120Hz scherm. Ik moet er wel bij zeggen dat ik het verschil tussen 60 en 120 beeldjes niet merk (ik heb zelf een ViewSonic V3D245 die 120Hz aankan, omdat die 3D aan kan)

• master-arjan
Dan ga ik gewoon voor een 60Hz, aangezien deze toch een stukje goedkoper zijn.

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:57

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Als je 23 inch echt te klein vindt, dan vindt je 24 inch waarschijnlijk niet veel beter. In dat geval zou je dus beter kunnen gaan kijken naar een 27 inch scherm. Mocht je wel tevreden zijn met 24 inch, dan lijkt me de ultrasharp een no-brainer. Super IPS paneel, lage input lag, goede reviews, wat wil je nog meer :) ?

Grillmeister

• master-arjan
Misschien een nadeel, deze is 16:10

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Is alleen een voordeel, als je dat niet fijn vindt dan hak je in de settings gewoon een randje onder en boven eraf :P .

Edit: En site's en dergelijke zijn over het algemeen gemaakt in de hoogte, dus zie je meer op bijvoorbeeld Tweakers.net ;) .

[ Voor 34% gewijzigd door RoofTurkey op 30-01-2013 18:24 ]

Grillmeister

• master-arjan
Voordeel in welk opzicht?

• brugman
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:55
Ik heb zelf nu sinds een paar dagen de pricewatch: LG IPS277L-BN en ben erg tevreden ermee.

Voor zover ik kan beoordelen zijn de kleuren en kijkhoeken een stuk beter dan mijn samsung 37D550 tv, en het formaat werkt erg prettig.

Films en Games zien er prima uit en ik kan tot nu toe weinig nadelen opnoemen.

De bouw kwaliteit had beter gekund, als je de knoppen van het scherm probeert te bedienen dan wiebelt het scherm even na, ik vind het niet storend en ik heb niet het idee dat het stuk zal gaan, maar het is toch het benoemen waard.

Verder zijn de knoppen waarmee je het scherm bedient niet optimaal, je moet een soort van onder de tekst drukken voordat hij je vinger registreert, ik denk dat het even wennen is, want ik zit er nog wel eens naast. Dat is wellicht een nadeel als je elk uur een andere instelling wilt doen.

Ik heb hem tijdens de Mediamarkt BTW actie voor 250 inclusief verzenden opgepikt en voor dat geld heb je gewoon een prima IPS paneel.

Nu ik dit 27 inch scherm heb, zou ik niet meer terugwillen naar iets kleiners. Ik zit op een 60 centimeter van het scherm af en ik moet serieuze moeite doen en dichterbij komen met mijn hoofd voordat ik pixels kan onderscheiden.

Als het scherm uit staat, dan lijkt het alsof het geen randen aan de zijkant heeft, dat vind ik erg mooi. als het aan staat dan zijn het alsnog redelijk kleine randen, naar mijn mening.

Hardware.info heeft een review geschreven over het scherm, dat is wellicht de moeite waar om even door te lezen, zeker omdat het scherm daar een gouden award krijgt.

Ik ben het eens met de stelling dat de 24 inch dell een prachtig scherm is, zelf twijfelde ik daar ook over, maar de extra functies die dat scherm heeft (usb hub, verstelbare hoogte) gebruik ik niet en het formaat van 27 inch is voor mij doorslaggevend geweest.
De resolutie van de Dell schijnt ook voor extra zwarte balken te zorgen bij het bekijken van films, dat trekt mij eerlijk gezegd ook niet echt.

Voor mij zou de keuze afhangen tussen de LG en de Dell, met een lichte voorkeur voor de LG.

• master-arjan
Brugman top voor de uitgebreide uitleg.
Dit helpt mij echt, het probleem met de knoppen zal voor mij denk niet echt een probleem worden aangezien ik de instelling 1x goed zet en daarna niet meer aan kom.

is de reactie tijd niet wat hoog voor shooters?

[ Voor 11% gewijzigd door master-arjan op 30-01-2013 19:34 ]

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Even voor de duidelijkheid, de ultrasharp heeft zeg maar 1920x1080 resolutie + 120 pixels in de hoogte. De totale resolutie is dus 1920x1200, wat een beeldverhouding oplevert van 16:10 ipv 16:9. In theorie heb je dus gewoon 1/16e meer beeld in de hoogte, dat veroorzaakt ook zwarte randen in 16:9 films maar het de film wordt dan nog steeds in 1080p afgespeeld ;) .

Grillmeister

• brugman
De reactietijd zal met een niet IPS scherm waarschijnlijk sneller zijn, maar voor mij is het LG scherm snel genoeg, voor zover ik met Counter strike source, global offensive, crysis 2, far cry 3 en borderlands 2 heb gespeeld.

Vergeleken met de Dell maakt het volgens mij niet zoveel uit. De reactietijden zijn vergelijkbaar en de LG heeft een "overdrive" functie, waarmee deze reactie tijden nog kunnen worden versneld ook.

Ik heb een tijdelijke vergelijking gemaakt op Hardware.info, waarin je de prestaties naast elkaar kan zien.

Mocht die link niet werken, dan heb ik hier een screenshot van de reactietijden naast elkaar. Links is de Dell, rechts is de LG.

Zoals je ziet, maakt het tussen de IPS panelen niet zoveel uit. In de review van Hardware.info zul je ook lezen dat het voldoende is voor de meeste gamers.
Als je denkt dat reactie tijd echt heel belangrijk is, dan moet je gaan kijken naar een ander type scherm.

Zelf ben ik nu verliefd geraakt op de mooie kleuren van IPS en zeker vergeleken met het TN paneel dat ik ernaast heb staan, wil ik eigenlijk niet meer anders.

• master-arjan
Ik zie input lag is 0, zeer belangrijk :p

Maar de reactie tijd is niet te hoog voor een (zeer) snelle shooter?

Iemand bekend met deze:
pricewatch: Iiyama ProLite G2773HS-GB1 Zwart

http://nl.hardware.info/v...l/producten/157149-150507

Ik vind de LG een heel mooi scherm, maar met die 14ms reactietijd lijkt me een beetje hoog voor shooters.
Met als gevolg mischien Ghosting.

[ Voor 113% gewijzigd door master-arjan op 01-02-2013 17:44 ]

• brugman
Excuses voor de late reactie.

Ik zelf heb geen last van ghosting, maar de Iiyama is inderdaad een stuk sneller, als ik de testresultaten zo bekijk.

Ik heb de review gelezen en kan je zeggen dat die monitor inderdaad een goede keuze lijkt, als je bereid bent om je gehele budget uit te geven.

Ik denk dat de Iiyama wellicht een betere keuze is voor jouw doeleinden, maar daar is de prijs ook naar.

Een groot voordeel wat ik wel zie is dat je 3 jaar garantie krijgt, dat is op zich prettig als je zoveel aan een monitor uit geeft.

De keuze is denk ik vooral een prijs/kwaliteit keuze. Ga je voor het beste scherm van de twee, dan betaal je net een paar euro meer.

Ik denk dat je met beide schermen geen miskoop doet.

• master-arjan
brugman schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 13:57:

Ik zelf heb geen last van ghosting, maar de Iiyama is inderdaad een stuk sneller, als ik de testresultaten zo bekijk.

Ik heb de review gelezen en kan je zeggen dat die monitor inderdaad een goede keuze lijkt, als je bereid bent om je gehele budget uit te geven.

Ik denk dat de Iiyama wellicht een betere keuze is voor jouw doeleinden, maar daar is de prijs ook naar.

Ik denk dat je met beide schermen geen miskoop doet.
Dat idee had ik zelf ook al, speel vooral shooters.

Op mijn wensen geselecteerd heb ik dan drie schermen:
Toch een IPS monitor, maar met maar 5ms reactietijd en 0 inputlag
pricewatch: Asus MX279H Zwart

En twee TN monitoren
en
pricewatch: AOC E2795VH Zwart

Het design van asus trekt mij wel en die heeft maar 5ms reactietijd, deze heeft dus waarschijnlijk minder last van ghosting.

• brugman
Die Asus is een mooie monitor, maar toch denk ik dat je te veel blind staart op die 5ms reactietijd.
Als je de reactie tijden vergelijkt, moet je een verschil maken tussen de verschillende reacties.

Bij hardware.info testen ze bijvoorbeeld hoe lang het duurt voor een pixel om van 20% grijs naar 80% grijs en weer terug te gaan.

Deze test zorgt meestal voor andere scores dan bijvoorbeeld de tijd die een pixel nodig heeft om van compleet zwart naar compleet wit te gaan.

In de vergelijkingstabel zie ik dat de Asus op veel verschillende soorten testen langzamer is dan de LG in overdrive modus. De stelling dat de Asus minder ghosting zou hebben, zou ik niet zo hard durven uit te spreken.

In deze vergelijkingstabel kan je de verschillende reactietijden zien tussen de door jou geselecteerde monitoren.

Ik kijk vooral naar de modus overdrive, bij de schermen die dit hebben, aangezien dit de snelste modus van een monitor is. Deze resultaten probeer ik dan te vergelijken met de resultaten van de snelste "normale" stand van het scherm zonder overdrive mogelijkheid.

Ik heb even snel met paint de tabel aangepast.

Je ziet dat de TN panelen wat sneller zijn, qua reactietijd, wat normaal is gezien de techniek.
Echter vind ik dat het verschil in reactietijd wel mee valt.

Hoe dan ook is het LG IPS scherm sneller dan het Asus IPS scherm, volgens deze tabel.

Daarom stel ik dat ghosting op de LG minder snel zal voorkomen dan op de Asus, als is het verschil tussen de twee minimaal.

De echt snelle panelen zijn de TN panelen en als reactietijd echt heel belangrijk is, moet je IPS laten varen als idee.

• master-arjan
Ik moet even de info laten bezinken, maar ik wil iedergeval zeggen dat je hulp echt top is.
Al met voorbaat dank.

Ik wil ook graag vragen of er personen zijn die één van de 4 genoemde monitoren bezet.
Graag wil ik hierover een ervaring m.b.t. afwerking, ghosting en hoe mooi het beeld is.

Mijn voor keur kwa uiterlijk gaat naar de asus, maar als ik deze review lees dan neig ik toch meer naar deze.
http://nl.hardware.info/r...-gaming-monitor-conclusie

De vragen die nog over blijft bij dit scherm:
Het is een 120Hz monitor, moet mijn gpu dan (veel) meer rekenkracht leveren?
Ik heb nu een dell sp2309W met 2048x1152 ,maar kan de meeste games niet op ultra spelen, als ik nu een 27" model neem met 1920x1080, maar de settings wel op ultra gaat mijn game ervaring (hoe mooi het er uit ziet) daar op vooruit?

[ Voor 92% gewijzigd door master-arjan op 02-02-2013 16:43 ]

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:53
De U2412M staat bij mij op het op het bureau.
Ik heb nog geen ghosting kunnen ontdekken.
Beeldkwaliteit vind ik echt heel goed. De kleuren zijn sowieso vele malen beter dan elk willekeurig tn scherm.
Wat bouwkwaliteit betreft weet ik niet wat jij goed of slecht vindt. De voet voelt stevig aan. 12cm in hoogte verstelbaar.
Wanneer ik een tik tegen de rand van het scherm geef is die binnen een seconde uitgetrild. De behuizing hoor je dan lichtjes kraken, maar dat geldt neem ik aan voor alle kunststof behuizingen.
Ik heb niet echt veel vergelijkmateriaal, maar de bouwkwaliteit is in ieder geval beter dan de Samsung SyncMaster S24B420BW die ik op het werk heb staan.
Alleen bij het in de portretstand zetten moet je opletten dat het scherm niet tegen de voet aan komt. Daar heb ik een mooie kras op de voet aan over gehouden.
Voor de rest ben ik er erg tevreden over.

Als ik nu weer zou moeten kiezen, zou ik zo weer hetzelfde scherm kopen.

16:10 is naar mijn mening ook een veel mooiere verhouding dan 16:9.
Naast dat die extra hoogte wel handig is, is het naar mijn mening ook gewoon een mooiere verhouding.

[ Voor 13% gewijzigd door wappiewappie op 02-02-2013 19:16 ]

• master-arjan
Ik ga uiteindelijk voor deze:

De vragen die nog over blijft bij dit scherm:
Het is een 120Hz monitor, moet mijn gpu dan (veel) meer rekenkracht leveren?
Ik heb nu een dell sp2309W met 2048x1152 ,maar kan de meeste games niet op ultra spelen, als ik nu een 27" model neem met 1920x1080, maar de settings wel op ultra gaat mijn game ervaring (hoe mooi het er uit ziet) daar op vooruit?

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:53
De gpu stuurt gewoon een 1920x1080 beeldsignaal naar de monitor. Wat die er vervolgens mee doet zal de gpu een worst wezen.
Maar 120Hz heeft uiteraard niet zoveel nut als de framerate die de gpu kan leveren onder de 60fps ligt.
Pagina: 1