Hoitjes,
Nu het moederbord van m'n antieke PC is overleden en alleen nog maar een 5 jaar oude Macbook heb, ben ik op zoek naar een nieuw systeem. Aangezien jullie mij destijds ook geweldig geholpen hebben, mag dit na bijna 10 jaar een vervolg hebben, alleen nu met een ietsjes lager budget.
Dit is dus de overleden PC;
Mijn Macbook Pro wordt voornamelijk gebruikt voor FCP, After Effects CS6 en Cinema 4D, waarvan ik de laatste twee voornamelijk ook wil gaan gebruiken op mijn toekomstige Windows bak, alhoewel daar ook af en toe een spelletje op gespeuld moet kunnen worden.
Wat ik meeneem uit het oude systeem is de behuizing, het beeldscherm en de HDD (in een later stadium upgraden met SSD).
Vanwege de CS6 van Adobe, wil ik graag een Intel/nVidia systeem. Dit is het lijstje tot dusver;
Processor
Ik ga niet overclocken, dus deze proc. zonder geïntegreerde graphics is voldoende. Als iemand een beter systeem kan bedenken met een snellere Sandy Bridge CPU mag ook.
Moederbord
Uit de BBG, alhoewel ik niet altijd even positieve verhalen lees over Asrock, maar dat terzijde. De chipset is misschien alweer een beetje verouderd, maar snel genoeg voor dit systeem.
Videokaart
Voor After Effects heb ik veel Cuda cores nodig, maar ik twijfel nog tussen deze en de 560Ti van de vorige generatie, omdat ik gelezen heb dat de laatstgenoemde uitstekend presteerd in AE.
Processorkoeler
Het vraagteken van het verhaal; overkill? Te groot?
Geheugen
16 GB lijkt me voldoende, met dual channel kan ik altijd nog uitbreiden naar 32.
Voeding
Goed genoeg?
Mijn oude case is een ATX midtower, ik heb gelezen dat de Gelid koeler vrij groot is (overkill?), dus misschien daar nog een alternatief voor verzinnen? Is de case zelf nog wel bruikbaar voor de huidige techniek?
Wat ik verder nog vergeten ben is een optische schijf, want mijn oude drives zijn PATA-33.
Hebben jullie nog op- aanmerkingen tips etc? Budget moet zo rond de 500/600 euro blijven.
Edit: Argumentatie bijgevoegd.
Nu het moederbord van m'n antieke PC is overleden en alleen nog maar een 5 jaar oude Macbook heb, ben ik op zoek naar een nieuw systeem. Aangezien jullie mij destijds ook geweldig geholpen hebben, mag dit na bijna 10 jaar een vervolg hebben, alleen nu met een ietsjes lager budget.
Dit is dus de overleden PC;
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Pentium D 820 Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | MSI 945P Platinum, 945P (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394) | € 0,- | € 0,- |
1 | Club3D HD 5550 (CGAX-5552I) | € 0,- | € 0,- |
1 | Seagate Barracuda 7200.8, 250GB (7200rpm, SATA, 8MB, NCQ) | € 0,- | € 0,- |
1 | Creative SoundBlaster X-Fi Xtreme Audio PCI Express | € 37,- | € 37,- |
1 | Evercase 4272BS | € 0,- | € 0,- |
1 | Hyundai L91A (19", 12ms, D-sub) | € 0,- | € 0,- |
2 | Nanya M2Y1G64DS8HC1G-5T | € 0,- | € 0,- |
1 | Lite-On 16x48x SOHD-16P9S (Zwart) | € 0,- | € 0,- |
1 | Lite-On SHW-1635S 16x (Dual-Layer) | € 0,- | € 0,- |
1 | Antec TruePower Trio 430 | € 0,- | € 0,- |
1 | Bon Chic All in 1 card reader (F3104ZW) | € 11,50 | € 11,50 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 48,50 |
Mijn Macbook Pro wordt voornamelijk gebruikt voor FCP, After Effects CS6 en Cinema 4D, waarvan ik de laatste twee voornamelijk ook wil gaan gebruiken op mijn toekomstige Windows bak, alhoewel daar ook af en toe een spelletje op gespeuld moet kunnen worden.
Wat ik meeneem uit het oude systeem is de behuizing, het beeldscherm en de HDD (in een later stadium upgraden met SSD).
1 | Evercase 4272BS | € 0,- | € 0,- |
1 | Seagate Barracuda 7200.8, 250GB (7200rpm, SATA, 8MB, NCQ) | € 0,- | € 0,- |
1 | Hyundai L91A (19", 12ms, D-sub) | € 0,- | € 0,- |
Vanwege de CS6 van Adobe, wil ik graag een Intel/nVidia systeem. Dit is het lijstje tot dusver;
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i5 3350P Boxed | € 152,95 | € 152,95 |
1 | ASRock B75 Pro3 | € 62,45 | € 62,45 |
1 | MSI N660-2GD5/OC | € 189,- | € 189,- |
1 | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | € 26,90 | € 26,90 |
1 | Corsair CML16GX3M2A1600C10B | € 72,55 | € 72,55 |
1 | Seasonic M12II 520W | € 64,90 | € 64,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 568,75 |
Processor
Ik ga niet overclocken, dus deze proc. zonder geïntegreerde graphics is voldoende. Als iemand een beter systeem kan bedenken met een snellere Sandy Bridge CPU mag ook.
Moederbord
Uit de BBG, alhoewel ik niet altijd even positieve verhalen lees over Asrock, maar dat terzijde. De chipset is misschien alweer een beetje verouderd, maar snel genoeg voor dit systeem.
Videokaart
Voor After Effects heb ik veel Cuda cores nodig, maar ik twijfel nog tussen deze en de 560Ti van de vorige generatie, omdat ik gelezen heb dat de laatstgenoemde uitstekend presteerd in AE.
Processorkoeler
Het vraagteken van het verhaal; overkill? Te groot?
Geheugen
16 GB lijkt me voldoende, met dual channel kan ik altijd nog uitbreiden naar 32.
Voeding
Goed genoeg?
Mijn oude case is een ATX midtower, ik heb gelezen dat de Gelid koeler vrij groot is (overkill?), dus misschien daar nog een alternatief voor verzinnen? Is de case zelf nog wel bruikbaar voor de huidige techniek?
Wat ik verder nog vergeten ben is een optische schijf, want mijn oude drives zijn PATA-33.
Hebben jullie nog op- aanmerkingen tips etc? Budget moet zo rond de 500/600 euro blijven.
Edit: Argumentatie bijgevoegd.
[ Voor 4% gewijzigd door jondezwaan op 29-01-2013 23:56 ]
https://www.cimmedia.nl