Hoe dit in te stellen ?

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:59
Hallo, ik heb thuis een Linux server staan, daar draait Redhat 7.0 op, in deze bak zitten 3 netwerkkaarten, 1 voor chello, 1 gaat naar pc1, de andere naar pc2. Op pc 1 en 2 internet ik dus via de linux bak, werkt allemaal perfect, alleen ik kan vanaf pc1 pc2 (en andersom ook) niet zien in netwerkomgeving, pingen gaat wel goed, ik wil eigenlijk WEL pc 1 vanaf pc2 kunnen bereiken via netwerkomgeving, zodat ik bestanden en printers kan sharen.
De vraag :) HOE Kan ik dit doen ??

• bickel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-02-2025
Hoe is je tcp/ip configuratie?

Zitten je locale pc's dus op hetzelfde netwerk?
Zit er geen firewall op je lokale netwerkkaart in de linuxserver?

• kieskes
tcp/ip config

eth0 is extern
eth1 192.168.0.1
eth2 192.168.1.1 beide op netmask 255.255.255.0

geen firewall, wel wat geblockt met ipchains (extern, zal intern niet moeten uitmaken)

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 10:34

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Iirc moeten voor een windos netwerk de machines in hetzelfde subnet zitten.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Verwijderd

Hallo,

Wat voor een OS draai je op pc1 & 2?
Welke ipchains rules gebruik je op de linux server?
Laat je poort 137 t/m 139 wel door, intern hoef je namelijk niet te masq-en maar alleen de accept-en
:)

mzzls.

• kieskes
daar kan ik niet voor zorgen, omdat de beide pc's op een aparte netwerkkaart aangesloten zijn, of kan ik eth1 192.168.0.1 en eth2 192.168.0.2 geven ?

• kieskes
Op zaterdag 02 juni 2001 18:48 schreef scr3am het volgende:
Hallo,

Wat voor een OS draai je op pc1 & 2?
Welke ipchains rules gebruik je op de linux server?
Laat je poort 137 t/m 139 wel door, intern hoef je namelijk niet te masq-en maar alleen de accept-en
:)

mzzls.
PC1 is win98, pc2 is win2k

ipchains regels:
#IPCHAINS REGELTJES HIERONDER!!! :))

/sbin/ipchains -P forward DENY
echo 1 > //proc/sys/net/ipv4/ip_forward
/sbin/ipchains -A forward -s 192.168.0.0/24 -j MASQ
#NE2000 KAARTJE
/sbin/ipchains -A forward -s 192.168.1.0/24 -j MASQ

#tralala
# firewall regeltjes
/sbin/ipchains -A input -d 0/0 139 -s 192.168.0.0/255.255.255.0 -p tcp -j ACCEPT
/sbin/ipchains -A input -d 0/0 139 -s 192.168.1.0/255.255.255.0 -p tcp -j ACCEPT
/sbin/ipchains -A input -d 0/0 139 -s 0/0 -p tcp -j DENY

P.S: nee je krijgt me ip niet :+

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:30

deadinspace

The what goes where now?

Windows-computers kunnen elkaar inderdaad niet zien als ze op een verschillend subnet zitten (subnets 192.168.0.0 en 192.168.1.0 in jouw geval), tenzij je een WINSserver op je netwerk hebt. Als ik me niet vergis, kan 'samba' voor linux WINSserver spelen.

Wat misschien een makkelijker oplossing is, is om die 2 client-compus aan een hub te hangen, en die hub dan weer aan je gateway, zo zitten die 2 windowsbakken op hetzelfde subnet (wel allebei een 192.168.0.* IP geven dan), en kunnen ze elkaar zien zonder WINSserver.

• kieskes
Wat misschien een makkelijker oplossing is, is om die 2 client-compus aan een hub te hangen, en die hub dan weer aan je gateway, zo zitten die 2 windowsbakken op hetzelfde subnet (wel allebei een 192.168.0.* IP geven dan), en kunnen ze elkaar zien zonder WINSserver.
Daarom heb ik JUIST die 2 NIC erin gezet, om die klotehub weg te halen :o ,ding maakte een tering kabaal. Ja ik kan wel een andere hub/switch halen, maar daar heb ik geen geld voor :)
hmm wins server, is ff naar gaan kijken,

kan ik niet beide kaarten op hetzelfde subnet zetten ?

Verwijderd

Samba ook een goeie, maar als je linux had gebruikt wat het niet zo moeilijk geweest.

het accepten en niet masq-en gaat als volgt:

ipchains -A input -s 192.168.0.0/16 -j ACCEPT

Hierdoor laat je allebei de netwerken door zonder filtering

Verwijderd

ps ik heb ook een firewll staan met 3 eth kaarten erin. maar draai alleen linux op de drie machines.

• kieskes
ehmm, kun je niet lezen ofzo ?

IK GEBRUIK LINUX

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

> kan ik niet beide kaarten op hetzelfde subnet zetten ?

Nee, dat kan niet. De kernel weet dan niet naar welke netwerkkaart hij packets voor 192.168.0.* moet routen (het effect is dan meestal dat 1 van de 2 netwerkkaarten helemaal niks lijkt te doen).

Hubs zijn niet zo duur trouwens, een gulden of 60, 70 voor een 8poorts 10mbit hub, zonder ventilator (geen geluid 8-)).

• kieskes
ja een hub is niet duur, maar ik WIL geen hub >:)
(heb er al een zelfs)
dit moet toch gewoon softwarematig op te lossen zijn :?

Verwijderd

Probeer oook eens UDP open te zetten, de poorten gebruiken namelijk ook UDP.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

om network neighborhood (en dat is ook werkelijk het enige progsel wat daar last van heeft... zucht) te laten werken moet je OF beide compus op hetzelfde subnet hebben, OF een WINSserver op je netwerk hebben.

Om de compus op hetzelfde subnet te krijgen, moet je een hub gebruiken (bij mijn weten kun je niet 2 netwerkkaarten in 1 compu op hetzelfde subnet zetten).

Dus, of koop toch een (stille) hub, of installeer een WINSserver, of zoek uit of/hoe je je netwerkkaarten op hetzelfde subnet kunt zetten (maar dit kan volgens mij niet)

• kieskes
Hmm, ok dat word een WINS server, iemand tips/howtos om dit onder linux te installeren ?

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

jah, zoals ik al zei: samba

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19:20

Valium

- rustig maar -

OK. Het gaat gewoon NIET lukken met ipchains of zoiets. Dat komt omdat Windows "el brakko" netwerkomgeving standaard alleen via broadcast kan werken. De oplossing om toch aparte subnets bij mekaar te krijgen is dus WINS. Dat gebruik ik hier ook.

Je start je favo browser:
http://linuxbak:901/ (Dat is SWAT)
Daar stel je WINS-support in. (enabled dus.)

Dan kijk je in de netwerkeigenschappen van je windows-bakken. Daat kies je als WINS-server je Linux-bak. Als je toch bezig bent, dan kun je ook meteen het OS-level op 65 zetten. Dat scheelt een hoop ongein als iemand zijn compu aan of uit zet.

Het is niet zo lastig hoor. Je moet het gewoon net ff weten. :) Daarvoor is GoT toch?

• zimmy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-06-2022
Moeten de pakketjes ook niet geforward worden van eth1 naar eth2 ? Anders gebeurt er nog nix, als je een file zou willen copieren of zo ;).

• Valium

Valium

- rustig maar -

Op zaterdag 02 juni 2001 22:45 schreef zimmy het volgende:
Moeten de pakketjes ook niet geforward worden van eth1 naar eth2 ? Anders gebeurt er nog nix, als je een file zou willen copieren of zo ;).
Ja, dat ook natuurlijk ;)

Ik neem aan dat daar niet het probleem zit. Omdat hij internet-delen al aan de praat heeft. Maar inderdaad. |:(
Er moet een regeltje staan die luidt:
ipchains -A forward -s 192.168.0.0/23 -d 192.168.0.0/23 -j ACCEPT (liefst als eerste regel.)

Werkt het eigenlijk al??? Het is zo stil. :+

• Hans
  • Niet online
WINS SCHMINS, nergens voor nodig. Netbios werkt idd met broadcast en is daarom niet over subnetten te routen. Maar met het volgende kan het wel:

http://freshmeat.net/projects/nbfw/

• kieskes
nee het werkt nog niet :D , ik ga er nu ff mee bezig, op de 1 of andere manier wil samba niet starten, dus moet ik wat anders proberen

Verwijderd

Ik heb niet de hele thread gelezen, maar voor het geval dat dit nog niet gezegd is: aangezien je IP's die met 192.168.0 en met 192.168.1 beginnen gebruikt raad ik je een subnet mask van 255.255.0.0 aan, met 255.255.255.0 is het logisch dat je elkaar niet kan zien in de netwerkomgeving.

• kieskes
Ik ben weer wat verder :)
De pc's zijn nu te benaderen via hun ip adressen, ze zijn echter nog niet zichtbaar in network neighbourhood, op zich geen groot probleem, maar misschien is dit simpel op te lossen ?

• Valium

Valium

- rustig maar -

Dat je elkaar nog niet ziet in netwerkomgeving ligt eraan dat WINS toch nog niet goed werkt. Je moet het aanzetten op de windows-clients en op de Linux-server. Via ip-adressen is het als het goed is zowiezo mogelijk elkaar te benaderen (toch?).
edit:

Waarschijnlijk moet een "hosts" bestandje in je c:\windows map zetten (zonder extensie). Met daarin:
192.168.0.2 hans
192.168.1.5 piet
Dat is volgens mij ook nodig om via namen elkaar te kunnen benaderen.
Pagina: 1