Wifi voorziening winkel

Pagina: 1
Acties:

• Vibravis
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-11 02:52
Beste mensen,

Mijn supermarkt is onlangs verbouwd en moet nu voorzien worden van internet. Het netwerk van mijn organisatie is dusdanig beveiligd dat ik er gewoon een internet verbinding moet bijleggen.

Vandaag heeft kpn een adsl lijn aangelegd met een experia box v8. Ik zit nu te dubben hoe ik mijn winkel dekkend kan krijgen. Aangezien ik maar beperkte kennis heb van netwerken zit ik met een aantal vragen.

Situatie:

De winkel is 1800m2 groot en staat vol met koelingen en vriezers. Voor de verbouwing was mijn 3g dekking perfect in het gehele pand. Echter na de verbouwing heb ik nog maar 1 a 2 streepjes. Ik ga er dus even vanuit dat de nieuwe/hoeveelheid koelingen hier de oorzaak van zijn en dus ook een wifi signaal zullen verzwakken.

De experia box is gemonteerd aan de rand van de winkel. Mijn idee was om er verschillende ap's aan te hangen. Bekabeld neem ik aan want anders gaat het wifi signaal eraan?

Als ik me goed heb ingelezen dan kan ik beter bekabelde ap's gebruiken dan repeaters?
Hoeveel ap's zou ik dan moeten gebruiken voor een optimale dekking?
Moet iedere ap rechtsteeks naar een lan poort op het modem of kan ik deze ook insteken op de vorige ap? (Treintje creëren zullen we maar zeggen ;) )

Bedankt alvast :)

• Exhar
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Treintje maken zou ik niet doen ;) Koop een fatsoenlijke switch waarop je alles prikt. AP sluit je inderdaad bekabeld aan.

Wat is je budget?

Over dekking valt zo niets te zeggen, daarvoor moet je 'even' wat metingen doen. Als je een Macbook hebt, is NetSpot een geniale tool daarvoor..

• ShadowAS1
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Switchje: pricewatch: HP Procurve 1810-8G v2
AP's (zoveel je nodig hebt): pricewatch: TP-Link TL-WA801ND

Ik zou zelf met inSSIDer kijken hoe het signaal is.
En wil je wat meer controle, dan zou ik gaan kijken naar HP Acces Points met bijbehoorende controller.

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:43

lier

MikroTik nerd

Ik heb er zelf geen ervaring mee (in een multi AP omgeving) maar heb goede verhalen gelezen over zo'n omgeving waarbij gebruik gemaakt wordt van OpenWRT. Wellicht berperk je daarmee wel het aantal devices dat geschikt is maar krijg je wel een omgeving terug die beter beheersbaar is.

Leuk projectje trouwens, wat is het budget hiervoor?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Vibravis
  • Laatst online: 18-11 02:52
Bedankt voor de reacties.

Budget is niet zo belangrijk. Het belangrijkste is dat het een stabiel netwerk is waar ik en mijn medewerkers gebruik van kunnen maken.

Controle hoef ik niet te hebben en vind ik ook niet zo belangrijk. Ik weet dat mijn medewerkers de pc's toch niet gaan gebruiken voor niet werk gerelateerde zaken. Ja goed, een keer facebook ofzo maar daar heb ik totaal geen moeite mee.

Ik zal vanmiddag eens rond gaan kijken voor een fatsoenlijke switch want dat lijkt me de enige goede oplossing. Ik zag dat sommige ap's gevoed kunnen worden door de netwerkkabel, zijn hier positieve geluiden over te horen?

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12 21:50
Je switch moet Power over Ethernet (PoE) feature hebben om de AP te voeden via netwerkkabel.

• Delacour
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-12-2024
Er zijn ook AP's die je kunt instellen en bedienen middels 1 Host Controller.

Je configureert alle instellingen centraal op de Host in en als je dan een AP aansluit middels een kabel op de LAN-poort dan neemt hij automatisch alle instellingen over. Mocht iemand het idee hebben om het AP ongeautoriseerd mee naar huis te nemen dan vergeet hij vanzelf alle instellingen zo gauw hij wordt ge-disconnect van de LAN-poort.

Hier hangen wel redelijke prijskaartjes aan en ik weet niet zozeer of dit een oplossing is voor een supermarkt.

Ik zou er wel voor kiezen om de AP's zo hoog mogelijk (boven plafond) in de winkel te plaatsen om zo de volledige dekking te krijgen.
Pagina: 1