Niet met die twee systemen, wel met een aantal andere systemen/programma's de nodige ervaring:
- Norton Ghost, systeem back-up. Ideale programma voor het betere 'gooi en smijt werk', doet bijna altijd wat het moet doen en mbv de meegeleverde dvd kun je de computer altijd booten om de systeem backup terug te plaatsen, ongeacht hoe erg je ook Windows gepest hebt.
- vergelijkbaar is Acronis True Image, werkte in mijn geval niet helemaal stabiel (en om die reden niet meer in gebruik hier), maar gezien reviews en de ervaringen van anderen is dit simpelweg een erg goed pakket à la Ghost. Van de laatste versies weet ik het niet, maar een paar jaar terug was Acronis de net iets uitgebreidere van de twee. De systeembelasting ligt voor beide programma's niet al te hoog (behalve tijdens backuppen op de achtergrond), beide kun je automatisch op een tijdklokje laten werken wanneer je wilt of afhankelijk van hoeveel er veranderd is aan het systeem (incl. OS/programmatuur/bestanden/drivers/etc.)*
De keuze tussen deze twee is denk ik een persoonlijke (wat ligt je qua bediening), in de basis beide erg goed. Voor een beginnende gebruiker kunnen beide een doolhof van opties zijn, met handleidingen die (zonder grappen) in de honderd pagina's A5 liepen bij de iets oudere versies en bij de recentere gelukkig wat beter te behappen zijn geworden.
Acronis geeft overigens wel de mogelijkheid om alles op een redelijk dummy-proof vol-automaat te zetten, maar dat geeft mij altijd het gevoel dat je dan maar achteraf als je de kopie nodig hebt moet constateren wat er echt is. Ook al is de vol-automaat prima.
programmatuur op een externe hdd: één ding vooraf, ik heb met alle hdd's ervaring met de een-na-laatste generatie, heb na meerdere jaren zoeken naar m'n favoriete back-up oplossing wel gevonden en na de upgrade naar usb3.0 vond ik het wel best met externe capaciteit kopen

- Western Digital levert op het grootste deel van de MyBook serie best heel goede software mee, naar mijn ervaring het meest uitgebreide en serieuze pakket onder de hdd-fabrikanten. En een waarschuwing: ik ben een fan

Biedt hardwarematige versleuteling (!), netwerk functionaliteiten (iets minder dan gemiddeld naar mijn smaak), er zijn schijven in deze serie die ook erg snel zijn, de software is zeer zeer uitgebreid op het gebied van het back-uppen van bestanden. WD biedt géén systeem backup, het is echt gericht op bestanden. Zo kun je er ook bepaalde categorieën bestanden automatisch mee laten veilig stellen, muziek video foto's en documenten bijvoorbeeld, die worden herkent aan het bestandstype. Veel mogelijkheden tot backup, voor bestanden gelijk aan Acronis en Ghost en misschien wel een stapje beter.
Grote nadeel van deze WD software: het vréét werkgeheugen (afhankelijk van je systeem 100 tot 150 MB al gauw), en het is niet altijd snelle software dat wil zeggen: draait de automatische backup op de achtergrond dan word je hdd simpelweg de helft trager en de processor is ongemerkt toch aan het inleveren op de performance voor de rest van het systeem. Bij netbooks en oudere laptops een afrader! (en dat zeg ik als fan) Bij desktops van de iets snellere e7000 en e8000 C2D generatie is het zeker merkbaar dat de WD software mee opstart en op de achtergrond draait, maar blijft de boel werkbaar.
Let wel op dat je voor de MyBook serie een premium betaalt, naar mijn mening het waard, maar dat vind lang niet iedereeen!
- alle andere hdd-fabrikanten leveren oplossingen die naar mijn mening heel anders van opzet zijn: eenvoudige programmatuur die je kunt laten lopen om van bepaalde mappen 'automatisch' een kopie te laten maken. Werkt best, en is recht-toe rechtaan. Seagate/Samsung en Verbatim leveren heel behoorlijk materiaal op software gebied naar mijn ervaring in combinatie met best fijne harde schijven voor het geld. Kijk wel goed of er ook echt software bij de schijf geleverd wordt, soms is dat niet het geval of gaat het om oudere/beperktere versies er van. Even kijken op de websites van de fabrikanten heeft mij daarbij altijd wel redelijk geholpen.
- Clickfree heb ik wel van gehoord dat het mensen bevalt, maar verder geen ervaring mee
Cloud backups: de meest serieuze opties (naast die ''Computertotaal"-achtige "tips" om de kopie in bijv. de 'gratis ruimte' van Skydrive te zetten etc.) met encryptie en redelijke beveiliging in het algemeen, Backblaze en Crashplan. Nadeel: beide gevestigd in de VS en zal daarmee voor bijvoorbeeld zakelijk gebruik meestal niet geschikt zijn.
Geen ervaring mee, maar er zijn heel wat tweakers die dat wel hebben.
edit: je hebt ook nog Mozy en Carbonite natuurlijk
Naast bovenstaande zijn er nog heel wat stukjes programmatuur te verkrijgen voor systeem backups en bestands kopieën, maar die kunnen naar mijn idee niet tippen aan Ghost en Acronis, althans voor Windows computers.
Enige die misschien het vermelden waard is, is Winzip. Biedt in de Pro versie (dacht dat we nu op versie 16 of 17 zitten) (in de standaard Home versies niet!!) de mogelijkheid om een geautomatiseerde backup van geselecteerde mappen uit te voeren op basis van een zelf in te stellen tijdschema. Voordeel is dat je een password met tot 256bit encryptie kunt gebruiken en door de zipjes de boel een behoorlijke stap compacter wordt op de externe schijf. Biedt tegenwoordig ook de mogelijkheid de kopie naar de cloud te brengen, denk aan dropbox en dergelijke. De degelijkheid van Winzip heeft me positief verbaast, maar het is en blijft een relatief simpel bestands-backup programma.
Mocht je Winzip overwegen:
koop altijd de Pro versie, de Standaard versie heeft zoveel functies niet of maar halfbakken dat ie niet de moeite is.
Sinds Win7 kun je natuurlijk ook de Windows Backup functie gebruiken om naar een externe hdd de boel veilig te stellen. Werkt voor systeem backup naar mijn smaak maar beperkt: een externe hdd zal in t geheel naar ntfs moeten (tenzij je partities gaat maken) of je zult dvd's moeten gebruiken. De mogelijkheid om bestanden veilig te stellen via Windows Backup (let wel op dat je alle mappen die je wilt ook echt geselecteerd hebt!!!) werkt naar mijn mening simpelweg prima, en kun je eventueel ook instellen met wat knutselen om op een tijdsschema te werken. Het grote voordeel: je hebt het bij 7 en 8 al ingebouwd!
Op hoofdlijnen de verschillen die naar mijn mening gezegd moeten worden:
- Windows Backup (alleen bestands backup, NIET systeembackup), de programma's op externe hdd's en software als Winzip hebben het grote voordeel dat je, mocht bijv. een laptop/desktop geheel qua hardware het opgeven, je een winkel in kunt lopen voor een nieuw apparaat en (onder hetzelfde OS bij Win Backup) je altijd de bestanden zo weer terug kunt zetten.
- Ghost en Acronis kunnen dit NIET!!! Die zijn afhankelijk van o.a. de chipset in je mobo (want het zijn systeem-backups, dus uiteraard drivers etc.)
- zoals iedere tweaker bekend is: off-site backup! Liever niet met de buren schijven uitwisselen, maar handiger is iets als het afspreken een versleutelde kopie elke zoveel weken oid uit te wisselen met een broer/nicht/tante/opa die een paar straten of gemeentes verder op woont. Vraagt wel om twee externe schijven.
En mag ik je alsjeblieft (na een bittere ervaring daarmee) twee verschillende hdd's in die externe schijven aanraden, je kunt een keer een slechte batch treffen en dan ben je zoals stupid me in één keer allebei de back-ups kwijt waarvan je dacht dat die veilig waren
*onder het voorbehoud, dat ik van beide meerdere versies heb gebruikt, maar niet de meest recente versies.