Hulp gevraagd herinrichten netwerk

Pagina: 1
Acties:

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-12 06:36
Beste,

ik wil graag jullie mening weten over het volgende:

Ik wil mijn thuisnetwerk opnieuw inrichten.
Ik doe dat tegenwoordig 1x per maand want het werkt nooit echt goed.

Huidige inrichting:

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/1pihrd.png

Ik ben niet tevreden want:

-Communicatie tussen D-link en Sitecom router is slecht. Vaak onderbrekingen, time-outs, DNS fouten, snelheid onstabiel. Éen van de twee staat altijd ingesteld als switch(achterste), heb ze wel eens omgewisseld maar helpt ook niet. Bovendien heb ik dan een nog groter tekort aan vrije poorten. Ter compensatie gebruik ik dan wel eens 10 BASE 16 poorts switch maar die geeft max 650 kilobyte per seconde door en maakt erg veel lawaai.

-Tekort aan poorten. Omdat de achterste router maar 3 poorten heeft (1 weg voor de uplink) moet ik steeds pc's en printer omwisselen.

-Problemen met SIP/VOIP. Aan de voorste router via de X10-plug hangt een Speedtouch die alleen gebruikt wordt voor SIP/VOIP. Uitbellen gaat prima maar inkomend lukt niet, alleen binnen de 5 min nadat hij opnieuw registreerde. Op zich niet erg want staat in logeerkamer maar is soms onhandig.

-NAS vaak disconnected of niet te vinden, trage overdracht, timeouts

-Ping van 200 of hoger intern

Ik ben van mening dat het met de huidige apparatuur niet gaat lukken. Dus ben ik wat gaan Googlen.

Ik had zelf gedacht aan het plaatsen van gigabit switchen, een kleine en een grote. Ik weet alleen niet welke, misschien Mikrotik of Cisco? Misschien 2 WAN poorten, want de kabel werkt niet echt goed en ik wil een Back-up realiseren. Of zijn er andere suggesties? Elke extra, nuttige inbreng is interessant dus wacht ik jullie reacties even af. :9

Nog één ding: liefst zo min mogelijk WiFi.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-11 09:49

jvhaarst

Eendracht maakt macht

2 vraagjes :
Hangen die notebooks in het onderste deel via WiFi of een kabel in je netwerk ?
Wat is de reden dat je routers gebruikt in plaats van switches ? Is dat gewoon omdat je toch al had ?

If you don’t have enough time, stop watching TV.

• timmie1
meestal kabel, als alles eruit ligt, of even op de bank, wifi.
1 Router hadden we al, 2e pas gewonnen bij provider. We hebben 1 heel oude switch 10 BASE die ik als back-up heb.

• jvhaarst

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Afhankelijk van je budget moet je denk ik toch echt in ieder geval 1 echte switch gaan kopen, dat zal een boel gelazer schelen.
Nog beter is om meteen twee 8-poorts gigabit switches te kopen, dan kun je de routers die je nu als access-points inzet omzeilen, en ben je van veel gelazer af.
Kijk wel even goed naar reviews van de switch die je wilt gaan kopen, er zit wel wat bagger tussen, en voor een paar euro's meer heb je een switch die je de komende paar jaar geen problemen oplevert.

• timmie1
Kun je wat aanraden? Een of ander merk?
En wat zou het moeten kosten?

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:32
pricewatch: D-Link DGS-1008D
8 poorten, nog geen 3 tientjes, en probleemloos :)

/dooddoener: Ik heb em zelf ook :*)

• timmie1
:P ziet er wel amateuristisch uit maar wel goedkoop :9
Ik kan het niet vinden maar is er ook een 12 of 16 poorts versie van?
Ik wil namelijk voorlopig voldoende poorten hebben en denk dat,
als het eenmaal werkt, ik nog meer spul aan het netwerk ga hangen. ;)

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:32
pricewatch: D-Link DGS-1016D
Ietsje duurder, maarja, dan heb je ook wat :P

Verwijderd

i.p.v. de Sitecom, een 10/100 switch kopen (kost rond de 10 euro). Of nog beter, een Gb switch. Een echte Cisco 8 poorts Gbit, kost 100 euro.

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

@Haik: De switches die AlterMann aanwijst zijn prima. En een 10/100 switch is in deze tijd een beetje.. tsja.. weinig

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• jvhaarst

jvhaarst

Eendracht maakt macht

En met een gbit switch kun je waarschijnlijk de komende paar jaar prima vooruit.
Voordat je een 10 Gbit switch kunt betalen zijn we minstens 5 jaar verder.

Daarom kan het ook prima uit om bij je eerste aanschaf iets meer uit te geven, en niet voor de goedkoopste te gaan. Die doen het wel, maar net wat minder dan een D-Link of een pricewatch: Netgear Prosafe GS108

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Je heb het over Mikrotik en kan je dat zeker aanraden. Professioneel spul voor een consumenten prijsje :)
Verder kun je daar bijna alle mogelijke opstellingen mee maken dus dat is ook mooi meegnomen.

Het is alleen wel iets lastiger instellen dan een simpel consumenten routertje dus let daar wel op ;)

Hier kun je iig even ermee spelen om te kijken of je dat wat vindt: http://www.mikrotik.com/software.html#

• timmie1
ShadowAS1 schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 09:54:
@Haik: De switches die AlterMann aanwijst zijn prima. En een 10/100 switch is in deze tijd een beetje.. tsja.. weinig
Ik ben weinig gewend maar wil nu toch wel eens gigabit hebben. :9

@XoReP ik weet redelijk wat Mikrotik is en welke software ze draaien. :P
Heb ze ooit mogen proberen en ik vond het toen veel sneller en beter dan die omslachtige Netgear of slome Sitecom die ik thuis heb. Daarom zat ik ook aan hen te denken.

@jvhaarst Ik denk niet dat ik voor Netgear ga, mijn ervaring met Netgear is dat ze erg snel stuk gaan of andere kuren krijgen. Misschien beetje te consument-achtig? ;)

Heb nu tussen de twee een 40m lange UTP-CAT5 maar deze werkt nu zo slecht dat ik hem toch ga veranderen. Kan ik best doen, als ik toch bezig ben. Weet iemand een goede rol kabel te koop?

EDIT: zojuist 10x geprobeerd dit online te krijgen. Snel tijd voor actie dus! 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door timmie1 op 30-01-2013 19:44 ]

Pagina: 1