Wildgroei in surround-formaten: wat doen jullie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-07 09:22
Goedenavond allen,

Ter voorbereiding op de aankoop van een fatsoenlijke geluidsset (iets waar ik al jaren over twijfel en nog wel even de tijd voor neem) heb ik de Logitech Z906 aangeschaft. Op die manier kan ik eens luisteren of surround wat voor mij is. Ik moet zeggen, met slechts 3 (toevallige) audio-DVDs in mijn collectie ik heb al wat interessante verschillen gehoord wat muziek betreft.

Uiteraard heb ik ook de tijd genomen mijzelf in te lichten over de verschillende surround configuraties die er bestaan. Ik moet zeggen dat ik hier toch wel enigszins van geschrokken ben. Zelfs 5.1 heb je in 'rear' en in 'side' varianten, 7.1 kan zowel front+side+rear+sub als front+side+sub+height zijn etc.

Dus dan is mijn vraag: wat doen jullie qua surround sound? Iemand hier die surround muziek (dus zonder film) luistert? Met hoeveel zorg zijn je speakers op gelijke afstand en op de juiste hoek geplaatst? Wat voor configuratie heb je staan? Wanneer en waar denk je dat het aantal op gaat houden? Zijn er veel Blu-rays in 7.1, zo nee, blijft dat zo? Gaat een opvolger van Blu-ray meer kanalen introduceren? Hoeveel speakers zijn mensen bereid te kopen en te installeren voor steeds kleinere verbeteringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Film -> surround
Muziek -> stereo

Tenzij een goede opname van een concert oid dan in DTS of DTS-HD.

Net als met pc hardware moet je nu gewoon kopen wat er is. Wachten op wat komen gaat werkt niet want er komt altijd wel wat anders. Qua plaatsing van speakers heeft iedere reciever onderhand wel een microfoontje om de volumes van de kanalen af te stemmen. Niet dat dat perfect is maar het helpt je wel op weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-06 20:08

Mikayu

.srt

De komende 10 jaar blijf ik nog bij een 5.1 setup waar mijn rears naar elkaar toe kijken over de rugleuning van de bank. Dat is precies op oorhoogte als ik normaal zit. Toevallig ook op dezelfde hoogte van de center speaker waarvan de tweeter op dezelfde lijn is als de front speakers. Die enkele dts cd's klinken echt heerlijk zo. Wel heb ik de rears een tikje zachter gezet omdat de fronts 4 meter verderop staan.

Ik zou er niet aan moeten denken om nog meer speakers op te hangen of ergens midden in de kamer zetten. Voor films vind ik dit meer dan surround genoeg en gezien het gebrekkige aanbod meerkanaals muziek blijf ik hier bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiomuts
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-05-2013
Zoals hierboven al opgemerkt is, heb ik voor het luisteren van muziek gewoon stereo met voor het regelmatig lekker genieten van harde muziek de ondersteuning van de subwoofer.
Voor de films heb ik de 5.1 opstelling, meer luidspreker wil ik persoonlijk niet in huis hebben.
Ik wil ook wat leefruimte in huis houden ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-06 01:33
Ik ben zelf ook gek op muziek in surround. Het aanbod blijft jammer genoeg echter beperkt en wat er wel beschikbaar is, is niet altijd goed gemixt, waardoor de meerwaarde van surround beperkt blijft. Ik zou me dus niet te veel blind staren naar allerlei surround formaten en extra speakers.

Zoals al gezegd is voor muziek stereo al voldoende en voor films is 5.1 genoeg en 7.1 een leuke gimmick. Ik heb ook een 7.1 opstelling - ik had toevallig twee extra spreakers over voor de rear kanalen - maar de toegevoegde waarde van die twee is miniem. Heb je het geld en de ruimte dan kan het interessant zijn, maar anders zou ik het gewoon investeren in de beste 5.1 opstelling die je kan krijgen. Als je ook surround muziek wil luisteren dan zijn hifi full-range luidsprekers voor alle kanalen aan te bevelen.

Voor de opstelling is wat Mikayu suggereert de beste compromis in een huiskameropstelling en ik heb ze dan ook zo staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Ik heb gewoon 5.1 staan in een redelijk symetrische oplossing.

Voor de rest is het doel van je topic me niet helemaal duidelijk. Je krijgt nu allerlei verschillende antwoorden die je zelf eigenlijk al in kunt vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 451726

Hebben hier de hele surround toestand van Marantz juist de deur uitgedaan. Knappe stereo nu voor de muziek en een soundbar voor de filmbeleving. Een verademing! Ook veel meer woonruimte.

Vond surround voor muziek ook vaak veel te kunstmatig klinken, beetje nep eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-07 09:22
Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 20:57:
Net als met pc hardware moet je nu gewoon kopen wat er is. Wachten op wat komen gaat werkt niet want er komt altijd wel wat anders.
Ik was van plan een paar duizend euro te spenderen aan akoestiekbehandeling van de luisterruimte en aan wat speakers. Het verschil tussen 5.1 en 7.1 is natuurlijk maar 2 speakers, maar tussen 5.1 en 9.1 is nogal groot. Daarom wilde ik gewoon even weten wat men hier zoal heeft staan Persoonlijk lijkt meer dan 8 me ook voor de meeste mensen teveel werk, maar dan nog, blijkbaar verkoopt het gewoon?
bram1984 schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 16:32:
Je krijgt nu allerlei verschillende antwoorden die je zelf eigenlijk al in kunt vullen.
Nee, ik was gewoon benieuwd of er meer mensen zijn die surround-muziek een plus vinden en wat men zoal heeft staan. Dat gaat prima zo, een beetje inspiratie opdoen. ;) Ik was daarnaast ook wat geschrokken van de wikipedia-pagina over surround, ik had echt het idee dat er geen standaard is, maar na wat rondkijken blijkt dat 'gewoon' 5.1.
Anoniem: 451726 schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 22:27:
Vond surround voor muziek ook vaak veel te kunstmatig klinken, beetje nep eigenlijk.
Tja, ik denk dat dat heel erg kan variëren per opname. Je kunt inderdaad (zoals 2L) opnames surround forceren, waarbij muzikanten overal om je heen zitten. Dat klinkt vast geforceerd ja. Daarentegen is er al jaren theorie (al van voor het begin van de stereo) dat meer (front) speakers theoretisch het geluidsbeeld duidelijker maken. Stereo doet het al heel aardig, maar het kan dus beter met een centerspeaker extra. Tenslotte, met rear-speakers kun je veel beter 'ambiance' creëren, want als je extra galm over de frontspeakers gooit klinkt het zompig, maar als je dat over de zijspeakers gooit zouden je oren dat er makkelijk uit moeten kunnen vissen. Maargoed, dat is theorie, daarom zoek ik meningen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:18

Bestla

M/M -> V/F

2.1 hier, en wil niet meer dan dat zien. De huiskamer staat al vol met een TV, jukebox, platenkast met 3000 singletjes en een bankstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• centr1no
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-04 20:38
ktf schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 14:06:
Tja, ik denk dat dat heel erg kan variëren per opname. Je kunt inderdaad (zoals 2L) opnames surround forceren, waarbij muzikanten overal om je heen zitten. Dat klinkt vast geforceerd ja. Daarentegen is er al jaren theorie (al van voor het begin van de stereo) dat meer (front) speakers theoretisch het geluidsbeeld duidelijker maken. Stereo doet het al heel aardig, maar het kan dus beter met een centerspeaker extra. Tenslotte, met rear-speakers kun je veel beter 'ambiance' creëren, want als je extra galm over de frontspeakers gooit klinkt het zompig, maar als je dat over de zijspeakers gooit zouden je oren dat er makkelijk uit moeten kunnen vissen. Maargoed, dat is theorie, daarom zoek ik meningen :)
Het probleem is dat er teveel variabelen zijn.
Het begint al bij de opname. Een stereo-opname luister ik het liefst op 3.0. (Fronts + center). Een concertregistratie DVD of BD zal vaak 5.1 of zelfs 7.1 zijn en soms klinkt dat goed maar soms ook 'kunstmatig' zoals eerder opgemerkt. De ene bron is de andere niet.
En dan merk ik persoonlijk dat, bij gebruik van 4.0 of meer luidsprekers de positie van de luidsprekers ook veel uit kan maken in het geluidsbeeld. Luidsprekers achter de luidsprekerpositie maken het naar mijn idee alleen maar onrealistisch.
Ik heb een hele tijd 7.1 gehad maar ben tot de conclusie gekomen dat die 2 extra satelieten gewoon overkill zijn als je geen bioscoop in huis hebt maar een doorzonwoonkamer.
Pagina: 1