Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor videobewerking

Pagina: 1
Acties:

• Benotti
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-11 20:36
Mijn vriendin wil binnenkort een nieuwe laptop kopen (ipv desktop, omdat mobiliteit toch wel fijn is). Wat ze hier voornamelijk mee wil doen is Photoshop, InDesign en Sony Vegas. Zelf heb ik de ballen verstand van deze software, maar zij heeft weer de ballen verstand van hardware, dus vandaar dat ik de vraag hier neergooi :) Ik heb zelf al gezocht naar antwoorden, maar omdat ik zelf _nooit_ werk met deze programma's, is het voor mij gewoon heel lastig in te schatten welke hardware hiervoor nodig is.

De grote vraag is namelijk welke hardware hier het best op aansluit. Voor Photoshop en InDesign is voldoende geheugen, een snelle cpu en een ssd harde schijf van grote invloed lijkt me. Correct me if Im wrong. Is 8gb gewoon ruim voldoende tegenwoordig, of is 16gb handiger? Nogmaals, zelf heb ik echt geen idee hoeveel geheugen dit soort programma's nodig hebben. Het enige dat ik kan doen, is aan mijn vriendin vragen wat ze er precies mee doet :p

Qua cpu leek een Intel i7 3630QM me ruim voldoende? Hyperthreading zal wel z'n voordelen hebben bij deze programma's lijkt me?

Waar ik echter vooral benieuwd naar ben, is de videokaart die nodig is voor deze programma's. Ik zou denken dat je alleen bij Sony Vegas een goede videokaart nodig hebt, omdat je hierbij gaat encoderen/decoderen? En dit is juist het proces dat zo lang duurt en wat je wilt versnellen, of niet? Wat is hiervoor de snelste oplossing? Ik dacht zelf aan de QuickSync functie van de cpu. Als dit klopt, zou dit betekenen dat de videokaart in de laptop verder niet bepaald state-of-the-art hoeft te zijn?

Graag zou ik dus door kenners bevestigd willen krijgen of mijn vermoedens een beetje in de goede richting zitten, of dat ik het allemaal echt compleet verkeerd inschat. M'n vriendin staat te springen om een nieuwe laptop te kopen, maar ik wil haar niet opschepen met iets dat te langzaam is/veel te duur blijkt te zijn :p

De laptop dit ik op dit moment trouwens in gedachten heb is deze: http://www.xnotebooks.nl/...notebook-gt650-qal51.html

Owja, ze wil ook gta4 kunnen spelen, maar dat hoeft niet per se op z'n mooist :p

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-11 13:55

RoofTurkey

PredatorKalkoen

(jarig!)
Ten eerste neem alsjeblieft geen xnotebook/bto/elke clevo, deze zijn gewoon wat minder in kwaliteit (zeker koeling). Als je het gewoon goed wilt doen neem dan de sony vaio S15, het beste scherm (voor dat geld), goede hardware, kwalitatief goed, kan worden gekocht bij een lokale winkel, goed upgradebaar, dikke accuduur, etc.

Qua geheugen is 8GB waarschijnlijk wel genoeg, voor de zekerheid zou je er 12GB in kunnen doen (zelf upgraden). CPU zal een 3e generatie i7 wel voldoende zijn, tenzij ze 1080p video's van één uur lang in kortere tijd wil renderen natuurlijk ;) . Dan de videokaart, mijn ervaring hiermee is dat sony vegas erg goed om kan gaan met een krachtige videokaart, maar dat een i7 (3610qm) al ruim voldoende is tenzij je natuurlijk super gecompliceerde 3D effecten erin gaat zetten. Daarbij is de GT640M LE in de Vaio meer dan goed genoeg voor een game op zijn tijd (je kunt hem gewoon via een bios mod op 650m settings zetten, vanwege de superieure koeling).

Grillmeister

• Aertsvijand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-11 20:55
Het is waarschijnlijk een overbodige vraag, maar hebben jullie al afgewogen hoe belangrijk de draagbaarheidsfactor is? Want als je "videobewerking" zegt, dan denk ik toch echt wel aan een desktop. Eventueel gecombineerd met een cheap notebookje om de resultaten te kunnen meenemen/tonen. Hangt er natuurlijk ook vanaf wat je budget is.

Desktop: Intel i5 6600K | Asus Maximus Ranger VIII | MSI GTX980Ti | 16GB Kingston HyperX Fury | Corsair 450D | NZXT Kraken X61 | Seasonic M12II Evo 520W | Dell U3415W
Laptop: ASUS Zenbook Prime (UX31A-R4003H)

• Benotti
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-11 20:36
Aertsvijand schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 20:29:
Het is waarschijnlijk een overbodige vraag, maar hebben jullie al afgewogen hoe belangrijk de draagbaarheidsfactor is? Want als je "videobewerking" zegt, dan denk ik toch echt wel aan een desktop. Eventueel gecombineerd met een cheap notebookje om de resultaten te kunnen meenemen/tonen. Hangt er natuurlijk ook vanaf wat je budget is.
Die vraag heb ik haar gesteld :) Het is denk ik zeker niet 100% dat het absoluut een laptop moet zijn. De programma's die ze wil draaien zijn belangrijker dan mobiliteit. Als voordeel van een laptop noemt ze dat ze dan ook buitenshuis kan werken. Bijvoorbeeld op de faculteit, waar de pc's aan de langzame kant zijn.

Echter, als een desktop genoeg voordelen heeft (qua prijs, functies, whatever), zal dit zeker een belangrijke rol kunnen spelen. Zelf ben ik echter niet in de positie dat ik haar specifiek advies kan geven mbt de programma's die ze wil draaien. Ik kan haar alleen vertellen dat een desktop goedkoper zal zijn en makkelijker upgradebaar, maar op dit moment is het voor mij heel lastig om de voor- en nadelen tegen elkaar af te wegen voor haar. Elk advies is dan ook zeker welkom! :)

edit: budget zal max wel zo'n €1500 zijn denk ik.

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-11 13:55

RoofTurkey

PredatorKalkoen

(jarig!)
Zelf gebruik ik ook de adobe programma's en sony vegas (op een laptop) dus als je vragen hebt mbt hoe 'krachtig' een pc moet zijn om de ervaring vloeiend te krijgen, brand maar los :) . Maar een desktop zal inderdaad meer bang/buck geven, alhoewel een laptop al die programma's ook gewoon super soepel kan draaien binnen dat budget.

Grillmeister