Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Highend laptop voor grafisch / audio

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,
Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe laptop, maar ik heb tot nu toe nog geen echt geschikte laptop gevonden die aan al mijn eisen voldoet. Daarom zou ik graag wat advies willen krijgen en hopelijk kunnen jullie mij daarmee helpen met het vinden van de juiste laptop.

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Ik wil mijn laptop voornamelijk gaan gebruiken voor grafisch werk, mijn studie ( ICT Media & Design) en daarnaast freelance ik ook veel. Hiervoor gebruik ik zo goed als alle programma’s van Adobe CS en daarnaast ook Autodesk Maya (3D).Deze programma’s moet ik gemakkelijk kunnen draaien zonder latency of vastlopen bij bestanden met een groot formaat.

Daarnaast ben ik ook een dj en ben ik ook bezig met produceren. Hiervoor gebruik ik programma’s als Traktor (DJ) en Ableton (produceren). Deze programma’s moet ik zonder latency spikes kunnen draaien.

Wat mag je laptop gaan kosten?
Zo rond de 2000 euro ex. BTW en dat is inclusief eventueel zelf in te bouwen onderdelen.
Maar het mag ook wel iets meer zijn, als ik daarvoor een laptop kan kopen die aan mijn eisen voldoet.

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Ja zeker wel bijna elke dag naar studie, naar klanten, naar gigs, naar vrienden etc..
Daarom ben ik echt op zoek naar een draagbare / lichte laptop. Accuduur maakt opzoek niet uit, maar is wel fijn als die lang mee kan.

Het liefst iets wat qua gewicht / design in de buurt van een ultrabook komt, want helaas kan ik geen ultrabook vinden met de juiste specs.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Qua merk voorkeur heb ik het liefste het merk met een goede service, voor als de laptop kapot gaat. Dit is voor mijn een erg belangrijk punt. Ik heb mijn laptop elke dag nodig en kan hem geen dag missen. Dus het liefste een merk met een service waar ze bij je thuis komen, zoals ik dat ervaren heb met Dell. Of bij pickup / carryin een hele snelle afhandeling. Dit mag ook een zakelijk service contract zijn.

Gewenste configuratie
Liefst 15inch mag ook hoger
I7 quad core 2.6 / 2.7 Ghz
8-16GB RAM
512GB SSD + 750GB 7200RPM
GT650M of hoger

Waar heb ik al naar gekeken?
Dell
Ik heb de Alienware m17x overwogen, maar deze is denk ik veelste zwaar en groot voor mij.
Daarnaast was de XPS15 misschien wel aardig geweest, maar deze kan ik niet meer terugvinden in de webshop. De nieuwe laptop modellen komen qua specs niet echt in de buurt en vallen dus voor mij af.

Apple
Ik ben ook een Macbook pro aan het overwegen, alleen een beetje anti Apple geweest en ik vind een macbook pro best duur, maar dit is wel op te lossen door zelf onderdelen toe te voegen . Ik wil in elk geval geen OSX gebruiken, maar dit is ook op te lossen.
Ik vraag me wel af hoe de service is bij Apple, want hier heb ik niet veel goede verhalen over gehoord. Zijn hier mensen met goede ervaringen? En hoe werkt de service precies bij Apple als je laptop kapot is?

Alvast bedankt voor de adviezen & tips!

Micha

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 16:52
Als je een laag gewicht wilt, dan is er maar een optie: De Sony S15. Die heeft een full hd ips scherm. Via de sony site kun je hem configureren met een i7. Ram en ssd moet je NIET bij Sony kopen, daat zit een 100000% winstmarge op.

Komt verder met met een 640MLE, maar die is binnenkort over te clocken naar een 660gtx. Voor het Windows 7 model is de mod al beschikbaar.

Zet er dan zelf ram en een ssd in en klaar ben je. En als je nog student bent dan krijg je ook nog 10% korting.

Een macbook pro is wel leuk, maar max een 900p scherm en die is lang niet zo goed als die macbook. Of je moet de retina versie nemen, maar daar is alles vast gesoldeerd. Kan je nietd upgraden en is nogal duur.

[ Voor 18% gewijzigd door Iekozz op 29-01-2013 20:21 ]

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je snelle reactie!

Ik heb even op de Sony site zitten kijken naar de laptop die je adviseerd.
Maar je kan maar maximaal tot een i7 2.2 ghz en ik wil toch echt wel een snellere processor hebben.
Daarnaast is zoals je al aangeeft voldoet de videokaart ook niet aan mijn eisen, weet niet precies wat je bedoeld met dat die later over te clocken is naar een ander type? Maar ik wil op zijn minst een 650M en het liefst een betere.

Weet je hoe de service van Sony is? Heb je hier ervaring mee bijvoorbeeld?
Want dit is voor mij een belangrijk punt.

En hoe zwaar is die laptop die je aanraad dan ongeveer? Want dat kan ik zo 123 niet terug vinden op de site.

Heb even verder gekeken op de site van Sony maar de andere laptops zijn ook niet voldoende voor mij, naar mijn mening.

De scherm resolutie maakt overigens niet zoveel uit, ik heb thuis een extra scherm waar ik altijd op werk. Dus dat is voor mij geen argument om geen mac te nemen.

Verwijderd

1. De use case en prijsklasse doet mij direct denken aan Fujitsu en Lenovo. Je wil gewoon een betrouwbaar apparaat. Bijvoorbeeld de Lenovo Thinkpad W530. Top model heeft een FHD scherm met een Quadro Nvidia kaart. Die Quaddro kaart is veel sneller dan een standaard model in cad-cam design programmas (voor gamen zijn ze juist matig).
2. Je wil absoluut de verlengde garantie.

Overigens snap ik je probleem met OSX niet direct. Erg veel ICT'ers werken met Apple machines, juist omdat ze zo goed zijn. Software is prima, en hardwarematig absoluuut top. En dan niet eens het design, maar de kwaliteit van de body is top. Al heel vaak gedeukte Macbooks gezien die stug blijven werken.

Een Apple onder Windows is minder geslaagd, toch mindere drivers (accuduur gaat achteruit etc.). Voor de rest is de service bij Apple heel behoorlijk, al is er niet zo is als Next Business Day onsite.

Andere merken, zoals Sony, Asus en zo zijn consumenten notebooks en eigenlijk niet geschikt voor profesioneel werk, juist door het gebrek aan goede service pakketten.

Staar je niet teveel blind op bling (design en gewicht), maar koop voor dat bedrag iets robuust met een goed service pakket. Je moet ermee naar school en een of andere hansworst kiept er zijn koffie overheen.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2013 09:27 ]

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 16:52
De Sony weegt 1.89kg, dus nog ietsjes lichter dan een retina MBP die 2 kilo weegt. Die i7 loopt inderdaad standaard op 2.2 GHz, Maar je vergeet de turboboost tot 3.2Gh als je zware applicaties gaat draaien. Sowieso zeggen gigahertzen erg weinig over de snelheid. Die i7 is echt al zeer snel.

Met die kaart bedoel ik dat het in feite dezelfde kaart is, alleen met een ander BIOS er op. Precies dezelfde, alleen dan met andere snelheden. Waarom is die kaart niet snel genoeg dan? Wat voor games wil je er allemaal mee spelen?

Als je inderdaad next day support wil dan moet je inderdaad naar een Dell kijken, bijvoorbeeld de 17R SE. DIe is wel zwaarder met 2.7kg, maar goedkoop te krijgen met de kortingsbonnen.

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell