Toon posts:

Verschil tussen Pentium III en Celeron

Pagina: 1
Acties:
  • 227 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Maakt het veel uit of je een Pentium III of een Celeron hebt als ze allebei op dezelfde kloksnelheid draaien?

Ik denk aan:
- prestatieverschillen
- ondersteuning voor instructieset (SSE)
- benodigd voltage
- multipler setting

Weet iemand een link naar een vergelijking tussen P3 en Celeron?

Verwijderd

Heel belangrijk is dat de celeron op een bussnelheid van 66mhz ipv 100mhz
Dat scheelt wel een stuk, maar je kan je celly natuurlijk wel weer overklokken zodat ie ook op 100 gaat >:)
Verder zijn er weinig verschillen kwa prestatie

Verwijderd

Lees eens de computer idee, daar staat het denk ik wel in uitgelegd. ;-)

Verwijderd

http://www.firingsquad.com/hardware/p3vc2/default.asp

Het grootste verschil ligt 'm in de CACHE.

• smokey
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-02 23:05
maakt dus ff echt wel uit. maar wat bedoel je met p3. coppermine? en celeron bedoel je celeron2?

celeron is qua prestatie even goed als p2. celeron heeft on die 4-assiocatief. en p2 off-die (halve speed) celeron heeft 128kb L2cache p2 heeft 512 kb cache, alletwee 0,25 micron)

de katmai (gewone p3) heeft 512kb off-die cache (0,25 micron)

vershil tussen cel2 en p3 coppermine is iets groter. deze 2 hebben sse en sneller cache on-die (full speed)(8-assiociatief) en cel2 (4-assiocatief) heeft 128kb L2 cache ipv 256 van p3coppermine, en allebei 0.18 micron

deze processoren zijn allemaal multiplier locked, zijn volgens mij namelijk allemaal na aug '98. voltage is bij cel en p2 2.0 en bij coppermine cel2 1.6 en 1.5 (vanaf 600mhz cel2 1.65v)

• Bomberman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-01 15:31
Smokey, de Celeron II heeft geen 8-way set associative L2 cache, maar 4-way. De Coppermine heeft wel 8-way, één van de redenen dat ie sneller is.

PC Specs

Verwijderd

Smokey, valt me een beetje tegen! ;)
The 0.18 micron Pentium(R) III processor has 256KB of eight-way set associative on die L2 cache. The latest Celeron processor has 128K of four-way set associative on die L2 cache. Both processors have the same clock counts as far as latency. We don't disclose how many clocks, but they are the same for both products.
Bij Intel geplukt!

• smokey
ja nou het zit zo, weet ik wel dat cel2 4-asso is. ik zei dus cel2 en copermine blalbalab, 8 associatief. had nog copp, in men hoofd zitte. gaat altijd wel wat mis he. wasw niet meer zo helder 12 uur snachts

Verwijderd

Tsssssssss geef nou maar eerlijk toe, dat je't niet wist...

Verwijderd

Topicstarter
Die ComputerIdee wil ik niet eens lezen.

De reden dat ik het vraag is, ik heb nu een P2-350 en als ik die processor upgrade moet ik er wel op vooruit gaan. Dus niet opeens de ondersteuning voor bepaalde instructies missen ofzo. Het zal dan misschien niet zoveel uitmaken, maar ik wil het gewoon weten.

Ook mijn videokaart (Asus V3800) heeft drivers die SSE ondersteuning kunnen benutten.

Maakt het voor Quake3 veel uit of je een Celly of een P3 draait?

• smokey
ja, maakt heel veel uit. mar waar heb je het nou over de p3 katmai of p3 coppermine. en celeron of celeron 2.

van langzaamst naar snelst

celeron, p2, p3 katmai, celeron2, p3coppermine

verschil tussen cel en p2 is echt minimaal zeker bij spelen

p3xxxE of p3600EB of iets dergelijks is copermine, ook een fsb van 133 is altijd coppermine, de p3's die nu in winkel liggen zijn voornamlijk coppermines, die katmai's zijn nogal slecht te leveren. maar verschil tusse cel1 en coppermine is dus heel groot. sse, sneller cache enz enz

• Unex
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Je heb ook katmai's met 133 FSB

specs

Pagina: 1