Beveiliging van stroomtoevoer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theBIGone
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-09 06:03
Beste tweakers,

Ik zit op mijn studio met al mijn apparaten op 1 groep (wasmachine, koelkast, pc,e.d.). Nu lijkt me dat niet helemaal optimaal voor de levensduur van mijn computer. vooral mijn koelkast geeft nogal een fluctuatie (lampen flitsen een heel klein beetje als hij aan of uit gaat). Is er een manier om mijn pc hiertegen te beschermen?

Dank,

Joost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:11
Die kleine flits komt door de weerstand van de bekabeling, waardoor de spanning inzakt als er even heel veel stroom gevraagd wordt, en kan voor je computer geen kwaad, die heeft filterelco's die groot genoeg zijn. Het wordt erger als je zo veel stroom trekt dat je zekering regelmatig schakelt, dan kan je beter nieuwe groepen aan laten leggen.

Als je de pc persé wilt beschermen tegen rare dingen, zou ik een (actieve) UPS kopen. Dit vind ik alleen voor een thuispc'tje een 'vieze' oplossing, die dingen verbruiken vaak 15W en met de goede Nederlandse stroomvoorziening is het niet echt nodig (tenzij je writeback caches gebruikt ed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Bij dit soort kleine vermogens heb je alleen statische ups-en. Zeg maar schakelaar netspanning of batterij. Zelfs deze ups heeft een korte nuldoorgang maar is voor een pc geen probleem zoals marcop23 al vermelde. Een redelijke pc voeding mag een inkomende netspanning hebben van 190 - 240V om goed te kunnen werken. Ongewenst uitschakelen kan wel een probleem zijn met van alles op dezelfde groep, oplossing is dan een aparte groep v/a de groepenkast. Maar of dat haalbaar is kun je zelf het beste bepalen.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theBIGone
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-09 06:03
Heren dank voor dit antwoord een extra groep aanleggen is geen optie gezien het een huurkamer is.

Dan ga ik met een gerust hart weer aan de gang !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-10 23:20

SA007

Moderator Tweaking
Je pc zal het zoals gezegd weinig intresseren.

Naast dat de voeding zelf meer dan genoeg fluctuatie aankan om zelfs bij een halvering van de netspanning nog prima door te werken moet je zelfs na de voeding nog best veel storing overhouden om daar problemen te veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Mee eens, maar wat ik in de commentaren nog mis, dat is dat de vermelding van het op één groep zitten niet echt relevant is. Op een andere groep heb je deze spanningsfluctaties ook.

[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 30-01-2013 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:12
Ligt wel een beetje aan wat voor voeding je hebt. Kwaliteit speelt nog enigszins een rol. Zolang je geen Z-kwaliteit hebt zal het wel goed gaan.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
keur0000 schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 14:24:
Een redelijke pc voeding mag een inkomende netspanning hebben van 190 - 240V om goed te kunnen werken.
Meer iets van 100V - 240V, de meeste (alle?) kan je ook in Amerika in het stopcontact steken, dus ze kunnen met flinke spanningsvariaties overweg.
Pagina: 1