Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:56
Met veel interesse volg ik het cv tuning topic al een tijdje. Ik ben druk aan het verbouwen en wil alles ook efficiënt aan gaan pakken. Nu een beetje extra investeren kan veel schelen in de toekomst.

Nu heb ik op zolder een extra douche gemaakt (stort-douche), en na een minuut of 6 vol open, blijkt het water kouder te worden. Een graad of 25, denk ik zo. Mijn huidige ketel, een Nefit 21 Turbo stond al op het programma om te vervangen, maar dit lijkt me een goed moment.

Het huis zelf is ca 350m3 en wil overal vloerverwarming gaan toepassen. Verder wil ik zelf dmv domotica alles gaan regelen.

Ik heb dit lijstje met eisen opgesteld:
- CW4 of 5
- Modulerend en opentherm (kan aangestuurd met arduino)
- Kleine boiler (Afstand ketel-boiler is ca 3 meter).

Ook gaat er nog wel een douche WTW geinstalleerd worden, maar alles op zijn tijd. Zelf heb ik nu een Remeha 40C in gedachten, maar qua warmteproductie is dit denk ik redelijk overkill. Gaat dit ten koste van het rendement?

Nefit valt af, want die doen niet aan OpenTherm. Bosch heeft nog wel een aantal interessante ketels (Nefit is van Bosch).

Graag jullie tips/advies/opmerkingen.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
Voor de meeste Nefit ketels is tegenwoordig een OpenTherm interface leverbaar. Een Nefit Topline Aquapower (of Aquapower Plus) lijkt me een voor de hand liggende (maar geen goedkope) optie. Anders misschien een Intergas Prestige.

• Terran
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:34
Heb voor het zelfde gestaan en ben uit eindelijk ook voor de Remeha Calenta 40c gegaan. Kwa warmte heeft hij inderdaad wel iets overcapaciteit. Maar het verbruik valt me niet tegen. Ik stook +/- 1200 kuub gas per jaar. Met 2 personen in een huis van +/- 400 m3 inhoud en een bad van 200 liter die gemiddeld 1x perweek wordt gebruikt. Ketel laat zich voor mijn gevoel erg goed sturen door de Isense thermostaat.

Ter vergelijking met mijn oude ketel een intergas vr ketel uit 1993 stookte ik 2300 kuub gas. Dit was ook overigens zonder bad. Deze gaf tevens het probleem wat je zelf ook ervaart dat de douche koud werdt na +/- 10 minuten.

• storeman
@Cruise Controle: Bedankt voor de suggestie, is een interessante ketel maar wel fors duurder dan een Remeha tegenhanger. Ook op de Nefit site niets te vinden over Open Therm, erg jammer.

@Terran: Dat klinkt erg goed! Ik lees veel positiefs over die ketel.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:05
Terran schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 12:42:
Heb voor het zelfde gestaan en ben uit eindelijk ook voor de Remeha Calenta 40c gegaan. Kwa warmte heeft hij inderdaad wel iets overcapaciteit. Maar het verbruik valt me niet tegen. Ik stook +/- 1200 kuub gas per jaar. Met 2 personen in een huis van +/- 400 m3 inhoud en een bad van 200 liter die gemiddeld 1x perweek wordt gebruikt. Ketel laat zich voor mijn gevoel erg goed sturen door de Isense thermostaat.

Ter vergelijking met mijn oude ketel een intergas vr ketel uit 1993 stookte ik 2300 kuub gas. Dit was ook overigens zonder bad. Deze gaf tevens het probleem wat je zelf ook ervaart dat de douche koud werdt na +/- 10 minuten.
Die Intergas VR is dan ook een debiel ding met waakvlam en boiler die de hele dag staat te schommelen tussen 60 en 90 graden. Ik had hier op warme zomerdagen zonder dat er tapwater of warmte gevraagd werd al een verbruik van 1 kuub gas per dag door dat ding. Reken dat om naar een heel jaar en het is 365 kuub per jaar, maar zo mag je niet rekenen want winters is het kouder en heeft de boiler nog veel meer verlies door afkoeling.

• Terran
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:34
_JGC_ schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 12:53:
[...]

Die Intergas VR is dan ook een debiel ding met waakvlam en boiler die de hele dag staat te schommelen tussen 60 en 90 graden. Ik had hier op warme zomerdagen zonder dat er tapwater of warmte gevraagd werd al een verbruik van 1 kuub gas per dag door dat ding. Reken dat om naar een heel jaar en het is 365 kuub per jaar, maar zo mag je niet rekenen want winters is het kouder en heeft de boiler nog veel meer verlies door afkoeling.
Ben ik geheel met je eens dingen gebruiken ziek veel gas voor helemaal niks. Moet zeggen dat de eco stand inschakelen ook wel positief effect had kwa verbruik op de calenta. En snelheid in warm water is niet merkbaar trager voor mij.

@ storeman in link hier onder vergelijkbaar topic waar het 1 en ander inbesproken is, wellicht handig!

Nieuwe CV-ketel kiezen

• storeman
Goed punt! Die had ik gemist. Staat veel zinvols in.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:58
als je die enorme douche combineert met een WTW standpijp of douchebak kan je denk ik uit met een CW3 ketel. en dus bv. een calenta 25kw.
een WTW zorgt voor hergebruik van ca. 50% van de warmte, dus wellicht kan je dan zelfs door met je huidige ketel..

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Verwijderd

ca 50%
maar hier is het ongeveer al 2 jaar 66,2% exact
zaak is de flow op de ideale terugwin te houden, dit is meestal cw3 / max 6 liter per minuut,
eronder en erboven daalt het rendement

de wtw gaat naar een cv boiler (tap+cv) ipv de douchekraan
en de 66,2% is gebaseerd op de input versus de output en het toegevoerde gas in Mj

• storeman
BarryH schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 19:07:
als je die enorme douche combineert met een WTW standpijp of douchebak kan je denk ik uit met een CW3 ketel. en dus bv. een calenta 25kw.
een WTW zorgt voor hergebruik van ca. 50% van de warmte, dus wellicht kan je dan zelfs door met je huidige ketel..
De huidige ketel moet toch vervangen, 20 jaar is echt wel aan het eind. Voor vloerverwarming is moduleren sowieso een must. Daarnaast moet er nog een badkamer voorzien worden. Je hebt wel een goed punt overigens.
Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 20:08:
ca 50%
maar hier is het ongeveer al 2 jaar 66,2% exact
zaak is de flow op de ideale terugwin te houden, dit is meestal cw3 / max 6 liter per minuut,
eronder en erboven daalt het rendement

de wtw gaat naar een cv boiler (tap+cv) ipv de douchekraan
en de 66,2% is gebaseerd op de input versus de output en het toegevoerde gas in Mj
Deze opstelling gaat voor mij niet werken. Ik heb de ketel in de bijkeuken hangen en een badkamer op de 1ste verdieping plus douche op zolder. Ik ga de "koude" kant dus voorverwarmen met de WTW. Overigens vind ik die dingen belachelijk duur en zit er over te denken er zelf een te ontwerpen en bouwen. Moet volgens mij simpeler en bovenal goedkoper kunnen dan bestaande oplossingen. De tijd zal het leren }).

Hoe bedoel je de flow op ideale terugwin houden? Omdat je het water anders te hard door de WTW jaagt en het rendement daalt? Ik kan me voorstellen dat boven een bepaalde flow de contacttijd, dus rendement daalt. Maar bij een lagere flow? Dan "valt" het water te snel en wordt er te weinig koud water aangevoerd?

En waar blijft de overige 37,8%?
- Verdampen
- Leidingverliezen
- Tegels

[ Voor 37% gewijzigd door storeman op 29-01-2013 23:04 ]

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
storeman schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 12:49:
@Cruise Controle: Bedankt voor de suggestie, is een interessante ketel maar wel fors duurder dan een Remeha tegenhanger. Ook op de Nefit site niets te vinden over Open Therm, erg jammer.
ivm wat bugs is die module tijdelijk uit de handel gehaald door Nefit. Ze werken aan een oplossing, maar wanneer hij weer leverbaar is is onbekend.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-11 14:52
overkill aan capaciteit is niet nodig. Ik had een nefit topline 24kw cw4 in een vrijstaand 440kuub huis. Na wat problemen vervangen door een proline hrc 24 cw3 die erg klein is, en in de eerste anderhalf jaar probleemloos is. M'n gasrekening is omlaag, hoewel de topline zelfde rendement had. Nu 1400kuub/jaar

Dat het maar cw3 is merken we met de douche niks van snel warm en water zat. Die luxe douches zijn niet bepaald milieu vriendelijk. Veel water en warmte nodig en dat verdien je met wtw niet terug

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Deze al gelezen? Nieuwe CV-ketel kiezen :)
Aub niet wederom een zelfde topic maken.

[ Voor 24% gewijzigd door Microkid op 30-01-2013 06:21 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:11

FeaR

In GoT we trust

Met Microkid

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.