Hallo
In een freenas (0,7) servertje draai ik nu 3 sata schijven (2, 1 en 0,5TB). Dit wil ik binnenkort om gaan gooien. Ik wil met een stelletje nieuwe schijven zorgen voor een berg meer opslagruimte.
Het moederbord heeft echter maar 4 sata poorten, dus uitbreiding is nodig.
Nu heb ik voor 3 tientjes een LSI MegaRAID SAS 8344ELP kaart overgenomen (8x sas raid controller) met de gedachte deze te gaan gebruiken als sata controller.
Ik wist nog niet of ik hardware raid ging gebruiken, maar een hardware raid controller met 8 poorten voor 30 euro vond ik te mooi om te laten liggen. een normale sata controller is al duurder. Als ik niet gebruik ging maken van raid kon ik hem nog altijd gebruiken als normale sata controller.
Maar is dat ook zo?
Ik zat net wat rond te lezen en kwam onder andere deze post tegen:
Anoniem: 15758 in "Welke harddisk voor FREENAS"
met vooral dit stuk:
Voor hetzelfde geld ga ik wat doen met ZFS, dan neem je sowieso al schijven zonder TLER, maar dan zou de raid controller ook bij elke slechte sector de disk "afschrijven" en daarmee ZFS panisch maken (die denkt dat dat de schijf dood is).
Wie heeft hier verder ervaring mee? (een hardware raid controller gebruiken als sata controller).
ben benieuwd naar jullie ervaring/kennis hiern
bedankt
timberleek
ps: het is nog niet van direct belang, want er zijn nog geen schijven en nog even geen tijd, maar ik zit me wel vast in te lezen op het wel en wee van deze materie. En dan kom je wel eens wat tegen...
In een freenas (0,7) servertje draai ik nu 3 sata schijven (2, 1 en 0,5TB). Dit wil ik binnenkort om gaan gooien. Ik wil met een stelletje nieuwe schijven zorgen voor een berg meer opslagruimte.
Het moederbord heeft echter maar 4 sata poorten, dus uitbreiding is nodig.
Nu heb ik voor 3 tientjes een LSI MegaRAID SAS 8344ELP kaart overgenomen (8x sas raid controller) met de gedachte deze te gaan gebruiken als sata controller.
Ik wist nog niet of ik hardware raid ging gebruiken, maar een hardware raid controller met 8 poorten voor 30 euro vond ik te mooi om te laten liggen. een normale sata controller is al duurder. Als ik niet gebruik ging maken van raid kon ik hem nog altijd gebruiken als normale sata controller.
Maar is dat ook zo?
Ik zat net wat rond te lezen en kwam onder andere deze post tegen:
Anoniem: 15758 in "Welke harddisk voor FREENAS"
met vooral dit stuk:
klopt dit? Stel dat ik er schijven in hang zonder raid, blijft de controller dan zo streng en gooit hij de disk eruit als er een bad sector is (in plaats van de ...seconden aan retry's)? In dat geval zou de kaart redelijk nutteloos zijn. De consumenten schijven hebben geen TLER die dat een beetje afvangt (al is het nog redelijk belabberd) en zouden dus bij elke bad sector eruit geknikkerd worden.Ik heb een Areca en die flikkert ook gewoon schijven eruit, of je nou op passthrough disk, JBOD (dus zonder RAID) mode of als RAID set aanmaakt, dat maakt allemaal geen verschil.
Bij een RAID controller is de RAID firmware de baas. Die bepaalt wat er gebeurt, en als de disk een timeout geeft, beschouwt die firmware de hele disk als verloren (achterlijk!). Dat wil je dus niet, je wilt dat je OS directe controle heeft over de disk, dan heb je ook geen TLER meer nodig en ook nooit meer disks die zomaar uit de array vallen bij een bad sector.
Voor hetzelfde geld ga ik wat doen met ZFS, dan neem je sowieso al schijven zonder TLER, maar dan zou de raid controller ook bij elke slechte sector de disk "afschrijven" en daarmee ZFS panisch maken (die denkt dat dat de schijf dood is).
Wie heeft hier verder ervaring mee? (een hardware raid controller gebruiken als sata controller).
ben benieuwd naar jullie ervaring/kennis hiern
bedankt
timberleek
ps: het is nog niet van direct belang, want er zijn nog geen schijven en nog even geen tijd, maar ik zit me wel vast in te lezen op het wel en wee van deze materie. En dan kom je wel eens wat tegen...