Gratis internetten op iPad in restaurant

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-07 13:26

flexje

got-father

Topicstarter
Sorry voor de vage titel.

Sinds kort ben ik eigenaar van een restaurant / cafe in Amsterdam.

Hier wil ik als extra 'service' een aantal Ipads in het restaurant plaatsen (vaste stand eventueel) waar de gasten tijdelijk gebruik van kunnen maken om bijvoorbeeld een krant te lezen of simpelweg snel een mail te versturen.

Nu is mijn vraag hoe ik dit het beste kan realiseren. Bestaat er iets dat tijdelijk toegang tot het internet kan geven op een Ipad? Net als op een normale pc in een internetcafe.

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Dit is geen antwoord op je vraag, maar ik neem aan dat je al een manier hebt gevonden om te voorkomen dat ze gestolen worden? Zelfs met een vaste stand ga je veel risico lopen lijkt me.

En als je voor een vaste stand gaat kun je ook voor een wat permanentere oplossing gaan? Denk aan een wat groter touchscreen met bijv zo'n android multimediadoosje eraan. Als je er eentje vindt met Android 4.2 heb je ook meerdere gebruikersaccounts.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 17:27

markvt

Peppi Cola

Heb je al bestaande oplossingen overwogen ? Zoals bijvoorbeeld http://www.kpnhotspotvandezaak.nl/

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

Topicstarter
MadMarky schreef op maandag 28 januari 2013 @ 21:53:
Dit is geen antwoord op je vraag, maar ik neem aan dat je al een manier hebt gevonden om te voorkomen dat ze gestolen worden? Zelfs met een vaste stand ga je veel risico lopen lijkt me.

En als je voor een vaste stand gaat kun je ook voor een wat permanentere oplossing gaan? Denk aan een wat groter touchscreen met bijv zo'n android multimediadoosje eraan. Als je er eentje vindt met Android 4.2 heb je ook meerdere gebruikersaccounts.
Ja ik laat de Ipad's zeg maar inbouwen in een stand waardoor ze niet uit te nemen zijn.
markvt schreef op maandag 28 januari 2013 @ 22:00:
Heb je al bestaande oplossingen overwogen ? Zoals bijvoorbeeld http://www.kpnhotspotvandezaak.nl/
Deze ken ik inderdaad, alleen is het niet mogelijk om een tijdslimiet in te stellen per inlogsessie denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:08

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Beetje off-topic, maar zou hier wel een markt voor zijn? Diegene die toch graag in een restaurant zou willen internetten, ondanks dat het ongezellig is, heeft al wel de beschikking over een smartphone. Dus het lijkt mij niet een hele grote markt die je nu gaat aanboren hiermee. Maar dat vind ik.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-06 21:41

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

flexje schreef op maandag 28 januari 2013 @ 22:16:
[...]

Deze ken ik inderdaad, alleen is het niet mogelijk om een tijdslimiet in te stellen per inlogsessie denk ik?
Is dat dan nodig, tenzij de service echt zo traag is ;) zullen de meeste mensen wel iets anders te doen hebben.

Ik zou het niet te moeilijk maken, gewoon een accesspoint met simpele WPA authenticatie, als extra service voor je klanten kan je die WPA-sleutel ook aan je klanten geven zodat ze ook gratis internet hebben, juist zien dat je wifi volledig gescheiden is van je privé netwerk.

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-07 08:25
Ik denk idd dat de beste oplossing is, om via het netwerk tijdelijk toegang te geven. Je kunt misschien gaan voor een oplossing waarbij mensen vouchers kunnen gebruiken of een account aan moeten maken. Daar kun je dan een tijdslimiet aanhangen.

Een oplossing voor de iPad zelf zul je niet snel vinden. Wellicht met een jailbreak, maar Apps krijgen hiervoor niet genoeg rechten.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Op zich zou je al kunnen volstaan met elke Ipad een vast ip toe te wijzen en in de meeste moderne routers kan je een tijdslimiet instellen per ip. Andere mogelijkheid maar wel bewerkelijker zou zijn om een wachtwoord in te stellen op de Ipad.

Op het moment dat dan iemand gebruik wil maken van de Ipad zet je hem aan met ww en als de tijd om is zal je dan wel de Ipad weer moeten blokkeren. Klinkt erg simpel maar het zou wel al een mogelijkheid kunnen zijn zonder teveel te moeten inversteren in ingewikkelde servers.

Ander punt waar ik meer op zou letten is dat je sowieso de Ipads zoveel mogelijk waterdicht laat inbouwen en een zeer goede screenprotector erop zet. Niet iedereen is zo zuinig met andermans spullen en zeker in een restaurant met drank erbij en etenswaren.

Ook zou ik voor de zekerheid even na vragen hoe het zit met de warenkeuringsdienst vanwege de hygiene. Zo'n scherm is een grote bacterienhaard als iedereen daar met zijn vingers lekker op zit te knoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedener
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-07 16:51
Waarom wil je mensen eigenlijk tijdelijk toegang geven tot je (speciaal daarvoor ingerichte) draadloze netwerk? Niets is irritanter dat je een e-mail aan het typen bent als gast, en dan die niet kan versturen omdat je tijd om is. Of dat je toch nog even wilt opzoeken hoelaat de bus naar je volgende bestemming gaat, en dat dan niet meer kan.. Als je het als service wilt aanbieden, zou ik het als gast fijn vinden dat het ook zonder (tijds)limitaties is. Mocht je bang zijn dat je gasten alleen komen om dan te internetten (veredeld internet cafe), dan zou je iets kunnen doen met consumptie verplicht. Plus je pikt die mensen er ws. zo uit die dat doen.

LG Therma V Split WP: HU143MA.U33-HN1636M NK5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-07 20:06

The Chosen One

Zie signature!

Afgelopen week in Frankfurt geweest en elke dag uit eten geweest (met ~35 man). Daar hadden ze bij de meeste plekken gewoon wifi (codes) en logden de meeste mensen ff in met hun eigen telefoon om wat mails/facebook te checken.

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Doet me een beetje aan dit topic denken:

iPad als menukaart in restaurant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Gewoon een wifi netwerk, let er wel op dat een consumenten router maar maximaal 5 à 6 wifi apparaten verbonden kan hebben.
Het wachtwoord van het netwerk print je het bonnetje of je zet het op de menu kaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-07 14:55
brilsmurfffje schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 09:47:
Gewoon een wifi netwerk, let er wel op dat een consumenten router maar maximaal 5 à 6 wifi apparaten verbonden kan hebben.
Het wachtwoord van het netwerk print je het bonnetje of je zet het op de menu kaart
Dan zet je gewoon een Airport Extreme neer. Die ondersteunt tot 50 apparaten wat voor de meeste restaurants voldoende moet zijn.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

Topicstarter
Er komt sowieso free Wi-Fi in het restaurant/cafe voor de mensen die hun eigen laptop of smartphone mee hebben.

Alleen heb ik zelf ook vaak meegemaakt dat ik ergens in een cafe zit waar ik snel even moet bekijken op een iets grotere scherm dan mijn iphone ;)

Je moet het zien als wat je ook bij CoffeeCompany hebt, je koopt een kop koffie en op de bon staat een gebruikersnaam en wachtwoord voor internet toegang voor 1/2 uur lang. Alleen wil ik ook een Ipad aanbieden voor mensen die niks mee hebben.

Waarom een tijdslimiet? Omdat anders de gasten de hele dag blijven zitten internetten. Na 1 uur moeten ze dus weer iets nieuws bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32279

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poops_McGhee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:45
flexje schreef op maandag 28 januari 2013 @ 22:16:
[...]
Waarvoor zou je een tijdslimiet willen instellen? Ik neem aan dat je gasten niet de hele avond aan de tafel laat zitten, maar dat ze binnen een uur of anderhalf toch zelf ook wel weggaan.
Ook als het eten geserveerd is lijkt het me niet dat je ze nog aan een iPad laat browsen of mailen.
Ligt er natuurlijk aan wat voor restaurant je hebt, maar in de gemiddelde restaurants komen mensen om te eten en niet om te browsen of mailen.
Als ze dat wel veel willen doen, dan hebben ze vast zelf al een smartphone bij zich met een 3G verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-07 19:19

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

iPad: je kunt iPads als 'kiosk' installeren, in een zuil, waarbij je de iPad kunt configureren om bepaalde zaken onmogelijk te maken. De vraag is wel of er geen eenvoudiger oplossing te bedenken is, en of je het niet uberhaupt bij wifi moet laten.

Voor wifi zoek je feitelijk een hotspot met een captive portal. De meest gangbare vorm is een volledig open wifi netwerk, wat je zou kunnen realiseren met het ophangen van een aantal accesspoints (voor wifi dekking). De captive portal dient als een 'paywall'. Wanneer een klant niet ingelogd is op de captive portal kan hij/zij niet op internet, behalve eventueel wat websites die je op een whitelist zet. De website van je restaurant bijvoorbeeld.

captive portal network

Wanneer je niet ingelogd bent wordt elke URL in de browser geredirect naar je captive portal. Afhankelijk van je wensen kan je kiezen voor een captive portal waar mensen met een creditcard kunnen betalen, of een voucher/code kunnen gebruiken. Wanneer je ervoor kiest om dergelijke codes uit te geven kan je in de captive portal instellen dat je met zo'n code bijvoorbeeld x-hoeveelheid tijd gebruik mag maken van het internet. Je kunt ook -zoals KPN doet op hun hotspots- een beperkte tijd gratis toegang aanbieden, bijvoorbeeld 30min, en dat je daarna een voucher/code moet kopen.

Als captive portal/firewall oplossing zou je gebruik kunnen maken van Pfsense. Dit is een firewall oplossing op basis van FreeBSD met een erg bruikbare webinterface. Pfsense is gratis, en is op de meeste x86 hardware te installeren. Er worden ook kant-en-klare Pfsense appliances verkocht, zoals de OPNsense appliances. Deze zijn er in verschillende prijsklasses, afhankelijk van je wensen en eisen.

Launching containers into space

Pagina: 1