Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:01

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Topicstarter

Realistische HDR's

Afbeeldingslocatie: http://www.omines.com/assets/images/logos/logo-tweakers.png

Inhoudsopgave

* Mocht je HDR's uit te hand schieten of met een monopod werken, lees dan ook mijn tweede tutorial eens door om de afbeeldingen goed uit te lijnen.
http://maartendeboer.net/...alignment-with-photoshop/

Credits

Tutorial geschreven door: Maarten de Boer (Ventieldopje)
http://maartendeboer.net/...doing-hdr-the-manual-way/

Nederlandse vertaling door: Ferdi015
http://www.urbexnederland.nl/

In sommige situaties krijg je een goed belichte kamer en een overbelicht raam of andersom.. of iets wat daar tussen zit. Erg frustrerend wanneer je alles perfect wil hebben!

Ook in RAW fotograferen geeft je niet altijd de middelen om alles goed te belichten. Je camera heeft namelijk maar een beperkt bereik in het vastleggen van licht. Dit heet “dynamisch bereik”. Om dit bereik te vergroten kun je 3 (of meer) foto’s maken met verschillende sluitertijden en deze m.b.v. fotobewerkingssoftware samenvoegen tot een HDR (High Dynamic Range = Hoog Dynamisch Bereik) foto. Deze foto zal alle details uit de donkere delen goed kunnen weergeven maar ook de details van de lichte delen. Iets wat onmogelijk is met 1 enkele foto.

De meeste digitale spiegelreflex camera’s en nieuwere compact camera’s beschikken over een functie genaamd Auto Exposure Bracketing (ABR).

Er zijn diverse manieren om een serie van foto’s tot een HDR foto samen te voegen. Het meest populaire is het gebruik van tone-mapping met software zoals Photomatix. Deze laadt alle foto’s en met enkele schuifjes kunnen bewerkingen gemaakt worden. Dit leidt vaak tot onrealistische, bijna “radioactieve” foto’s. Om meer realistische foto’s te krijgen zoals je dit vaak ziet bij interieur fotografie, kun je gebruik maken van “exposure fusion”. Bijvoorbeeld met software als Enfuse. Het geeft je wat minder bewerkingsmogelijkheden maar uiteindelijk wel een mooie realistische foto in de meeste situaties.

Zowel tone-mapping als exposure fusion gaven me niet de resultaten waar ik naar streefde. Ik wilde meer controle over wat ik deed. Met licht “verven” en donkere delen creëren zonder dat ik bang hoefde te zijn voor het verlies van detail. De techniek die ik hier beschrijf, geeft je die controle.

In deze handleiding leg ik mijn werkwijze uit. Photoshop CS6 wordt gebruikt om de foto’s tot 1 enkele 32bit HDR foto samen te voegen en met Lightroom 4.3 worden alle lokale aanpassingen doorgevoerd. De techniek is niet specifiek voor bepaalde software. Je bent vrij om elke software te gebruiken zolang deze maar met 32bit HDR foto’s kan omgaan. Resultaten kunnen uiteraard per pakket variëren. Je kunt er voor kiezen om alles met Photoshop CS6 te doen maar dit wordt niet behandeld in deze handleiding. Photomatix kan bijvoorbeeld ook 32bit HDR foto’s verwerken maar het heeft een bekend probleem waarbij het eindresultaat te donker zal worden waardoor je de belichting moet verhogen.

Genoeg gepraat, aan het werk!

« · ^

• 3 of meer foto’s met een verschillende sluitertijd
  • Photoshop CS6
  • Lightroom 4.1 of nieuwer
Techniek kan ook uitgevoerd worden met andere software zoals aangegeven in de Inleiding maar dit wordt niet besproken in deze tutorial.

« · ^

De eerste stap is het samenvoegen van je foto’s tot een 32bit HDR foto waarmee we kunnen werken. Selecteer hiervoor alle benodigde foto’s in Lightroom en klik met de rechtermuisknop op Edit In -> Merge to HDR Pro in Photoshop.

Photoshop zal opstarten en geeft een voorbeeld van je HDR foto. Onder het voorbeeld zie je een balk met alle foto’s die geladen zijn. Als je foto wazig is of “ghosts” bevat, probeer dan de Remove Ghosts optie. Deze zit rechts boven in het scherm. Je kunt ook enkele foto’s uit de selectie halen wanneer er 1 foto net iets verschoven is. Wanneer je hem gevonden heb, hou deze uit de selectie.

Nu zetten we de 32bit modus aan. Zet je white point voorbeeld tot een acceptabel niveau en klik op OK.

Het venster zal sluiten en Photoshop gaat de foto maken. Dit proces is te volgen met een statusbalk. Wanneer dit voltooid is, klik op File -> Save of druk op CTRL+S om de foto op te slaan als 32bit TIFF bestand.

Lightroom zal de foto automatisch importeren na het opslaan. Als die niet automatisch gebeurt, zal je dit handmatig moeten doen.

Afbeeldingslocatie: http://maartendeboer.net/wp-content/uploads/2013/01/merge_to_hdr-300x187.jpg
Merge to HDR in Lightroom

Afbeeldingslocatie: http://maartendeboer.net/wp-content/uploads/2013/01/merge_to_hdr_ps-300x192.jpg
Merge to HDR scherm in Photoshop

« · ^

Selecteer de foto binnen Lightroom en ga naar de Develop Mode (D). Speel met de Exposure schuif en zie hoeveel detail er nog overblijft zonder ruis dankzij het samenvoegen van foto’s.

Bewerk de foto zoals je dit altijd doet. Behandel hem als een normale foto. Het is tenslotte gewoon een normale foto maar met wat meer bereik.

Nadat je klaar bent met de basis onderdelen zoals Exposure, Clarity en eventuele kleuraanpassingen, gaan we door naar de lokale aanpassingen.

« · ^

De aanpassingen die in deze stap gedaan worden, zullen voor een groot gedeelte de foto bepalen en geven je volledige controle over het licht in je foto. Dit geeft je de mogelijkheid tot een typische HDR bewerking of een realistische foto.

In de Develop Mode (D), maak een nieuwe Adjustment Brush (K) en zet de Flow op +/-70 zodat het effect van een echte kwast gesimuleerd wordt. Nu wordt er 70% druk uitgeoefend op de aanpassingen die we doorvoeren. Wanneer je meerdere keren over een gedeelte van de foto gaat zal de bewerking sterker worden en dus donkerder. Op deze manier kan je een stuk nauwkeuriger werken dan wanneer je op 100% werkt.

Stel het niveau van Exposure zo in dat de donkerste delen opgelicht worden. Zet de brush feather vervolgens op 100 en teken over de donkere delen totdat ze de belichting hebben die je wilt.

Wanneer je klaar bent met de donkerste delen, kun je de brush Flow verlagen en de delen oplichten die maar een lichte aanpassingen nodig hebben.

Bij deze bewerking is het bepalen welke delen opgelicht moeten worden en hoeveel het lastigst. Licht je alles op dan krijg je een onrealistische saaie foto. Laat je hem te donker dan mis je een hoop detail en lijkt hij eigenlijk op een normale foto zonder HDR. Dit is wederom geheel aan jou om te bepalen. Vind een goede balans. Je hebt er de vrijheid voor.

Hieronder enkele snelle voorbeelden om het effect te laten zien.

Afbeeldingslocatie: http://maartendeboer.net/wp-content/uploads/2013/01/MG_9455-3-300x200.jpg
Voor de bewerking

Afbeeldingslocatie: http://maartendeboer.net/wp-content/uploads/2013/01/MG_94551-300x200.jpg
Na de bewerking

« · ^

Nu we de details terug hebben gekregen in de donkere delen, is het tijd om te werken aan de lichte delen. In mijn voorbeeld zit een overbelicht gedeelte in het rechterraam. Zeker met ramen kan het lang duren voordat je de juiste aanpassingen heb. Heb geduld.

Zoom in op je overbelichte onderwerp en maak een nieuwe Adjustment Brush (K) en verlaag de Exposure en/of Highlights instelling. Zet de Flow op +/- 70 en de Feather op 100. Begin de verven op het raam en je zal merken dat de details langzaam terug komen. Pas de Exposure/Highlights instelling aan waar nodig. Zorg er voor dat er een beetje overlap aanwezig is bij de kozijnen. Dit zal er nu wat raar uit zijn, maar wordt later hersteld.

Wanneer het raam klaar is en het detail is terug wordt het tijd om de overlap vlekken op de kozijnen te herstellen. Kies dezelfde brush die je eerder hebt gebruikt, alleen gaan we u niet verven maar gummen. Kies Erase in je brush paneel of houdt de ALT toets ingedrukt bij het verven. Nu de Eraser geselecteerd is, zet de flow op 30-40 en begin met het gummen op de kozijnen. Dit kan lastig zijn in het begin en dus wat meer tijd kosten.

Indien nodig kan je kiezen om de laatste aanpassingen te doen met minder Feather op je Brush. Zeker bij harde randen/overgangen.

Net als bij de donkere delen, probeer een goed contrast te behouden tussen licht en donker. Als je de overgangen te donker maakt, is de kans groter dat je halo’s bij de randen krijgt. Het kost een hoop tijd om dit recht te zetten. Echter, wanneer je de overgangen te licht maakt, krijg je een onrealistisch beeld en ziet het er mogelijk saai uit. Wederom, dit is geheel aan jou. Zoom regelmatig uit om een goed beeld te krijgen van je werk.

Afbeeldingslocatie: http://maartendeboer.net/wp-content/uploads/2013/01/MG_03101-300x200.jpg
Lichte delen voor en na de bewerking, andere foto als voorbeeld

« · ^

Wat ik hier beschreven heb zijn standaard aanpassingen die ik normaliter doe met mijn HDR foto’s en kan een goede start zijn als je weinig ervaring heb met dit soort foto’s. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Probeer en experimenteer en vind een werkwijze die het beste resultaat geeft voor jou.

Wanneer je werkt met dit soort foto’s is het belangrijk om een goede monitor te hebben om goed resultaten te krijgen. Ze zijn normaliter behoorlijk prijzig maar zijn het meer dan waard. Ze behoeden je ook voor onverwachte resultaten wanneer je je foto’s gaat afdrukken. Als je geen geld wil uitgeven voor een dure monitor, raad ik aan om in ieder geval je monitor te kalibreren m.b.v. een Spyder Express of handmatig met diverse testkaarten.

Bedankt voor het lezen! :)

Laat me weten wat je er van vindt en plaats hier onder je resultaten, ik ben erg benieuwd! 8)

« · ^

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spreading
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:59
Had em ergens anders al gezien, maar nog geen reactie op gegeven.
Het is een goede tutorial, heldere uitleg (in de versie op je site iig, deze niet doorgenomen maar neem aan dat hij hetzelfde is) en een mooi eindresultaat.
Volgende keer als ik een HDR maak dit eens proberen.

fotograaf, videograaf en podcastmaker ook beschikbaar voor evenementen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:20

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ah top, je TS is!
Ziet er goed uit :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Topicstarter
Thanks! ^^

Vertaling zal gelijk moeten zijn aan de gene op mijn website, al blijft het natuurlijk altijd een vertaling ;) Mocht je een foutje vinden, let me know!

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-09 19:58
Heel erg bedankt, ik zoek al lang naar een manier om realistische HDR's te maken. PS CS6 en LR4.3 heb ik dus ik kan aan de slag!

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Topicstarter
Mooi! Plaats gerust je resultaten hier, ik ben super benieuwd naar wat iedereen er mee weet te doen :D

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 15:12
Fijne tutorial inderdaad :) Hoewel ik precies dezelfde technieken al sinds afgelopen april al aan het toepassen ben geweest op een serie zonsondergangen vind ik het fijn dat op deze manier meer mensen hier mee in aanraking komen. In tegenstelling tot de veel gebruikte tonemapping technieken vind ik deze namelijk wel mooi om naar te kijken ;)

Bij het Photoshop laten verwijderen van Ghosts moet je wel uitkijken, het kan namelijk gebeuren dat Photoshop denkt dat ergens ghosting in zit, terwijl dat eigenlijk niet het geval is. Op die locatie ga je dan licht/kleur informatie missen waardoor in mijn geval sommige wolken groen werden...

Linkje naar mijn beste resultaat tot nu toe. Een 3 shot HDR van de Stichtsebrug bij Huizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
PhotoGavin had pas ook een video over realistische HDR met een soortgelijke methode op Youtube: YouTube: Shooting and creating photo real HDR (voor degene die het ook graag op video zien ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:23

sapphire

Die-hard pruts0r

Erg interessant Maarten, vooral het gedeelte "realistisch".

Ben zelf een aantal maanden geleden veel bezig geweest met tonemapping/exposure fusion/HDR voor interieur fotografie. Hiervoor gebruikte ik Lr/PS/Enfuse of Photomatix maar eigenlijk kon kwam ik bij alles nét niet helemaal uit op wat ik zocht.

Vaak nog té onrealistisch, overdreven veel detail in bv houten vloeren en meubels (opzich wel gaaf maar niet voor het doel ) of te laag contract.
Vaak ook problemen met overstraling omdat er té veel licht naar binnenkwam door ramen en daardoor veel foto's nodig waren wat weer erg veel werk opleverde.

Ik ga je tutorial eens extra goed onder de loep nemen en wss en proberen :) Ik ben alleen bang dat het voor mijn 'opdrachtjes' te arbeids-intensief is.
Vrijdag heb ik weer een pand in planning ( ouder huis van overleden oude man, dus ben benieuwd).

Zal kijken of ik wat proef-materiaal kan schieten en bewerken, zou ik dat hier mogen delen voor feedback ?

* sapphire laat niet graag foto's op GoT zien na een hoop mieren-geneuk maar moet zich daar mss eens overheen zetten

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Topicstarter
@Wolfenstijn, klopt die Remove Ghost optie is niet te gebruiken. Ik ga hier over nog een mini-tutorial schrijven hoe je dit het beste kan aanpakken met CS6 :) Het is vrij simpel maar je moet het net even weten. Gaaf resultaat trouwens, had hem al voorbij zien komen!

@Leendertv, dan denk ik dat je de tutorial nog eens even goed door moet lezen. Hij maakt wel echte HDR's met 32bit (zoals ik ook doe) maar dan gooit hij er alsnog tonemapping overheen waardoor je het zelfde naar mijn mening lelijke effect krijgt. In mijn tutorial leg ik dus uit hoe je wél realistiche HDR's kan maken. Groot verschil dus :)

@Sapphire, deel vooral je resultaten! Of het arbeidsintensief is, dat hangt er net een beetje van af. Als je eenmaal goed bekend bent met de techniek kun je al vrij snel een goed resultaat boeken maar als je wil kun je er ook uren mee zoet zijn ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:44
Yes! Fijne tutorial Ventieldopje. Was al langer aan het kijken of ik ergens iets fatsoenlijks kon vinden maar veel tutorials zijn (waren de laatste keer dat ik keek) niet echt op LR toegespitst en PS heb ik me echt nog veel te weinig in verdiept. Moet binnenkort tijd gaan maken om met wat foto's die ik eerder geschoten heb (met HDR al in gedachten) aan de gang te gaan. Zal de resultaten als ze enigszins toonbaar zijn hier ook wel neergooien.

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 09:56

Royz

Kleurenblind!!

Mooie en duidelijke tutorial Ventiel! Een mooie manier om realistische HDR's te maken. Even over HDR zelf... Wat er nu is gebeurd, is de schaduwen weggewerkt in de foto zodat je geen onder en geen overbelichte delen hebt. Ik ben eigenlijk best wel benieuwd of je ditzelfde effect niet kan bereiken in LR4 op basis van 1 foto. Zelf gebruik ik HDR alleen op momenten dat er tussen de highlights en de shadows +- 6 stops verschil zit.

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Topicstarter
Royz schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 12:10:
Mooie en duidelijke tutorial Ventiel! Een mooie manier om realistische HDR's te maken. Even over HDR zelf... Wat er nu is gebeurd, is de schaduwen weggewerkt in de foto zodat je geen onder en geen overbelichte delen hebt. Ik ben eigenlijk best wel benieuwd of je ditzelfde effect niet kan bereiken in LR4 op basis van 1 foto. Zelf gebruik ik HDR alleen op momenten dat er tussen de highlights en de shadows +- 6 stops verschil zit.
In de tutorial zeg ik ook kort "behandel de foto alsof het een normale foto is, want dat is het ook, alleen met meer dynamisch bereik" ;)

Je kunt het zelfde dus allemaal ook doen met 1 foto, afhankelijk van je stijl kun je daar in sommige situaties genoeg aan hebben. Ik vind het altijd leuk om kleine details overal nog zichtbaar te maken en dan is extra dynamisch bereik (zonder veel ruis) wel lekker ;)

Mede daarom vind ik het een heerlijke manier van werken, wil het niet met één foto dan hoef ik niet álles overnieuw te doen als ik er een HDR van wil maken, gewoon de develop instellingen kopieëren en plakken op mijn HDR tiff! :*)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Zit net even te spelen met wat oude bracketed shots die ik nog uit het verleden had om wat mee te spelen en ik loop tegen wat dingen aan.

Sowieso PSD's 32bit pakt Lr niet :P

En ik krijg enorm lelijke halo achtige kringen in de highlights van reflecties. Erg vreemd en daardoor is de foto direct on bruikbaar :(

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Topicstarter
sapphire schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 22:21:
Zit net even te spelen met wat oude bracketed shots die ik nog uit het verleden had om wat mee te spelen en ik loop tegen wat dingen aan.

Sowieso PSD's 32bit pakt Lr niet :P

En ik krijg enorm lelijke halo achtige kringen in de highlights van reflecties. Erg vreemd en daardoor is de foto direct on bruikbaar :(
Gebruik je wel CS6 en LR 4.1 (of hoger)? CS5 ondersteunt voor zo ver ik weet inderdaad geen 32bit's HDR. Weet je ook zeker dat je geen remove ghosts hebt aangevinkt? Daarnaast is ook de preview maar een preview ... die kan kringen vertonen maar dit zou weg moeten zijn als je op OK gedrukt hebt en hij het bestand genereert ;)

Kun je een voorbeeld plaatsen hier anders?

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Vanmiddag plaats ik wel wat, want ik moet zometeen weg :)

Maar CS6, Lr 4.3, remove ghost maakt niet uit en uiteraard praat ik over de uiteindelijke Tiff.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Topicstarter
Vreemd, ben toch wel benieuwd waardoor dat komt en hoe het er uit ziet als je een screenshot plaatst hier ;)

Ondertussen staat ook mijn tweede tutorial online, met name geschreven voor mensen die HDR's schieten uit de hand of met een monopod (of goedkoop statief).

http://maartendeboer.net/...alignment-with-photoshop/

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Je plaatsjes doen het niet meer, kun je die weer terugplaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Topicstarter
Ik zie het, dat is wel vreemd! ... Maar ik weet het probleem al, kga het oplossen! Fixed, thanks for the heads up! :)

[ Voor 17% gewijzigd door Ventieldopje op 10-02-2013 19:37 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
Voor degene die liever kijken hoe iets moet dan lezen, precies hetzelfde maar dan op youtube: YouTube: HDR Ep 115: Take & Make Great Photography with Gavin Hoey: Adorama Photography TV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Ik ben ermee aan de slag gegaan, maar kwam er in Lightroom achter dat ik met een onderbelichte foto waarbij highlights niet zijn verdwenen betere/mooiere resultaten krijgen. Onderstaande foto is op basis van één foto gedaan (linker is onbewerkte foto, rechts bewerkt):

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8528/8470802458_fa7e7632ec_z.jpg
spread01 by bartvandermark, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Welke bewerkingen heb je nu precies uitgevoerd dan? Wel als HDR tonemapping gedaan maar met 1 foto?

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Topicstarter
Dat kan heel erg verschillen ja, mooie foto trouwens! ;) Met landschappen is het niet zo erg om wat ruis in de foto te krijgen in de donkere delen (dit gebeurt vooral bij Canon). Bij dingen zoals portretten en urbex is het wel belangrijker om daar meer detail in te houden en in veel situaties kom ik dan niet uit met één enkele foto, dan is mijn tutorial wel handig :)

In principe zou mijn tutorial je het zelfde resultaat moeten geven tenzij de boomtoppen bewogen zijn, dan wordt het priegelen. Ik kwam er namelijk wel eens achter dat ik een HDR had samengesteld en hem had bewerkt en eigenlijk niet meer dan het dynamische bereik benutte dat al in één foto zat, maarja :+

Het is dus echt meer voor de situaties waar het contrast veel hoger ligt, bij jouw foto is het contrast niet zo hoog :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Alles is binnen Lightroom gedaan. Foto is op ISO100 genomen en dan heb je heel veel ruimte. Niet echt tonemapping dus, vooral gradientfilters in LR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Topicstarter
Ja maar dat is normaal met RAW. Als we over de onbewerkte foto spreken, je kunt nog details zien in de schaduw en in de zon dus er is nog geen clipping, dan kun je inderdaad de foto zo maken zoals je hem gemaakt hebt.

Vaak als ik dat soort foto's zie die in het dynamische bereik van m'n camera passen dan ga ik vaak er net tussen in zitten, zorg ik voor een goeie balans tussen highlights en schaduw zodat je beiden niet tot het uiterste hoeft te pushen zoals jij nu doet met de schaduw in je foto terwijl je de highlights met rust laat ;)

De reden waarom ik soms HDR gebruik is omdat er dus clipping optreed, denk aan zonlicht dat naar binnen schijnt in een donkere ruimte en andere situaties met ontzettend veel contrast dat buiten mijn bereik van mijn camera ligt ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Als toevoeging aan dit topic en de zeer goede startpost, het volgende.

Op internet zijn nu veel 'tutorials' en 'guides' te vinden die je vertellen hoe je aan de slag kan met 32 bit bestanden. De workflow is in vrijwel alle tutorials hetzelfde als de workflow in de officiële video van Adobe over 32b feature, namelijk:
-Gebruik 'Merge to HDR Pro' om een 32 bit HDR bestand te krijgen
-Sla dit op als .TIFF
-Open dit (automatisch start Camera Raw 7.1 op)
-Bewerk de foto en sla het resultaat op als 16 bit bestand (32bits vanuit Camera Raw kan niet).

Deze workflow is echter lossy en je verliest je 32 bit informatie! Volg deze workflow dus niet en gebruik die van Maarten (TS). Of als je, zoals ik, liever alles in photoshop doet: Photoshop CS6 kan ook op een conventionele manier met 32 bit omgaan.
Sla het verkregen (32b) resultaat op als .PSD bestand of als .TIFF (32b)
In dat laatste geval moet je in Camera Raw settings wel de .tiff support uitzetten, anders kun je het bestand niet meer gewoon in CS6 openen. Om andere .tiffs toch te openen met CameraRaw kun je het beste de Bridge gebruiken (File -> Browse Bridge). moet je dit tijdelijk weer aanzetten... tsjah...

Dit 32 bit bestand kun je nu simpelweg editen als elke andere foto, alleen is er 32b beschikbaar ipv 16b. Als je voor jezelf wilt testen hoeveel verschil dat maakt, probeer dit dan eens:
-Merge to HDR Pro en maak een 32b bestand
-Sla op onder de naam "32b.tiff"
-Open "32b.tiff" in CameraRaw en zonder iets te veranderen klik je op: 'open image'
Je ziet nu in photoshop bovenaan in de tab van je foto achteraan staan: (RGB/16), die 16 staat voor 16bit
-Sla dit bestand op onder de naam "16b.tiff"
-Open beide bestanden ("16b.tiff" en "32b.tiff")
-Ga bij beiden naar hetzelfde overbelicht/onderbelicht gedeelte op de foto en voeg een 'exposure' adjustment-layer toe
-Vergelijk wat er gebeurt als je met die exposure speelt en wees verbaasd waarom dit nergens in de tutorials vermeld staat.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Topicstarter
Dankje Sibylle voor de handige toevoeging _/-\o_ , echter de vorige keer dat ik dat probeerde kon ik niks bewerken in CS6 aan de 32bit tiff. Het zelfde bestand kon ik in Lightroom wel bewerken! Is er een stap die ik mis dat het mogelijk maakt om deze bestanden ook in Photoshop CS6 te bewerken?

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Je hebt gelijkt! Veel van de opties zijn toch niet beschikbaar voor 32b bestanden (ook niet voor PSD).

Welke adjustments wel gewoon werken (naast velen andere features dus):
Level
Exposure
Hue/saturation
Photo filter
Channel mixer
Color lookup
HDR toning
Desaturate

Voor de andere adjustments zijn wel (vieze) workarounds te verzinnen, maar om bijv. lokaal het contrast te verhogen lijkt Lightroom toch veel sneller en handiger te werken.
Raar dat photoshop dit niet kan, of mis ik iets?

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Je kan toch gewoon dodgen en burnen in Photoshop, of bedoel je dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Jawel, dat soort dingen werken prima. Maar simpelweg de linkerhelft van je 32b panorama meer contrast geven kan dus niet met een adjustment layer (curves) en een mask....terwijl dat nu juist wel de makkelijkste methode is bij 16b bestanden.
CameraRaw kan van alles doen, maar dan moet je het daarna als 16b opslaan.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPodKiller
  • Registratie: September 2010
  • Niet online

iPodKiller

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Ik heb een vraag, nu probeer ik dit voor de eerste keer, maar als ik mijn foto's selecteer, dan pakt hij de foto van licht naar donker niet goed, dus hij pakt 1 donkere, maar dan zit er 1 lichte tussen, als ik 'Attempt to automatically Align Source images uitvink dan is het nog steeds hetzelfde. Waarom kan ik dit niet willekeurig selecteren of aanpassen?

Dit dus :

Afbeeldingslocatie: http://img708.imageshack.us/img708/9713/hdrq.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Laatst online: 28-09 16:46
Zet hem eens op 32 bit, dan zo neutraal mogelijk neerzetten, opslaan en verder bewerken in lightroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPodKiller
  • Niet online

iPodKiller

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Hmm ik zal eens kijken vanavond, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Topicstarter
Sowieso op 32bit zetten maar dat alleen gaat je probleem niet oplossen. Als je onderin de balk kijkt zie je dat 3 foto's op EV 0 staan en 1 op EV -0,05. Dat wil zeggen dat hij niet weet welke foto nou lichter of donkerder is, nouja in dit geval denkt hij dat eentje iets donkerder is, dit gaat rare resultaten geven.

Toen je van de foto's een HDR ging maken, heb je toen geen klein schermpje gekregen met daarin de mogelijkheid om de sluitertijd / ISO / diafragma in te geven? Dit gebeurt alleen als er in de foto's geen metadata zit.

Zorg er dus voor dat als je HDR's van die foto's gaat maken dat de metadata er nog in zit!

Uiteindelijke resultaat zou dan iets van EV -1, EV 0, EV 1, EV 2 ofzo moeten zijn, gokje op basis van jou foto's ;)

Verder is het gebruikelijk dat je een oneven aantal foto's maakt (3 minimaal) zodat je -1 EV, 0 EV, 1 EV krijgt (kan ook in een andere volgorde). Dit zorgt er voor dat je altijd even veel foto's donkerder hebt geschoten als lichter geschoten wat zorgt voor een betere balans.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPodKiller
  • Niet online

iPodKiller

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Hartelijk bedankt voor je reactie.

Nu weet ik weer waar ik fout zat. Dit zijn PSD projecten die ik apart heb opgeslagen, omdat hij daarvoor (de foto's mét metadata) ook zo deed. Dus ja ik kreeg wel zo'n schermpje, maar dat waren alleen met de projecten. de EV verschilde van ong. -22 naar ineens naar 0,5 EV per foto. Terwijl ik de foto's op z'n donkerst op max -4,5 EV heb genomen, dit vind ik erg raar, want dit pakt PS automatisch helemaal verkeerd aan.

Misschien dan als ik de foto's importeer, dan ik de EV goed instel PS het wél goed sorteert?

Ja, dat oneven getal ga ik eens proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Topicstarter
In dat schermpje heb je de keus om per óf het EV in te stellen óf de belichtings info (sluitertijd/iso/diafragma).

Mijn ervaring is dat het EV invullen gewoon niet werkt en je rare resultaten krijgt, het beste kun je dan de juiste belichtings info invullen, dan zou het moeten werken :) Dat de metadata niet in PSD's wordt opgeslagen is niet zo zeer een bug omdat een PSD meerdere lagen (en dus foto's) zou kunnen bevatten.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilled
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08-2024
Mooi topic, ik ben de laatste maanden ook aan het stoeien met HDR fotografie en het toepassen hiervan kan je foto maken of breken inderdaad. Omdat ik er net mee ben begonnen en steeds meer er van zie/lees constateer ik bij mijzelf dat het soms wel eens overkill is en dat ik het met mate moet gaan toepassen. Ik zal thuis zeker eens deze tutorial toepassen..

een van mijn hdr foto's:
Afbeeldingslocatie: http://www.kevinvandeursen.nl/images/photography/4thumb.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Thrilled op 25-03-2013 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:52
Die halo's vind ik niet zo mooi eigenlijk en je bent ook aardig doorgeschoten in contrast en/of clarity (wat ook halo's kan veroorzaken).
Graag ook je plaatje verkleinen naar 640pixels breedte (met eventueel link erachter naar de grote versie).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Topicstarter
Lijkt wel of je in Lightroom met een gradient filter hebt lopen spelen bovenin met de exposure heel laag voor de lucht ofzo. Ben het wel eens met UC ;)

Ben benieuwd wat er uit zou komen als je de zelfde foto adhv. mijn tutorial doet :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Thrilled,

dit is nou net het tegenovergestelde van wat je wil bij een hdr. Het verschil tussen de shadows en de highlights is aan de bovenkant namelijk wel heel groot. Ook wanneer dit beter belicht zou zijn vind ik dit verre van een realistische HDR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilled
@UC + @Ventieldopje

Het is inderdaad over de top, dat was ook mijn punt waarom ik hem postte :) Ik zal hem even verkleinen nu ik thuis ben..

@Nieuwe_nick
Ik ga hem zo inderdaad bewerken volgens de tutorial en met wat realistischere doeleinden, ben erg benieuwd :)

/edit hmm ik zie nu dat er ook gigantisch verschil zit in de weergave op mijn desktop en op mijn laptop. Ik heb hem destijds bewerkt op mijn laptop, maar op mijn desktop is hij veel donkerder en zit er veel meer contrast in.. Ik zal hem eens op mijn desktop bewerken :P

/edit2 Ik ben er nu een stuk anders mee omgegaan, ook mijn eerste bewerking in Lightroom en ik moet zeggen dat ik het niet een heel andere workflow vind dan in Photoshop.. Je gaat alleen wat selectiever om met je HDR-tools, verder is het niet veel anders.. Sowieso zijn de kleuren anders op dit beeldscherm dus ben benieuwd wat jullie oordeel is. Kvind het zelf al een saaiere foto dan voorheen, maar wel een realistischere foto.. Nu ga ik aan mijzelf twijfelen wat ik eigenlijk wil bereiken met een foto zoals deze :'( Ik denk wel dat deze foto minder geschikt is voor HDR omdat het al een redelijk neutrale foto was qua dynamisch bereik, ik ga eens verder stoeien met andere foto's :)

Afbeeldingslocatie: http://www.kevinvandeursen.nl/images/photography/hdr/huisje640.jpg

[ Voor 78% gewijzigd door Thrilled op 25-03-2013 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat lijkt er meer op. Ik zie trouwens wel een raar effect om de takken die lucht als achtergrond hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilled
Je bedoelt de takken die links van het boompje en links van het huisje 'uitsteken'? Ik denk dat dat komt door de verschillende foto's die gemerged zijn en de wind die de takken doet bewegen.. geen onoplosbaar probleem :P

/edit heeft er iemand behoefte om met deze foto zelf in de weer te gaan om mij te overtuigen wat er nog meer mogelijk is? Ik loop zelf vaak tegen het probleem aan dat ik te lang naar de foto kijk en niet meer goed kan beslissen wat positief en negatief werkt voor de foto.. Geef maar een gil en dan zip ik de foto's ff..

[ Voor 42% gewijzigd door Thrilled op 25-03-2013 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:52
Ik ben sinds een tijdje ook weer begonnen met HDR en het gaat me stukken beter af dan toen ik in het begin enkel vertrouwde op Photomatix Pro.

Een handige Youtube tutorial vond ik deze: http://youtu.be/MazhItDSGO4

De betere tips daarin vond ik eigenlijk nog wel:
- het werken in een zo groot mogelijke kleuromgeving (ProPhoto of Adobe1998 in plaats van simpel RGB) -> natuurlijk niet vergeten je scherm ook even op dat kleurbereik instellen als die optie er is
- het achteraf finetunen van details door gebruik van het High Pass filter i.c.m. die laag als overlay over de achtergrond
- handmatige controle en toepassen van kunstmatige vignettering, waardoor controle waar je oog naartoe wordt getrokken in de afbeelding

De belangrijkste settings in Photomatrix Pro zijn, binnen Detail Enhancer (= HDR tonemapping):
- uiteraard altijd checken of hij op default staat zonder gebruik te maken van de instellingen van de vorige keer
- luminosity (helderheid)
- detail contrast
- lightning adjustments (voor realistische foto's: gebruik Natural of Natural+)
- gamma

Met de rest van de schuifjes kan je finetunen, maar de bovenste maken vaak het grootste verschil en daarmee begin ik dan ook.

Ik zelf had een aantal finals gemaakt met de programma's apart. Dus wat worden de resultaten als je enkel gebruikmaakt van Photoshop 32bit (HDR merge), of wat bij een preset/custom instelling bij Photomatix en wat is het resultaat als je meerdere programma's combineert.

Dit is een voorbeeld daarvan: (klikbaar)
Programmavergelijk en finals

Voor elk programma afzonderlijk kan je naar mijn mening het volgende zeggen:

Photoshop:
- Voordelen: veelal standaard workflow en dus makkelijker de weg te vinden, veel tuts van beschikbaar, beschikbaarheid van CameraRAW en via AdobeBridge ook TIF te openen in CameraRAW.
- Nadelen: anti-ghosting leidt veelal tot vage vlekken, foto's eindigen grauw en saai, soms zelfs alsof de lucht heiig is

Photomatix Pro:
- Voordelen: heeft LR plugin, werkt standaard in 32bit TIFF, veel opties in hoe HDR te maken
- Nadelen: maakt standaard via presets nogal onrealistische hoog verzadigde foto's en bijv. de photorealistic preset is erg donker van nature

Lightroom:
- Voordelen: snel en makkelijk aanpassingen maken zonder het gebruik van lagen, persoonlijk vind ik ook makkelijker hier de lensvervorming te herstellen zeker wanneer het gaat
- Nadelen: geen directe HDR mogelijkheid

Een combinatie van eerst Photomatix Pro, Lightroom en als laatst Photoshop is goed bruikbaar voor "enkele foto's", dus daar waar je niet praat over een panorama. Bij panorama's gebruik ik het in een andere volgorde, namelijk ik begin met Photomerge in Photoshop, daarna Photomatix, wanneer nodig nog Lightroom en de afwerking weer in Photoshop. In veel gevallen werk ik veel met HDR tonemaps met Detail Enhancer in Photomatix Pro, omdat ik vind dat als je voorzichtig te werk gaat toch ook vrij realistische resultaten kunt bereiken.

Van dat laatste heb ik nog twee recente voorbeelden, waar ik zelf toch best tevreden over ben, zeker als ik dat vergelijk met toen ik pas met HDR in aanraking was gekomen. Beide uiteraard klikbaar. Wel met de note dat in PNG de kleuren beter uitkomen, maar dat was me wat te groot om hier te uploaden, het gaat immers om het idee. ;)

HDR panorama Zorgdijk
Een panorama van de toekomstige overlaatconstructie bij de Zorgdijk in Pannerden, ten behoeve van de regulering van het waterniveau in de Groene Rivier (nevengeul) richting de IJssel en het IJsselmeer (9 juli 2013)

HDR panorama Pannerdensch Kanaal
Een panorama vanaf de dijk langs de Pannerdense Waard (waterkering Groene Rivier) met nog in ontwikkeling zijnde shelfcloud (27 juli 2013)

[ Voor 9% gewijzigd door Aardwolf op 11-08-2013 16:30 ]

Pagina: 1