Realistische HDR's |
![]() |
Inhoudsopgave |
http://maartendeboer.net/...alignment-with-photoshop/ |
Credits |
Tutorial geschreven door: Maarten de Boer (Ventieldopje) http://maartendeboer.net/...doing-hdr-the-manual-way/ Nederlandse vertaling door: Ferdi015 http://www.urbexnederland.nl/ |
In sommige situaties krijg je een goed belichte kamer en een overbelicht raam of andersom.. of iets wat daar tussen zit. Erg frustrerend wanneer je alles perfect wil hebben! Ook in RAW fotograferen geeft je niet altijd de middelen om alles goed te belichten. Je camera heeft namelijk maar een beperkt bereik in het vastleggen van licht. Dit heet “dynamisch bereik”. Om dit bereik te vergroten kun je 3 (of meer) foto’s maken met verschillende sluitertijden en deze m.b.v. fotobewerkingssoftware samenvoegen tot een HDR (High Dynamic Range = Hoog Dynamisch Bereik) foto. Deze foto zal alle details uit de donkere delen goed kunnen weergeven maar ook de details van de lichte delen. Iets wat onmogelijk is met 1 enkele foto. De meeste digitale spiegelreflex camera’s en nieuwere compact camera’s beschikken over een functie genaamd Auto Exposure Bracketing (ABR). Er zijn diverse manieren om een serie van foto’s tot een HDR foto samen te voegen. Het meest populaire is het gebruik van tone-mapping met software zoals Photomatix. Deze laadt alle foto’s en met enkele schuifjes kunnen bewerkingen gemaakt worden. Dit leidt vaak tot onrealistische, bijna “radioactieve” foto’s. Om meer realistische foto’s te krijgen zoals je dit vaak ziet bij interieur fotografie, kun je gebruik maken van “exposure fusion”. Bijvoorbeeld met software als Enfuse. Het geeft je wat minder bewerkingsmogelijkheden maar uiteindelijk wel een mooie realistische foto in de meeste situaties. Zowel tone-mapping als exposure fusion gaven me niet de resultaten waar ik naar streefde. Ik wilde meer controle over wat ik deed. Met licht “verven” en donkere delen creëren zonder dat ik bang hoefde te zijn voor het verlies van detail. De techniek die ik hier beschrijf, geeft je die controle. In deze handleiding leg ik mijn werkwijze uit. Photoshop CS6 wordt gebruikt om de foto’s tot 1 enkele 32bit HDR foto samen te voegen en met Lightroom 4.3 worden alle lokale aanpassingen doorgevoerd. De techniek is niet specifiek voor bepaalde software. Je bent vrij om elke software te gebruiken zolang deze maar met 32bit HDR foto’s kan omgaan. Resultaten kunnen uiteraard per pakket variëren. Je kunt er voor kiezen om alles met Photoshop CS6 te doen maar dit wordt niet behandeld in deze handleiding. Photomatix kan bijvoorbeeld ook 32bit HDR foto’s verwerken maar het heeft een bekend probleem waarbij het eindresultaat te donker zal worden waardoor je de belichting moet verhogen. Genoeg gepraat, aan het werk! |
|
De eerste stap is het samenvoegen van je foto’s tot een 32bit HDR foto waarmee we kunnen werken. Selecteer hiervoor alle benodigde foto’s in Lightroom en klik met de rechtermuisknop op Edit In -> Merge to HDR Pro in Photoshop. Photoshop zal opstarten en geeft een voorbeeld van je HDR foto. Onder het voorbeeld zie je een balk met alle foto’s die geladen zijn. Als je foto wazig is of “ghosts” bevat, probeer dan de Remove Ghosts optie. Deze zit rechts boven in het scherm. Je kunt ook enkele foto’s uit de selectie halen wanneer er 1 foto net iets verschoven is. Wanneer je hem gevonden heb, hou deze uit de selectie. Nu zetten we de 32bit modus aan. Zet je white point voorbeeld tot een acceptabel niveau en klik op OK. Het venster zal sluiten en Photoshop gaat de foto maken. Dit proces is te volgen met een statusbalk. Wanneer dit voltooid is, klik op File -> Save of druk op CTRL+S om de foto op te slaan als 32bit TIFF bestand. Lightroom zal de foto automatisch importeren na het opslaan. Als die niet automatisch gebeurt, zal je dit handmatig moeten doen. ![]() Merge to HDR in Lightroom ![]() Merge to HDR scherm in Photoshop |
Selecteer de foto binnen Lightroom en ga naar de Develop Mode (D). Speel met de Exposure schuif en zie hoeveel detail er nog overblijft zonder ruis dankzij het samenvoegen van foto’s. Bewerk de foto zoals je dit altijd doet. Behandel hem als een normale foto. Het is tenslotte gewoon een normale foto maar met wat meer bereik. Nadat je klaar bent met de basis onderdelen zoals Exposure, Clarity en eventuele kleuraanpassingen, gaan we door naar de lokale aanpassingen. |
De aanpassingen die in deze stap gedaan worden, zullen voor een groot gedeelte de foto bepalen en geven je volledige controle over het licht in je foto. Dit geeft je de mogelijkheid tot een typische HDR bewerking of een realistische foto. In de Develop Mode (D), maak een nieuwe Adjustment Brush (K) en zet de Flow op +/-70 zodat het effect van een echte kwast gesimuleerd wordt. Nu wordt er 70% druk uitgeoefend op de aanpassingen die we doorvoeren. Wanneer je meerdere keren over een gedeelte van de foto gaat zal de bewerking sterker worden en dus donkerder. Op deze manier kan je een stuk nauwkeuriger werken dan wanneer je op 100% werkt. Stel het niveau van Exposure zo in dat de donkerste delen opgelicht worden. Zet de brush feather vervolgens op 100 en teken over de donkere delen totdat ze de belichting hebben die je wilt. Wanneer je klaar bent met de donkerste delen, kun je de brush Flow verlagen en de delen oplichten die maar een lichte aanpassingen nodig hebben. Bij deze bewerking is het bepalen welke delen opgelicht moeten worden en hoeveel het lastigst. Licht je alles op dan krijg je een onrealistische saaie foto. Laat je hem te donker dan mis je een hoop detail en lijkt hij eigenlijk op een normale foto zonder HDR. Dit is wederom geheel aan jou om te bepalen. Vind een goede balans. Je hebt er de vrijheid voor. Hieronder enkele snelle voorbeelden om het effect te laten zien. ![]() Voor de bewerking ![]() Na de bewerking |
Nu we de details terug hebben gekregen in de donkere delen, is het tijd om te werken aan de lichte delen. In mijn voorbeeld zit een overbelicht gedeelte in het rechterraam. Zeker met ramen kan het lang duren voordat je de juiste aanpassingen heb. Heb geduld. Zoom in op je overbelichte onderwerp en maak een nieuwe Adjustment Brush (K) en verlaag de Exposure en/of Highlights instelling. Zet de Flow op +/- 70 en de Feather op 100. Begin de verven op het raam en je zal merken dat de details langzaam terug komen. Pas de Exposure/Highlights instelling aan waar nodig. Zorg er voor dat er een beetje overlap aanwezig is bij de kozijnen. Dit zal er nu wat raar uit zijn, maar wordt later hersteld. Wanneer het raam klaar is en het detail is terug wordt het tijd om de overlap vlekken op de kozijnen te herstellen. Kies dezelfde brush die je eerder hebt gebruikt, alleen gaan we u niet verven maar gummen. Kies Erase in je brush paneel of houdt de ALT toets ingedrukt bij het verven. Nu de Eraser geselecteerd is, zet de flow op 30-40 en begin met het gummen op de kozijnen. Dit kan lastig zijn in het begin en dus wat meer tijd kosten. Indien nodig kan je kiezen om de laatste aanpassingen te doen met minder Feather op je Brush. Zeker bij harde randen/overgangen. Net als bij de donkere delen, probeer een goed contrast te behouden tussen licht en donker. Als je de overgangen te donker maakt, is de kans groter dat je halo’s bij de randen krijgt. Het kost een hoop tijd om dit recht te zetten. Echter, wanneer je de overgangen te licht maakt, krijg je een onrealistisch beeld en ziet het er mogelijk saai uit. Wederom, dit is geheel aan jou. Zoom regelmatig uit om een goed beeld te krijgen van je werk. ![]() Lichte delen voor en na de bewerking, andere foto als voorbeeld |
Wat ik hier beschreven heb zijn standaard aanpassingen die ik normaliter doe met mijn HDR foto’s en kan een goede start zijn als je weinig ervaring heb met dit soort foto’s. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Probeer en experimenteer en vind een werkwijze die het beste resultaat geeft voor jou. Wanneer je werkt met dit soort foto’s is het belangrijk om een goede monitor te hebben om goed resultaten te krijgen. Ze zijn normaliter behoorlijk prijzig maar zijn het meer dan waard. Ze behoeden je ook voor onverwachte resultaten wanneer je je foto’s gaat afdrukken. Als je geen geld wil uitgeven voor een dure monitor, raad ik aan om in ieder geval je monitor te kalibreren m.b.v. een Spyder Express of handmatig met diverse testkaarten. Bedankt voor het lezen! Laat me weten wat je er van vindt en plaats hier onder je resultaten, ik ben erg benieuwd! |
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8