Zelfbouw colocation webserver

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boontje88
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-07 19:34
Ik ben van plan een zelfbouw webserver aan te schaffen en deze in een data centre onder te brengen (colocation). Ik denk dat ik er al redelijk goed naar heb gekeken, maar zou het wel prettig vinden om nog wat advies/kritiek op mijn plan hier te ontvangen.

De server wil ik in gaan zetten voor hosting van eigen producties (website/cms, web apps, ecommerce, etc.) voor zakelijke mkb klanten. Op dit moment neem ik voor ditzelfde doeleinde een dedicated server af met een LAMP stack. Dit bevalt me goed, maar ik zou graag wat anders ernaast willen.

De PHP server begint wat tegen zijn capaciteiten aan te lopen en ik zou graag een andere stack gebruiken (Nginx+Rails). Met deze stack heb ik afgelopen tijd ervaring opgedaan in AWS en op een dev-thuisservertje. Qua software installatie/configuratie denk ik dat het systeembeheer me moet lukken.

Ik ben daarnaast een grote fan van zelfbouwsystemen en heb daar qua workstation en thuisserver veel ervaring mee. Voor een webserver lijkt het mij dus ook heel aantrekkelijk: veel specs voor je geld. De volgende hardware heb ik op het oog:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230V2 Boxed€ 201,80€ 201,80
1MSI Z77A-G45€ 97,04€ 97,04
1Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 113,90€ 113,90
1Chenbro RM12404BH-001€ 150,81€ 150,81
1Dynatron K199€ 39,60€ 39,60
2Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10€ 74,49€ 148,98
1Seasonic SS-250SU€ 38,20€ 38,20
2Samsung 840 series Pro 128GB€ 123,90€ 247,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.038,13

Ik heb juist voor veel geheugen en SSDs gekozen, omdat ik er redelijk wat verschillende sites/applicaties op wil gaan laten draaien. De databases hiervoor zullen op dezelfde server draaien. Het is de bedoeling om de SSDs in RAID1 als systeemschijf te gebruiken (via de onboard raid controller van het mobo) en de HDD voor dagelijkse backups.

De vragen waar ik op dit moment nog een beetje mee loop zijn (1) Is deze combinatie van hardware een beetje logisch voor mijn doel?, (2) Is er te verwachten dat deze hardware voldoende stabiel zou kunnen draaien voor bijv. 3 jaar? en (3) Zou ik aan een 0,5A aansluiting in het data centre voldoende hebben voor dit systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Gaat dat moederbord wel passen in een 1U pizzadoos ?

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-05 00:52

mirno

私の名前はMirnoです

Ziet er goed uit.
Moeten er geen Back-ups gemaakt worden???

De SSD zal zeker niet veel voor schrijven en lezen gebruikt worden neem ik aan? In dit geval zou je zelfs nog de samsung 840 (standaard) kunnen nemen. Aangezien ik denk dat hier niet veel op herschreven zal gaan worden.

Volgens de Specs past standaard ATX formaat. Je kan dit echter beter wel goed checken van te voren. En misschien vragen aan de webshop. Of goed googlen naar de behuizing.

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Een vraag: heb je al gecheckt hoeveel het kost om zelf een server ergens onder te brengen?

Ik weet zelf helaas niet of dit goedkoop(er) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boontje88
De behuizing die ik had geselecteerd was een van de weinige die ik in de PW kon vinden. Hij staat inmiddels al niet meer op de site van de fabrikant en de webshop geeft ook aan hem niet in voorraad te hebben. Ik wilde sowieso even met de webshop bellen om te horen of ze dan een nieuwere versie konden leveren. Goed punt om dan direct even na te vragen of het standaard ATX bord gaat passen.

De SSDs zullen dienen voor alle opslag van de applicaties, waaronder de database. Hier zullen dus zeker wel de nodige lees/schrijf acties op komen. Voor de backup was mijn plan om dagelijks kopieen te maken naar de interne 3TB-HDD en nog een offsite backup naar cloud storage of iets op ons eigen kantoor.

Voor het onderbrengen van de server zijn er genoeg betaalbare colocation providers zoals Leasweb of TransIP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

ATX zegt iets over de vorm, je kan het moederbord wel in de kast vastschroeven.
1U zegt iets over de hoogte van de kast, ze worden niet voor niets pizzadozen genoemd.
Dus het gaat meer om hoogte of het gaat passen.
Je zal natuurlijk de PCI(e) sloten niet kunnen gebruiken.
1U servers maken gebruik van een riser card, zodat je wel 1 of 2 PCI(e) sloten kan aansluiten.

1U servers zijn niet eens zo duur meer tegenwoordig, je kan ze zelfs helemaal op maat krijgen volgens jouw specificaties.
Het voordeel is dat ze helemaal op elkaar zijn afgestemd.
Op een HP Proliant server zit bv een opklapbaar error scherm waar je in 1 oogopslag kan zien wat er fout is. Je kan kiezen voor een hardware matige battery backed up RAID controllers. etc.
Degelijkheid ten top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

boontje88 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 20:22:
(1) Is deze combinatie van hardware een beetje logisch voor mijn doel?
Ziet er prima uit, ook al heeft dat moederbord een hoop onnodige zooi aan boord.
(2) Is er te verwachten dat deze hardware voldoende stabiel zou kunnen draaien voor bijv. 3 jaar?
Het blijft consumentenhardware...als je meer zekerheid wilt zou je kunnen kijken naar server/enterprisehardware (wees wel op je hoede voor marketingkreten voordat je extra geld uitgeeft). Zorg sowieso voor wat extra schijven ter vervanging.
(3) Zou ik aan een 0,5A aansluiting in het data centre voldoende hebben voor dit systeem?
Dat zou voldoende moeten zijn. Je kunt 't zelf berekenen: P = I x V.
boontje88 schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 13:16:
De behuizing die ik had geselecteerd was een van de weinige die ik in de PW kon vinden. Hij staat inmiddels al niet meer op de site van de fabrikant en de webshop geeft ook aan hem niet in voorraad te hebben.
De .com site is compromised, maar hier staat 'ie nog: http://www.chenbro.eu/cor...products_detail.php?sku=9

Je zou ook kunnen kijken naar Supermicro, die heeft een aantal betaalbare modellen inclusief PSU. Vergeet in ieder geval de rails niet.
Voor het onderbrengen van de server zijn er genoeg betaalbare colocation providers zoals Leasweb of TransIP.
Gezien je locatie kunnen de Spaanse Kubus en SmartDC ook interessant zijn. Als je server down gaat is een korte reistijd wel prettig.

Toch zou ik gezien je bedrijskritische eisen dedicated/cloud hosting (al dan niet met een dikke SLA) niet geheel uitsluiten. Wat kost het je klanten (en jou?) als je een paar uur down bent?

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Marketingkreten zou ik het niet noemen.
Je krjgt wel een stuk degelijkheid voor je geld.
Tal van monitorring options waarbij je een mail/SMS krijgt als er iets degraded of buiten threshold valt.
Monitor software waarbij je meteen kan zien wat er fout is.
Hot swappable HDD/voeding waarbij je zonder de server uit te zetten meteen kan wisselen.
Ik heb tal van servers geinstalleerd: Dell / HP / Sun / Supermicro.
HP/Sun is toch mijn favoriet.

Note: Al mijn prive systemen zijn zelf in elkaar gezet: gallery: GoT
Zelfs mijn thuis servertje is zelf gefabriceerd, maar dat is voor prive gebruik.
Als er klanten op gaan zitten dan wordt het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:17
Ik zou eerder kijken naar echte server. Wanneer je server in een DC zit wil je er hem ook kunnen beheren zonder naar het DC te moeten iedere keer dus IPMI/Out of band management is dan wel aan te raden. Dit zit echter niet op consumenten bordjes.

Supermicro heeft best leuke 1U socket 1155 barebones om mee te beginnen op dit gebied, voorzien van IPMI e.d, maar nog wel de flexibbiliteit om zelf je HD's/CPU/Geheugen uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boontje88
Ik heb nog eens even goed naar het moederbord gekeken en begin nu toch inderdaad te neigen naar een specifiek serverbord met een C20x chipset. Niet dat ik er ervaring mee heb, maar de features van vPro klinken heel interessant. Daarnaast heeft Supermicro wat aanbod waarbij het moederbord specifiek voor een behuizing van hun geschikt is. Ik zag alleen dat de Tested Memory List voor deze borden wel heel erg kort was helaas.

Bij Dell komt een vergelijkbare configuratie op basis van de PowerEdge R210 II zonder SSDs (die leveren ze bij dit model niet) al uit op 2800 euro. Bij HP heb ik niet iets vergelijkbaars kunnen vinden, maar de ProLiant DL120 begint met een oudere versie van deze CPU al bij 1150 euro. Dan zit er nog maar 4GB ram in en geen storage. Ik geloof graag dat het heel degelijk is, maar dit is gewoon een andere markt.

@8088 Ik ben onlangs verhuisd naar Nijmegen, heb direct maar even m'n profiel hier bijgewerkt. Ken je daar toevallig ook nog data centra?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Ie7dVcnCvOgxF0JYdGqFAHXL/full.png
Zelfde CPU
Zelfde geheugen
2 TB HDD
Het enige wat je nog mist is een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boontje88
@GoT Ik weet niet hoe ik de vorige keer op zulke hoge bedragen ben uitgekomen, maar dit aanbod van Dell ziet er inderdaad niet heel gek uit. De configuratie die je in elkaar hebt geklikt heeft nog wel iets minder geheugen (16GB ipv 32GB). Ik snap alleen niet zo goed waarom Dell 600 euro (excl btw) extra zou willen hebben om dat te verdubbelen? Met 2xSSD + 1xHDD in dit chassis zouden er alleen 2.5" schijfjes in kunnen, maar dat is nog niet zo gek. Is het een mogelijkheid om helemaal geen schijven bij Dell te bestellen en zelf SATA schijfjes erin te zetten? Dan zou de hele configuratie €1069 kosten:
- Dell R210: €673 (incl. btw)
- 2xSamsung 840 series Pro 128GB: €240
- 1xWestern Digital Green WD20NPVT, 2TB: €156

Minpuntjes van deze setup zijn: geen Hot Swap(?) en de helft minder ram.

Naar jullie advies heb ik ook eens wat configuraties gemaakt op basis van barebones. Dit ziet er inderdaad goed uit en lijkt me een veel degelijkere basis voor mijn server dan een desktop board. Ik heb gekeken naar Supermicro (5017C-MTF), Intel (R1304BTLSFANR) en Asus (RS300-E7/PS4). De configuraties op basis van de verschillende barebones liggen qua prijs ongeveer gelijk (~€1300) en zijn wel iets duurder dan wat ik in m'n openingspost genoemd had. Daar komen dan wel direct features bij zoals onboard VGA, ECC, remote management en rails.

De Supermicro ondersteund out-of-the-box de geselecteerde CPU niet en heeft daarvoor op een of andere manier een BIOS update nodig. Daarnaast biedt de gebruikte C202 chipset alleen SATA2 poorten aan. Geen dealbreaker, maar net niet ideaal voor de Samsung SSDs. Daarnaast heb ik wat twijfels of de RAID configuratie uit deze chipset onder Linux gaat werken. Ik heb hier geen bevestiging van kunnen vinden.

De Intel biedt de goedkoopste configuratie, maar heeft dan ook geen Hot Swap bays. De harde schijven zitten vrij ver weggestopt in de behuizing, wat vervangen redelijk lastig maakt. Wel met C204 chipset en dus SATA3 poorten.

Voor zover ik kan beoordelen biedt de Asus best of both: Hot Swap en de c204 chipset. Daarnaast bevestigd Asus op zijn site dat RAID in combinatie met Linux werkt. De configuratie zal als volgt zijn:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230V2 Boxed€ 199,80€ 199,80
1Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 113,88€ 113,88
2Samsung 840 series Pro 128GB€ 119,-€ 238,-
1Asus RS300-E7/PS4€ 559,49€ 559,49
4Transcend TS1GLK72V6H (staat nog niet in PW)€ 56,91€ 227,64
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.338,81

Op de sites van de leveranciers kom je ook allerlei compatibiliteitslijstjes met geteste hardware tegen. Voor memory kan ik me inderdaad goed voorstellen dat dit verstandig is om te volgen, maar voor opslag klinkt het me meer als marketingpraat. Intel wil bijv. heel graag dat je hun 710-serie SSDs erin plaatst, maar deze hebben nog steeds MLC chips, zijn 3x zo duur en een stuk langzamer. Daarnaast zal de HDD in de server niet heel veel gebruikt worden (enkel voor dagelijkse backups of grote exports). Heeft een duurdere Seagate Constellation dan zin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

GoT schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 10:46:
Marketingkreten zou ik het niet noemen.
Je krjgt wel een stuk degelijkheid voor je geld.
Ik doelde ook niet op kant en klare rackservers van de diverse merken (die zijn inderdaad vaak waar voor je geld en vallen met zelfbouw lang niet altijd te evenaren), maar meer op aanprijzingen van zogenaamde enterprise-level hardware.

Een Xeon is bijvoorbeeld niet per definitie stabieler of betrouwbaarder dan zijn i5- of i7-tegenhanger ('t verschil zit 'm vaak in energieverbruik en instructiesets). En SAS-schijven zijn niet per definitie betrouwbaarder dan SATA-schijven (wat niet wegneemt dat SAS in bepaalde situaties wenselijker is). Een servermoederbord daarentegen is wel prettig vanwege de airflow (memory slots die de juiste richting op staan), IPMI etc. en afwezigheid van (hoge) geluidsaansluitingen. Geheugen met foutcorrectie kan in sommige gevallen ook lonen.
boontje88 schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 15:43:
@8088 Ik ben onlangs verhuisd naar Nijmegen, heb direct maar even m'n profiel hier bijgewerkt. Ken je daar toevallig ook nog data centra?
Niet echt, ik volg het allemaal niet (meer) zo (ik huur liever dedicated servers en VPSen dan dat ik zelf investeer in snel verouderende hardware en er verantwoordelijk voor ben). Er zitten er wel een aantal in Nijmegen, maar ook in de buurt is er wel wat (Arnhem en Ede). Je zou op datacentrumgids.nl kunnen kijken (al is de informatie daar vaak onvolledig of achterhaald) en op Webhostingtalk kunnen informeren. Op laatstgenoemde forum kun je ook om aanbiedingen van coloboeren vragen.
boontje88 schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 21:30:
Is het een mogelijkheid om helemaal geen schijven bij Dell te bestellen en zelf SATA schijfjes erin te zetten?
Technisch gezien is dat mogelijk, maar voor zover ik weet beschik je dan niet over de juiste brackets. Dell schijnt die ook niet achteraf te kunnen/willen verschaffen. Zie hier voor meer info. RAM kun je trouwens wel makkelijk bijplaatsen.
De harde schijven zitten vrij ver weggestopt in de behuizing, wat vervangen redelijk lastig maakt.
Als hot swap geen harde eis is zou ik me daar niet al te druk om maken. Je hoeft alleen maar de kast naar voren te schuiven en de deksel te verwijderen. En zo vaak zal dat niet voorkomen (hopelijk nooit).
Daarnaast zal de HDD in de server niet heel veel gebruikt worden (enkel voor dagelijkse backups of grote exports). Heeft een duurdere Seagate Constellation dan zin?
Als het puur voor semi-backups (echte backups houd je offsite!) is zou ik liever twee of drie goedkopere schijven kopen zodat je altijd kunt vervangen. Wel eerst even thuis een tijdje draaien (desnoods in een pc die minder herrie maakt) en monitoren om te kijken of je geen foute exemplaren te pakken hebt :)

[ Voor 13% gewijzigd door 8088 op 03-02-2013 03:57 ]

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-07 18:04

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Twee tips;

1:
Koop server(s) op van faillissementen..
Zoveel bedrijven gaan op hun gat, een beetje server (bijv. nieuwwaarde van 2k) kan je oppikken voor 500-1000. Ik ken toevallig iemand die er zelf in handelt (op kopen en weer verkopen). Dit is gewoon goed te doen. Monsters van servers kan je zo krijgen, wellicht zelf nog even nieuwe HD's in gooien.

2: ga gewoon voor raid.

Je geeft zelf aan dat het een redelijke basis server wordt.
3TB opslag? Dat lijkt me een overkill voor web applicaties.
Pak gewoon meerdere 1TB schijfjes, eventueel SAS oid.

Als je puur je DB op de SSD wilt, pak dan weer een raid hiervan op kleinere disks..
128GB voor alleen een database is weer een overkill.. tenminste ik zou het redelijk apart vinden als je boven de 50GB uitkomt met je database.

Ik hoef hier denk ik niet echt uit te leggen hoe rot het is als je disk er mee kapt, en hoe geweldig raid dan is.
Pagina: 1