Het nut van memory.dmp?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 248568

Topicstarter
Ik heb al wat research gedaan maar sommige mensen spreken elkaar tegen vandaar dat ik hier wat duidelijkheid probeer te krijgen.

Volgens sommigen is het mogelijk om data terug te halen. In mijn geval gaat het om een gecrasde windows (te weing RAM geheugen beschikbaar -> bsod). Mijn notities uit notepad zijn verloren gegaan en ik wilde deze terugvinden.

Sommigen zeggen dat je de data kan terughalen en andere zeggen alleen als dat programma (ook) is gecrashed. Dus welke is het?

Daarnaast lijk het me eigenlijk vooral alleen nuttig voor als je hardware problemen heb om te proberen achterhalen waarom het systeem is gecrashed.

Dan nog iets. Volgens de bsod zou de memory.dmp opgeslagen zijn in %systemroot%\memory.dmp maar ik kan daar niets vinden. Ik heb gelijk na de bsod gekeken of ik het bestand kan vinden maar helaas niets gevonden. Ik heb "verborgen bestanden" en "systeem bestanden" op zichtbaar gezet. Voor de zekerheid nog even windows search gebruikt om te zoeken naar "memory.dmp" vanaf c:\ maar ook hier niets gevonden. Hoe kan dit???

Ik zie net trouwens dat die op "kernelgeheugendump" stond (win 7 home premium). Ik vraag me af waarom ik niet kan kiezen voor volledige memory dump. Volgens mij kan ik dat wel op mijn win 7 pro systeem.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 248568 op 28-01-2013 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Anoniem: 248568 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 19:34:
(...)
Ik zie net trouwens dat die op "kernelgeheugendump" stond (win 7 home premium). Ik vraag me af waarom ik niet kan kiezen voor volledige memory dump. Volgens mij kan ik dat wel op mijn win 7 pro systeem.
Noch mijn Home Premium noch mijn Ultimate bieden de optie voor een volledige memory dump.
[Edit] Ik heb die mogelijk ook niet in mijn Win7 Professional.

[ Voor 7% gewijzigd door Jester-NL op 29-01-2013 10:09 . Reden: Versie toegevoegd ]

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dan zal het een kernaldump zijn geweest. Hoe dan ook. Ik wil graag weten of het mogelijk was geweest om mijn data (notepad) terug te halen of niet en waarom na de restart ik de memory dump niet kon vinden. Ik heb in het register gekeken en alles staat gewoon goed (kernaldump: aan; overschrijving: aan).

[ Voor 76% gewijzigd door Anoniem: 248568 op 29-01-2013 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik heb (zeker bij Notepad) nog nooit meegemaakt dat data welke openstond alvorens (hardhandig dan wel ongewenst) afsluiten automagisch werd opgeslagen.
Office-applicaties zijn daar iets beter in (MITS het bestand al een keer van naam voorzien is opgeslagen) en ook daar is er een gerede kans dat een BSoD data kwijt maakt.
Het rotte is een beetje dat je vraagt om in het geheugen aanwezige data welke je hoopt te vinden in die .dmp-file. Ik denk niet dat er -bij het opbouwen van een BSoD- echt veel tijd is om je RAM netjes weg te schrijven, zoals dat gebeurd bij hibernaten.

Beetje mosterd na de maaltijd, dat snap ik, maar kijk hier ook maar eens: Kladblok / Notepad vervanger met auto-save feature

me @ last.fm

Topicstarter
Jester-NL schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 00:22:
Ik heb (zeker bij Notepad) nog nooit meegemaakt dat data welke openstond alvorens (hardhandig dan wel ongewenst) afsluiten automagisch werd opgeslagen.
Office-applicaties zijn daar iets beter in (MITS het bestand al een keer van naam voorzien is opgeslagen) en ook daar is er een gerede kans dat een BSoD data kwijt maakt.
Het rotte is een beetje dat je vraagt om in het geheugen aanwezige data welke je hoopt te vinden in die .dmp-file. Ik denk niet dat er -bij het opbouwen van een BSoD- echt veel tijd is om je RAM netjes weg te schrijven, zoals dat gebeurd bij hibernaten.

Beetje mosterd na de maaltijd, dat snap ik, maar kijk hier ook maar eens: Kladblok / Notepad vervanger met auto-save feature
LOL. Dat topic is door mij aangemaakt. Hoe dan ook. Ik was zo stom om toevallig even snel weer een notepadje te openen. Oude gewoonte...

Notepad++ met auto-save plugin werkt overigens super goed. Je kan het precies zo instellen zoals jij dat wilt.

Anoniem: 58485

Het schijnt dat je swapfile met een reader enigzins uit te lezen valt. Maar met een bestand varierend van 512MB tot 6GB ben je denk ik nog wel even bezig.

Zowiezo als je regelmatig code typt in een kladblokje, druk dan regelmatig terwijl je bezig bent CTRL-S. Zo sla je namelijk altijd stukjes op dat wanneer het misgaat je altijd een backup hebt.

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Henshin, het lijkt me dat je -om dit in de toekomst te voorkomen- een aantal zaken moet aanpassen:
* je BSoD werd veroorzaakt door een te kort aan RAM (lees ik in de topicstart). Douw wat meer RAM in die laptop. Ook als het de laptop van je ouders betreft.
* Overweeg op een iets andere manier te werken... 200+ tabs open én gamen én een filmpje kijken én meerdere notepads open die je niet opgeslagen hebt trekt een redelijk zware wissel op je machine. Om dan je verloren werk uit een memory-dump te moeten gaan halen... misschien waren games en films en (een deel) van de openstaande tabs niet nodig.
* Twee topics over (in wezen) hetzelfde probleem: ik heb mijn bestand niet (vaak genoeg) opgeslagen... Doe dan vaker ctrl+s rammen!!! Dan voorkom je deze problemen ;)

me @ last.fm

Pagina: 1