Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zoektocht nieuwe laptop!

Pagina: 1
Acties:

• Beukgevaar
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-06-2021
Beste mede-tweakers,

Ik ben opzoek naar een nieuwe laptop.... want mijn huidige laptop heeft het na 6,5 jaar zwaar gebruik begeven :'(
Na een kleine zoektocht, dacht ik dat ik eruit was! Maar toen stuitte ik weer op iets nieuws :(

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Het is voor verscheidene activiteiten: Studie(vaak), foto/videobewerking(soms), Lightroom(vaak), Photoshop(soms), After effects(af en toe), 1080p films kijken (vaak), etc

Wat mag je laptop gaan kosten?
Max 1500 euro (met een beetje speling, mocht het echt bijzonder zijn)

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Zoveel mogelijk, dus neig nogal sterk naar een Ultrabook!
Had hiervoor een HP 8710p (17 inch) die zwaar was, dus nam vak de moeite niet om het mee te nemen!

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Niet perse!

Zoals eerder vermeld heb ik al een kleine zoektocht gedaan en stuitte op de 2 volgende opties:

Samsung Series 9 en Asus Zenbook

Beide erg stevig en licht in gebruik :P Maar nu zijn er binnen die 2 series nogal een aantal modellen en zag door de bomen het bos niet (echt) meer :'( Zeker omdat er nogal eens word gerommeld en computerzaken met de namen... (dat het niet goed wordt weergegeven)

Als eerst zat ik te kijken naar de Asus Zenbook Touch UX31A-C4027H, maar bij een lokale computerzaak en de BBC zeiden ze dat die eruit ging. Wat mij nogal verbaasde omdat het een nieuwe model leek?
Als "tegenhanger" vond ik de Samsung Series9 NP900X3C-A06NL erg mooi..... Maar ik vond bij de zenbook de optie voor touchscreen toch wel erg aantrekkelijk. In het begin leek het mij niks, maar na even ermee gespeeld te hebben in de winkel was het erg interessant 8)

Omdat verhaaltje af te maken kwam ik op het laatste moment nog deze tegen: ASUS Zenbook Touch U500VZ
Maar mijn zoek skills zijn erg slecht, of ik denk dat deze nog moet uitkomen.... Want ik kan wel een u500 vinden, maar die was ineens zonder touch 8)7
En de prijs van die U500 met touch is mij nog onbekend, maar qua specs een zeer goede kandidaat!

Helaas ben ik dus beetje de weg kwijt geraakt wat nou een nieuw model is en/of er binnenkort een zinnigere/betere kandidaat komt! En of ik echt het verschil met i5 en i7 zal gaan merken?

Hopelijk zijn er hier mensen die ervaring met die dingen hebben en mij goed advies kunnen geven _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Beukgevaar op 28-01-2013 18:22 ]

• Reiben
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online

Reiben

Private First Class

Ik ben ook momenteel ook op zoek en kijk ongeveer naar dezelfde laptops. Ik kan je geen advies geven maar voor wat betreft de modellen heb ik uit een ander topic begrepen dat de Zenbook C4027H zal worden vervangen door de C4037H. Die heeft een iets betere processor en zal waarschijnlijk rond de 1500 euro gaan kosten.

De U500VZ Touch is vooralsnog schijnbaar alleen in Zuid-Afrika te koop en het is nog niet bekend wanneer die hier komt, maar reken voor dit model maar op een prijs die meer richting de 2000 euro gaat.

• Beukgevaar
Reiben schreef op maandag 28 januari 2013 @ 21:19:
Ik ben ook momenteel ook op zoek en kijk ongeveer naar dezelfde laptops. Ik kan je geen advies geven maar voor wat betreft de modellen heb ik uit een ander topic begrepen dat de Zenbook C4027H zal worden vervangen door de C4037H. Die heeft een iets betere processor en zal waarschijnlijk rond de 1500 euro gaan kosten.

De U500VZ Touch is vooralsnog schijnbaar alleen in Zuid-Afrika te koop en het is nog niet bekend wanneer die hier komt, maar reken voor dit model maar op een prijs die meer richting de 2000 euro gaat.
Ok, klinkt logisch! Thx :)

Oeiiii 2000 is wel veel :'( Hopelijk zal het meevallen!

[ Voor 14% gewijzigd door Beukgevaar op 28-01-2013 22:03 ]

• Vinand
  • Laatst online: 14-12-2023
Voor de beeldbewerking taken die jij wilt uitvoeren vind ik het een zeer matige keuze. De Asus en de Samsung hebben beide namelijk 4GB max intern ram geheugen in combinatie met een zwakkere ULV processor. Een goede keuze is dat dus eigenlijk niet aangezien de performance in jouw doeleinden gewoon zeer beperkt is. Daarnaast heeft de U500VZ series van Asus last van orange gating in hun schermen. Dat houd in dat de scherm niet in staat is om de kleur rood te weergeven. Dat wil je denk ik niet hebben als je je bezig wilt houden met beeldbewerking, ook is de prijs/specs verhouding behoorlijk duur.

Wil je meer performance met een flink betere prijs/specs verhouding hebben; dan heb je voornamelijk de Vaio S15, en de Vaio Z series mits je een goed scherm plus uitstekende specs wilt hebben in een slank formaat.

De vaio S15, heeft een IPS Full HD scherm, heeft optie tot een quad core i7 i.c.m. 12GB Ram geheugen + Geforce 640M. Ook weegt deze laptop maar 1.9kg en heeft een accuduur van ongeveer 5 uren. Het mooi van deze laptop is dat er gewoon gebruik word gemaakt van normal size onderdelen. Hierbij kun je dus zelf de RAM geheugen + HDD/SSD aanpassen zodat je niet de woekertarieven hoeft te betalen voor upgrades. Hierbij kom je dus heel voordelig uit voor een laptop die aan je wensen voldoet.

De tweede optie die eigenlijk perfect is voor jou is de Vaio Z, een zeer extreme ultraportable laptop.
Deze weegt 1,15KG en weegt een accuduur van ongeveer 7 uren. Onder andere de sterkste argument van deze laptop is het feit dat deze gebruik maakt van een SSD in Raid 0... Oftewel bizar snel in verhouding met een normale SSD. En daarnaast is dit de enige echt lichte laptop die ook een Full Voltage Quad Core processor aan boord heeft in plaats van een energie zuinige (ULV) versie die de gemiddelde ultrabook heeft. Dus met deze ben je echt in staat om zware renderingen en beeldbewerking uit te voeren. Het beste argument is het scherm, ondanks dat het om een TN paneel gaat met mindere kijkhoeken ten opzichte van een IPS/PLS display heeft dit scherm wel een zeer hoge GAMUT waarde, contrast en helderheid. Oftewel de kleurenproductie is 92% van aRGB spectrum en verslaat letterlijk elke display zeer rum in dit marktsegment. Dus je ziet letterlijk op het scherm wat je doet met kleuren aangezien die zeer accuraat weergeven worden (zeker als je fotograaf bent, en je daarmee bezig wilt houden met "pixel peeping" dan ga je hier heel veel voordeel van hebben).

Het probleem bij deze laptop is alleen het volgende punt: De prijs, met 8GB en een quad i7 kom je ruim boven de 1500 euro uit... Mits je wacht op een leuke kortingsactie van Sony in combinatie met een studentenkorting kun je er dicht in de buurt van komen.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• Beukgevaar
Vinand schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 13:58:
Voor de beeldbewerking taken die jij wilt uitvoeren vind ik het een zeer matige keuze. De Asus en de Samsung hebben beide namelijk 4GB max intern ram geheugen in combinatie met een zwakkere ULV processor. Een goede keuze is dat dus eigenlijk niet aangezien de performance in jouw doeleinden gewoon zeer beperkt is. Daarnaast heeft de U500VZ series van Asus last van orange gating in hun schermen. Dat houd in dat de scherm niet in staat is om de kleur rood te weergeven. Dat wil je denk ik niet hebben als je je bezig wilt houden met beeldbewerking, ook is de prijs/specs verhouding behoorlijk duur.

Wil je meer performance met een flink betere prijs/specs verhouding hebben; dan heb je voornamelijk de Vaio S15, en de Vaio Z series mits je een goed scherm plus uitstekende specs wilt hebben in een slank formaat.

De vaio S15, heeft een IPS Full HD scherm, heeft optie tot een quad core i7 i.c.m. 12GB Ram geheugen + Geforce 640M. Ook weegt deze laptop maar 1.9kg en heeft een accuduur van ongeveer 5 uren. Het mooi van deze laptop is dat er gewoon gebruik word gemaakt van normal size onderdelen. Hierbij kun je dus zelf de RAM geheugen + HDD/SSD aanpassen zodat je niet de woekertarieven hoeft te betalen voor upgrades. Hierbij kom je dus heel voordelig uit voor een laptop die aan je wensen voldoet.

De tweede optie die eigenlijk perfect is voor jou is de Vaio Z, een zeer extreme ultraportable laptop.
Deze weegt 1,15KG en weegt een accuduur van ongeveer 7 uren. Onder andere de sterkste argument van deze laptop is het feit dat deze gebruik maakt van een SSD in Raid 0... Oftewel bizar snel in verhouding met een normale SSD. En daarnaast is dit de enige echt lichte laptop die ook een Full Voltage Quad Core processor aan boord heeft in plaats van een energie zuinige (ULV) versie die de gemiddelde ultrabook heeft. Dus met deze ben je echt in staat om zware renderingen en beeldbewerking uit te voeren. Het beste argument is het scherm, ondanks dat het om een TN paneel gaat met mindere kijkhoeken ten opzichte van een IPS/PLS display heeft dit scherm wel een zeer hoge GAMUT waarde, contrast en helderheid. Oftewel de kleurenproductie is 92% van aRGB spectrum en verslaat letterlijk elke display zeer rum in dit marktsegment. Dus je ziet letterlijk op het scherm wat je doet met kleuren aangezien die zeer accuraat weergeven worden (zeker als je fotograaf bent, en je daarmee bezig wilt houden met "pixel peeping" dan ga je hier heel veel voordeel van hebben).

Het probleem bij deze laptop is alleen het volgende punt: De prijs, met 8GB en een quad i7 kom je ruim boven de 1500 euro uit... Mits je wacht op een leuke kortingsactie van Sony in combinatie met een studentenkorting kun je er dicht in de buurt van komen.
Ze klinken allebei erg goed :) Maar wat ik al snel merkte toen ik rondkeek zijn de VAIO's erg duur :X
Kwam met beide in een zinnige configuratie boven de 2000 uit! Lijkt wel een beetje het idee van Alienware.....

En ik vind de mobiliteit belangrijker dan het renderen enzo... Het zal vooral om werken in Lightroom gaan, aantekeningen tijdens college en HD films kijken op een TV.
(voor het echt zware werk heb ik mijn vaste PC)

Toch super bedankt voor je reactie! Is toch iets om te overwegen :9

[ Voor 4% gewijzigd door Beukgevaar op 29-01-2013 16:19 ]

• Vinand
Beukgevaar schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 16:15:
[...]

Ze klinken allebei erg goed :) Maar wat ik al snel merkte toen ik rondkeek zijn de VAIO's erg duur :X
Kwam met beide in een zinnige configuratie boven de 2000 uit! Lijkt wel een beetje het idee van Alienware.....

En ik vind de mobiliteit belangrijker dan het renderen enzo... Het zal vooral om werken in Lightroom gaan, aantekeningen tijdens college en HD films kijken op een TV.
(voor het echt zware werk heb ik mijn vaste PC)

Toch super bedankt voor je reactie! Is toch iets om te overwegen :9
Dan weet ik niet hoe je e configureerd, maar de Vaio S series is juist de meest prijs aantrekkelijke series voor zijn specs in de markt... de Vaio Z is jammer genoeg inderdaad prijzig

Hou er rekening mee dat je onderdelen als RAM en SSD niet zelf moet configureren bij Sony (Gewoon de goedkoopste series nemen) omdat je bij de S15 deze het zelf erg makkelijk in kan plaatsen en zelf een losse SSD in te kopen.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• Beukgevaar
Vinand schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 16:57:
[...]

Dan weet ik niet hoe je e configureerd, maar de Vaio S series is juist de meest prijs aantrekkelijke series voor zijn specs in de markt... de Vaio Z is jammer genoeg inderdaad prijzig

Hou er rekening mee dat je onderdelen als RAM en SSD niet zelf moet configureren bij Sony (Gewoon de goedkoopste series nemen) omdat je bij de S15 deze het zelf erg makkelijk in kan plaatsen en zelf een losse SSD in te kopen.
Ah, daar ging het denk ik mis :P

Ik koos alles bij hun..... even een 2e poging wagen O-)

• Vinand
Beukgevaar schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 17:00:
[...]

Ah, daar ging het denk ik mis :P

Ik koos alles bij hun..... even een 2e poging wagen O-)
en vergeet niet alle software pakketten uit te schakelen... Want die staan meestal ook bij sony automatisch aangevinkt... Dat scheelt gelijk een dikke 100 euro...

Ik kom uit op 1270
met Quad core i7, GPU Geforce 640M 2gb, 4B, 320HDD, Full HD
En daarbij kun je dan zelf nog instoppen:
- pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB (99 euro of 180 euro voor 256GB)
- pricewatch: Corsair 8GB DDR3 SODIMM Memory kit, 1066MHz (35)

Kom je uit op iets onder de 1400 met 128GB SSD, 12GB RAM + bovengenoemde specs of 1480 met 256GB SSD... Dan heb je toch wel een alleskunner voor je gebruik met top portability en scherm.

Edit: En als je student of leraar bent, of iemand kent die student/leraar is, dan kun je ook nog eens gebruik maken van studentenkorting... Scheelt weer zo een 100 euro :)

[ Voor 7% gewijzigd door Vinand op 29-01-2013 17:07 ]

Pagina: 1