Toon posts:

Beeldscherm gerelateerd aan videokaart of niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb sinds gisteren een nieuwe pc met een GTX680 als videokaart. Nu mijn beeldscherm is nog een oud van 5 jaar terug, één met een VGA waar ik dus met een tussenstuk naar DVI meega.

Mijn vraag is nu, mij lijkt het dat mijn scherm niet zo de kleuren super weergeeft als die videokaart zou moeten? Is het nodig om bv een HD scherm te kopen om van mijn videokaart volledig te kunnen genieten? Of maakt het beelscherm niet uit?

Met vriendelijke groeten,

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:48

heuveltje

KoelkastFilosoof

als je beeldscherm nog goed is zou het gewoon moeten werken.
misschien scherm kleuren icm vid kaart even calibreren ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Topicstarter
Dus het maakt geen verschil of je een HD scherm via HDMI aansluit of een VGA scherm, dit zou even goed moeten zijn dan? Calibreren bedoel je via het scherm zelf of moet ik ergens via drivers van de videokaart iets doen?

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Waar je nu naar kijkt is analoog aangezien VGA analoog is. Bij analoog beeld treed verlies in kwaliteit op. De hoeveelheid kwaliteit die verloren gaat kan aan veel dingen liggen, maar verlies ontstaat hoe dan ook.

Wanneer het beeldscherm via HDMI aangesloten wordt kijk je digitaal. Wanneer je digitaal kijkt en het is allemaal goed aangesloten, heb je geen verlies van kwaliteit. Dan geniet je dus van de kwaliteit die de GTX680 te bieden heeft.

Dan is het nog de kwaliteit van je monitor welke van belang is. Het kan best zijn dat je met een hele goedkope monitor slechter af bent dan wat je nu hebt.