Op dit moment is mijn werkgever bezig te meten hoe lang het duurt om allerlei taken uit te voeren. Op deze manier willen ze de tijd die hiervoor staat gaan standaardiseren. Het meten gebeurt door observeerders die met de stopwatch alles bijhouden. Ik ben op de hoogte van het Hawthorne effect (door het observeren gaan mensen harder werken) en deze opzet lijkt mij te gaan zorgen voor een kunstmatig hoge standaard.
Ik heb gegoogled op het onderewerp en ik vind meerdere artikelen die het grootste gedeelte van de Hawthorne studies weerspreken. Ik heb echter geen onderzoek gevonden dat specifiek het 'change light intensity' gedeelte weerlegt. Ik heb echter ook geen onderzoeken gevonden die de bevindingen hierop repliceren.
Ik heb geen toegang tot betaalde journals, dus ik kan artikelen gemist hebben. Heeft iemand hier suggesties voor? Of als alternatief, is er iemand bij wie ook zo'n meting (multi moment opname) heeft plaatsgevonden en wat kon daarvan geleerd worden?
Hawthorne effect
Wikipedia: Hawthorne effect
Ik heb gegoogled op het onderewerp en ik vind meerdere artikelen die het grootste gedeelte van de Hawthorne studies weerspreken. Ik heb echter geen onderzoek gevonden dat specifiek het 'change light intensity' gedeelte weerlegt. Ik heb echter ook geen onderzoeken gevonden die de bevindingen hierop repliceren.
Ik heb geen toegang tot betaalde journals, dus ik kan artikelen gemist hebben. Heeft iemand hier suggesties voor? Of als alternatief, is er iemand bij wie ook zo'n meting (multi moment opname) heeft plaatsgevonden en wat kon daarvan geleerd worden?
Hawthorne effect
Wikipedia: Hawthorne effect
[ Voor 5% gewijzigd door Sunra op 30-01-2013 14:14 ]