Wachten op Haswell, de moeite waard?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennardnl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-06 09:23
Hi!

Ik game af en toe (Battlefield 3), programmeer een beetje (PHP e.d., niets zwaars) en Photoshop heel af en toe. Verder download ik veel (dus veel PAR'en en RAR'en).
Nu wil ik een nieuwe PC samenstellen en kom bij de i5 3570K uit, voor 200 euro. i7 heeft voor mij weinig nut voorlopig dus de i5 lijkt me prima.

Maar nu vind ik hier en daar nieuws dat tussen maart en juni dit jaar Intel met de nieuwe Haswell-serie op de markt komt. En mijn vraag is dan ook: is het wachten de moeite waard?

Zijn die processors meer 'bang for the buck' of valt dat allemaal wel mee?

Ik ga er namelijk van uit dat ze bij de introductie nog vrij prijzig zijn (lijkt me logisch?), maar weet verder ook niet of die bijvoorbeeld hoger geclockt kunnen/gaan worden dan de huidige i5 serie of andere grote voordelen hebben.

Op Wikipedia las ik dat vooral de GPU veel beter is, maar aangezien ik wel eens game wil ik een HD 7950 in m'n pc zetten dus dan heb ik weinig aan een GPU in een processor, of is dat niet zo?

Ik hoef echt niet het beste van het beste te hebben, maar als ik nu een mooie i5 koop en over 2 maanden komt er voor het zelfde geld een veel betere serie uit dan wil ik me dat |:( -gevoel graag besparen.

Iemand tips? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordy R.
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-07 07:38
Ik zou geen hasswell nemen voor gamen, iedere generatie van intel word steeds meer game ontvriendelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-07 22:35
Jordy R. schreef op maandag 28 januari 2013 @ 13:47:
Ik zou geen hasswell nemen voor gamen, iedere generatie van intel word steeds meer game ontvriendelijker
Ik ben benieuwd waarom jij dat denk.

ik redeneer als volgt. Elke generatie is sneller, dus is beter :)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:47
De overgang van Ivy Bridge naar Haswell wordt weer een 'tock' in Intel's strategie.

Geen die shrink dus, maar wel een verbeterde architectuur. De verwachting is dat de snelheid inderdaad toeneemt.

Als je nu een nieuwe PC nodig hebt moet je hem natuurlijk nu kopen. Als je net zo goed 3 maanden later hem kan aanschaffen, is het misschien de moeite waard.

Voor videokaarten geldt dit veel minder, die zijn na introductie prijzig, en worden steeds wat goedkoper.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennardnl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-06 09:23
Maar ik hoef niet echt een 'game PC', ik game enkele uren per week hooguit dus wil niet specifiek m'n processor-keuze daardoor laten bepalen.
fonsoy schreef op maandag 28 januari 2013 @ 13:56:
De overgang van Ivy Bridge naar Haswell wordt weer een 'tock' in Intel's strategie.

Geen die shrink dus, maar wel een verbeterde architectuur. De verwachting is dat de snelheid inderdaad toeneemt.

Als je nu een nieuwe PC nodig hebt moet je hem natuurlijk nu kopen. Als je net zo goed 3 maanden later hem kan aanschaffen, is het misschien de moeite waard.

Voor videokaarten geldt dit veel minder, die zijn na introductie prijzig, en worden steeds wat goedkoper.
Hm, dan maar wachten inderdaad, heb ook weer niet reuze-haast, en net een nieuwe generatie meepakken is mooi natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morerevs
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-05 15:55
Ik ben ook wel benieuwd naar waar je deze wijsheid vandaan haalt. Sandy Bridge was sneller dan de generatie ervoor ingame, en Ivy Bridge bij dezelfde kloksnelheid als SB is weer sneller dan SB. Misschien dat er geen gigantische sprongen meer zijn maar sneller is sneller. En game onvriendelijker klinkt alsof er specifiek dingen uit nieuwe processoren worden gehaald die games saboteren..

Wat betreft wachten op nieuwe onderdelen, ben ik het eens met fonsoy. Als je kunt wachten waarom niet? Ik ben ook wel benieuwd naar wat Haswell gaat brengen, vooral wat betreft overclocken en energie verbruik/temps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordy R.
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-07 07:38
Keiichi schreef op maandag 28 januari 2013 @ 13:48:
[...]

Ik ben benieuwd waarom jij dat denk.

ik redeneer als volgt. Elke generatie is sneller, dus is beter :)
ze zijn wel sneller alleen voor gamen worden ze minder...
Heb zo meerdere mensen die dat verklaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-07 08:24
in welke zin worden ze dan minder?

in verhouding van met de cpu load van de spellen die in die tijd uitkomen?
dus de processor van nu heeft het zwaarder met de game van nu als de processor van toen met de game van toen. Dat ligt meer aan de games

Of bedoel je dat de nieuwe processor je weinig extra geeft op het gebied van game prestaties.
Door de processor, of door de games die het niet meer gebruiken?

of anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Jordy R. schreef op maandag 28 januari 2013 @ 18:30:

Heb zo meerdere mensen die dat verklaren
Ik verklaar van niet, en alle reviews en benchmarks ook. :P

Ivy bridge is nauwelijks sneller dan sandy bridge, dat is waar. Dat maakt ivy bridge nog niet slechter. De kloksnelheid is ietsjes hoger (maar erg weinig) en het verbruik is wat minder.

[ Voor 11% gewijzigd door bwerg op 28-01-2013 19:11 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Lennardnl schreef op maandag 28 januari 2013 @ 14:10:
[...]
Maar ik hoef niet echt een 'game PC', ik game enkele uren per week hooguit dus wil niet specifiek m'n processor-keuze daardoor laten bepalen.
Of je nou 4 min per week gamed of 40 uur in de week maakt natuurlijk niet uit. Je kan ook geen auto kopen die af en toe 200 moet rijden, hij kan het of hij kan het niet.

Ik denk dat het weinig nu heeft te wachten. Het is nu inderaad zo dat een i7 geen zin heeft tegenover een i5. Waarom zou er straks dan wel een verschil zijn met een CPU die misschien 30% sneller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
:F Haswell krijgt voornamelijk zijn upgrade in power consumption en zijn geïntegreerde gpu..

In die zin ben ik wel benieuwd als Intel dan zal kunnen concurreren met amd op het low budget vlak (amd a8 / a10) met nog een goede integrated gpu en ook een goede processor opzich.
(nu is het eigenlijk amd voor grafische en intel voor processor zelf)
Pagina: 1