Ik heb XS4all glasvezel en wil daar graag een Linksys E4500 op aansluiten. Probleem is dat de glasvezel NTU het internet op VLAN 6 zet en dat de Linksys geen VLANs ondersteunt op de WAN poort. Dat wilde ik dus oplossen met een managed switch (HP 1810-8G) maar ik loop een beetje vast bij de configuratie. De reden is dat ik geen ervaring heb met VLANs en door de bomen het bos even niet meer zie, kan wel wat hulp gebruiken dus. 
Mijn opstelling:

Wat ik gedaan heb:
- Management poort: 8 (VLAN id 1)
- VLAN aangemaakt: VLAN id 6, naam Internet
- Onder VLAN Tagging, VLAN 6 geselecteerd, poort 1 op Tagged gezet
Zou dit voldoende moeten zijn? Wordt dit verkeer nu automatisch ook over poort 2 gestuurd of moet dan een Trunk worden?
(edit: heb een 5-poorts switch getekend, moet natuurlijk 8-poorts zijn. En waar ik bij de verbinding tussen router en switch VLAN 6 heb gezet, bedoel ik eigenlijk het verkeer van VLAN 6 vanaf glasvezel)
Mijn opstelling:

Wat ik gedaan heb:
- Management poort: 8 (VLAN id 1)
- VLAN aangemaakt: VLAN id 6, naam Internet
- Onder VLAN Tagging, VLAN 6 geselecteerd, poort 1 op Tagged gezet
Zou dit voldoende moeten zijn? Wordt dit verkeer nu automatisch ook over poort 2 gestuurd of moet dan een Trunk worden?
(edit: heb een 5-poorts switch getekend, moet natuurlijk 8-poorts zijn. En waar ik bij de verbinding tussen router en switch VLAN 6 heb gezet, bedoel ik eigenlijk het verkeer van VLAN 6 vanaf glasvezel)
[ Voor 10% gewijzigd door Jazzy op 28-01-2013 11:10 ]