Zakelijke laptopschijven wipen

Pagina: 1
Acties:

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-01 19:45
We hebben een aantal laptops die afgeschreven zijn en die we willen weggeven aan een stichting die ze gebruiken om arme mensen er blij mee te maken.

Nu zoek ik een goed tooltje die we kunnen gebruiken vanaf een bootable cd om deze schijven te wipen. Het betreffen schijven van 40 en 80 GB groot. Ik kom wel tools tegen, maar of ze bewezen goed werken?
Het liefst een freeware tootlje.

Waar hebben jullie goede ervaring mee?

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:02

timovd

Voorsprong door techniek

Volgens mij heeft Recuva een mogelijkheid om goed te formatteren. Er wordt opnieuw data geschreven op de gewiste ruimte, waardoor de oude data niet meer leesbaar is (wat met normaal formatteren wel het geval is).
Succes!

[ Voor 13% gewijzigd door timovd op 28-01-2013 10:36 . Reden: linkje ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Binnetie
Recuva kwam ik ook tegen, gebruik ik voor het recoveren. Is deze geschikt voor een bootable cd? Want anders moeten we de schijven eerst overal uit de laptops halen en er een externe schijf reader voor halen.

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

DBAN is ook een goede om hiervoor te gebruiken: www.dban.org

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:39
Ik gebruik DBAN.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• Binnetie
Die klinkt goed, ik ga hem eens downloaden en branden. Heel erg bedankt jongens voor de hulp!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Mocht DBAN niet (mee-)werken (wel eens gehad op een laptop), dan kun je ook nog wat andere wipe-tooltjes vinden op de Ultimate BootCD.

• Binnetie
De ultimate bootcd zal ik even als backup achter de hand houden.
Welke methode van wipen adviseren jullie? Gutemann methode zag ik staan o.a.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
DBAN, DBAN, DBAN.
Al jarenlang mijn keuze voor het compleet wipen van HDD's (waar dit vroeger nog ging met een hakbijl)

• Binnetie
Die gebruik ik nu ook :). Alleen welke wipe-manier heeft jullie voorkeur? Je kan namelijk voor verschillende kiezen.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Binnetie schreef op maandag 28 januari 2013 @ 11:52:
Die gebruik ik nu ook :). Alleen welke wipe-manier heeft jullie voorkeur? Je kan namelijk voor verschillende kiezen.
Voor simpele system refresh (herinstallaties) doe ik meestal een Quick-erase/Auto-nuke
Gaat het om gevoelige data, dan doe ik meestal DoD 3 tot 7 runs
Gaat het echt over zeer gevoelige data (aanvraag patent/octrooi of betaalgegevens of shady contracts) dan zou ik persoonlijk Gutmann 35 runs doen. Overkill, maar dan ben je in ieder geval zeker dat het weg is. Trek hier wel geruime tijd voor uit. Een autonuke op een 1tb hdd 7200rpm doet als snel 8 uur.

[ Voor 4% gewijzigd door eL_Jay op 28-01-2013 12:12 ]

• Binnetie
Bedankt voor de informatie, ik doe dan een DoD 3 tot 7 runs. De schijven zijn 40 en 80GB groot, dus ik hoop dat het dan niet zo lang duurt.
Pagina: 1