Water thermometer uitleesbaar via internet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:47
Voor onze roeivereniging zijn wij op zoek naar een water thermometer die uitgelezen kan worden via internet. Nu heb ik op internet wel gezocht, maar ik kom daar eigenlijk alleen normale thermometers tegen en niet een thermometer die watertemperatuur kan uitlezen en doorsturen via internet (wil deze gegevens op een website kunnen publiceren)

Nu heb ik wel allerlei modulaire apparaten gezien, maar daar is een hoop kennis voor nodig om dat werkend te krijgen.

Heeft iemand, of weet iemand een idee waar je dit kan krijgen en/of of je dit zelf kunt maken?

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Je zou een normale opnemer aan een raspberry pi of een netduino/arduino met internet shield kunnen koppelen.

De raspberry/arduino leest dan de waarde van de opnemer in en maakt deze vervolgens beschikbaar op een web pagina.

Je zult wel behoorlijk wat zelf moeten doen, web pagina knutselen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:40

Infant

It's a floating Dino!

Ligt eraan, hoe goed kun je programmeren?

Dit soort bordjes heb je in verschillende smaken. Het is een micro-controller met een GSM modem erop geplakt.

Sensortje eraan, 1000 regels code schrijven... en you're done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:28

SA007

Moderator Tweaking
Wat is je definitie van 'doorsturen via internet'

Moet het volledig draadloos/autonoom zijn temperatuur op een website zetten?
Een smsje sturen elk uur?

Is er (net)spanning aanwezig?
Is er een internetaansluiting aanwezig?

Een boei met zonnepanelen die via RF langegolf over 3km zijn temperatuur moet overdragen is een hele andere installatie dan een standaard desktop pc met een thermometer eraan met een verlengsnoertje die in het water hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:25
SNMP Thermometer? Kun je er zelf een mooi PHP scriptje o.i.d. omheen bouwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:47
Ik ben nogal druk geweest, daarom bleef mijn reactie zolang uit.

Het is de bedoeling om bedraad een thermometer/sensor in het kanaal te hangen en deze uit te lezen via een raspberry pi of thinclient en de temperatuur dan weg te schrijven in een sql databaseje ofzo.

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
DS18B20 en Arduino of Raspberry Pi ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonschong
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-05 08:06
Of nog iets specifieker http://exosite.com/projec...o-temperature-web-monitor
Had deze zelf binnen 15 minuten aan de praat om CV-temperaturen te loggen. Bij exosite kun je ook een account aanmaken en de data loggen, bijv 1 meting per half uur oid en zelf een publiek dashboard configureren of data overnemen op een andere website.
Spullen zijn te koop bij dx.com voor onder de 40dollar totaal.

[ Voor 43% gewijzigd door tonschong op 25-04-2013 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Precies, zo makkelijk is het. Dat Exosite ken ik niet, maar het is natuurlijk een eitje om zelf wat anders te schrijven voor de Arduino, en het te laten wegschrijven/ophalen door een server met PHP en MySQL bijv.

Ik weet niet hoe groot de afstand tot het water <> clubhuis is? Je zou voor de kabel een netwerkkabel kunnen gebruiken. Een tip is dan, dat de meeste Arduino ethernetshields maar op max. 10Mbit werken, en je dus ook niet alle aders van je netwerkkabel nodig hebt. De overige aders zou je dus kunnen gebruiken voor voeding :)

Alles in een mooie waterdichte kunststof behuizing stoppen en dan graaf je het in, een paar cm. onder de grond ofzo :) Op eBay kun je kant en klare waterdichte DS18B20 temperatuursensoren vinden (2 voor 5 euro ofzo)

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 25-04-2013 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511047

Als het wat mag kosten zou je ook aan een aquarium computer kunnen denken (zoals een seneye).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-05 05:57

TNW

Ik heb het volgende gebouwd:

http://www.julietmikebrav...ng-using-linux-and-cacti/

Afbeeldingslocatie: http://www.julietmikebravo.nl/static/images/cactitemp.png

Dit zijn DS1820's direct aan een Linux server (kan ook Windows evt.) met de pakketten digitemp, net-snmp en cacti. SNMP is niet eens nodig als je direct op de server zelf de sensoren hebt hangen, ik heb het later ook aangepast met een bash script welke data direct door cacti laat uitlezen.

Simpelste hardware is Arduino, ethernetshield en een DS1820. Alle code is al voorgekauwd op die pagina. Wil je bijvoorbeeld loggen en grafiekjes op de hardware zelf doen dan zou een Raspberry Pi meer geschikt zijn.

Denk er ook aan wie er allemaal naar die thermometer gaat kijken. Is het alleen een lokaal netwerk of een site openbaar op het internet? Ik zou evt. resultaten om de zoveel tijd naar een openbare webserver kopiëren die de daadwerkelijke last draagt :)

Ik heb ook een DS1820 onder water hangen, nauwkeurig met smeltlijm waterdicht gemaakt. Neem er rekening mee dat bij zelfgemaakte sensoren alles goed tegen water en UV straling (zonlicht!) is beschermd.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekie007
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-05 20:57

Koekie007

Soms maar niet altijd ....

ik zou een rPI nemen icm met een ds1820:
http://dx.com/p/water-pro...erature-probe-90cm-142889

En dan naar een service als cosm laten sturen:
YouTube: Raspberry PI - External temperature sensor

Member of QU|CCC Sub team Lilacgrazer&K03(K)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-05 15:12
Schop!

Is dit nog wat geworden? Ben ook op zoek naar zoiets om watertemperatuur van buitenwater te meten.
Pagina: 1