Conflict tussen oud moederbord en vernieuwde GFX Card?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 499068

Topicstarter
Beste Tweakers,

sinds ik een nieuwe grafische kaart (gigabyte gt640 nvidia) heb geïnstalleerd op mijn medion pc (md8833) met moederbord MSI 7502, geraakt mijn pc vast in een rebootloop die steeds plaatsvindt vlak voor het inlogscherm van windows 7. De kaart zit op een pci-e 1 slot en is zelf pci-e 3. Opstarten in veilige modus gaat wel, en na verwijderen van de drivers geraak ik normaal opgestart.

Hebben jullie enig idee aan wat dit falen te wijten kan zijn?

Ik heb sindsdien al: windows clean install gedaan, drivers van de kaart (verschillende versies) geprobeerd. Batterijtje van het bios even uitgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Wat is het vermogen van je voeding...... Want ik denk dat daar eerder het probleem zit.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
550W (ik heb hem vervangen).Zou zéker voldoende moeten zijn toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als het een goede is ja. Alleen de opschrift "550W" zegt nog niet zoveel, zeker niet bij goedkoop prut. Exact welke 550W voeding?

Andere vraag: je geeft aan dat je een MS-7502 moederbord hebt en dat je de kaart in een PCIe 1x slot hebt geprikt. Waarom daar en niet in het PCIe 16x slot?

Als het echt een PCIe 1x kaart is, geef eens exact aan welke. Die dingen zijn vrji zeldzaam, kan iets bijzonders mee aan de hand zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Danku voor de suggesties.

Gegevens van beide voedingen waarmee ik het geprobeerd heb:
1) Oorpsronklelijke voeding: FSP400-60MDN (400W)
2) Huidige voeding: Antec 500W

Wat betreft het moederbord:
Ik heb me mogelijks verkeerd uitgedrukt. Hier zie je een foto (en specs) van het moederbord in kwestie:

V&A aangeboden: MSI MS-7502 Ver. 1.2

De grafische kaart zit aangesloten in het lange zwarte slot, links van de blauwe. Dat is volgens de manual een Pci-e 16x slot. Daaronder zit een kleiner slot, dat is de pci-e 1x. Maar daarop zit niks aangesloten.

Dan zit ie toch in het juiste slot he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkjeric
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-07 10:59
Ik vermoed dat je met 'PCIe 1' de versie bedoelt (1.0) en niet het x1-slot? Dat leid ik toch af uit je beschrijving van de foto... Normaal gezien zijn alle versies van PCIe compatible in beide richtingen, dus een PCIe 1.0 kaart zou moeten werken op een 3.0-slot en omgekeerd (zoals in jouw geval). Het enige 'slechte' aan jouw config is dat zelfs een GT640 al sneller data kan omrekenen dan je PCIe-slot kan leveren, waardoor hij dus trager zal werken dan hij eigenlijk zou kunnen. Maar het zou wel moeten functioneren...

Mijn eerste vermoeden gaat ook naar de voeding, heb je gecontroleerd of de videokaart extra stroomkabelaansluitingen heeft en heb je die aangesloten? Dat zou een verklaring kunnen zijn waarom het probleem zich pas voordoet met de driver geinstalleerd, pas dan wordt de kaart volledig geactiveerd en aangesproken, en trekt die dus ook meer stroom.

Een andere mogelijkheid is dat de videokaart DOA geleverd is natuurlijk. Kan je die eventueel in een andere PC testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:11
Hij zit inderdaad in het juiste slot dan.

Wikipedia leert me dat de G33 chipset pci-e 1.1 heeft (500MB per lane).
Maar dat zou inderdaad niet uit moeten maken.

edit:
draait de fan van de videokaart wel?
misschien draait hij om een of andere reden niet en schiet de kaart in beveiliging zodra hij volledig ingeschakeld wordt

[ Voor 34% gewijzigd door timberleek op 28-01-2013 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok als antwoord op jullie beide (en merci voor de moeite alvast):

1. in de winkel heb ik al een nieuwe kaart gekregen die hetzelfde probleem gaf.
2. er is geen extra stroomkabelaansluiting op de kaart te vinden.
3. de fan van de videokaart draait altijd.

en oja, ik bedoelde idd. Pci-e versie 1, en niet '1x'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:11
Hij heeft inderdaad geen extra stroomaansluitingen als ik google mag geloven.

Misschien neemt hij meer vermogen als je moederbord hem wilt geven. pci-e gaat eigenlijk tot 75w, de tdp van de 640 is 65W. Maar ik kan me eerlijk gezegd niet echt voorstellen dat hij zoveel zou trekken bij opstart van windows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:54
Heb je de mogelijkheid de kaart in een ander systeem te proberen? Klinkt mij alsof er iets niet helemaal jofel is aan de kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Beste mensen het is opgelost,

dankzij: bios reset adhv batterij eruit, nieuwe bios geflashed, oude kaart eruit gehaald/ gedeïnstalleerd, nieuwe kaart erin.

duizendmiljoen maal driewerf hoera en bedankt!
Pagina: 1