Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Canonical gebruiken bij nieuwsberichten/category

Pagina: 1
Acties:

• Wary87
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-02-2024
Een vraag waar ik al een tijdje mee worstel is hoe een canonical het beste gebruikt kan worden op een website wanneer tekst op meerdere plekken hetzelfde is.

Een voorbeeld hiervan is een nieuwsbericht wat in zijn geheel wordt weergegeven op de specifieke uitgelicht pagina. Daarnaast komt het bericht terug als een samenvatting in het blog overzicht en op de hoofdpagina als samenvatting. Wat is hier de beste oplossing om SEO technisch geen penalty's te krijgen?

De tweede situatie waar ik mee zit is als een blog pagina een paginering heeft waardoor je de hoofdpagina van het blog hebt en als er meer dan x posts zijn wordt er een pagina /2 aangemaakt. Is het dan handiger om de pagina /2 en dieper een no-index te geven of een canonical naar de blog pagina toe? Lijkt me dat een no-index beter is omdat het geen duplicate content is in dit geval maar wel keywords verloren gaan en steeds veranderen.

Ik heb wat onderzoek gedaan en bloggers spreken elkaar veel tegen over de juiste aanpak en ook wanneer ik goed rankende pagina's vergelijk dan zie ik dat verschillende technieken toegepast worden. Ik ben benieuwd wat jullie visie is op deze twee voorbeelden.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-11 10:04

André

Analytics dude

Je krijgt sowieso geen penalties voor het hebben van dubbele content, Google kent daar alleen een filter voor waardoor het vaak maar 1 van de pagina's tegelijk in de zoekresultaten laat zien.

Op de beide samenvattingen staat een link naar het echte artikel. En op die artikel pagina plaats je de canonical. Op de uitgelicht pagina zet je een link naar het origineel, of misschien nog beter: een meta-noindex-follow. Google zal zo de uitgelicht pagina niet opnemen maar alleen het originele artikel.

Verwijderd

Wary87 schreef op zondag 27 januari 2013 @ 23:06:
Een voorbeeld hiervan is een nieuwsbericht wat in zijn geheel wordt weergegeven op de specifieke uitgelicht pagina. Daarnaast komt het bericht terug als een samenvatting in het blog overzicht en op de hoofdpagina als samenvatting. Wat is hier de beste oplossing om SEO technisch geen penalty's te krijgen?
Ik sluit me aan bij het advies welke André geeft.
Er is genoeg dubbele content te vinden. Nieuwssites zijn hiervan een mooi voorbeeld. Het gaat om de toegevoegde waarde voor de gebruiker. Hier lijken zoekmachines middels hun eigen interpretatie ook naar te kijken. Eenzelfde artikel kan immers vaker voorkomen in de zoekresultaten.

De eerste vraag die ik altijd heb bij "dubbele content". Waarom? Waar ligt de toegevoegde waarde voor de gebruiker in dubbele content? Mijn advies, schrijf een pakkende samenvatting en inleiding die aansluit bij de inhoud van een artikel. Zo zijn er gelijk meerdere mogelijkheden welke gebruikers (en zoekmachines) hebben om een artikel te vinden zonder dat dit storend en dubbel is.
Wary87 schreef op zondag 27 januari 2013 @ 23:06:
De tweede situatie waar ik mee zit is als een blog pagina een paginering heeft waardoor je de hoofdpagina van het blog hebt en als er meer dan x posts zijn wordt er een pagina /2 aangemaakt. Is het dan handiger om de pagina /2 en dieper een no-index te geven of een canonical naar de blog pagina toe? Lijkt me dat een no-index beter is omdat het geen duplicate content is in dit geval maar wel keywords verloren gaan en steeds veranderen.
Ik ben geen programmeur, maar kan dit niet worden afgevangen met Ajax of iets dergelijk? De gebruikers krijgen hierdoor niet 100-den reacties onder elkaar te zien en zoekmachines zien de gehele pagina. Uiteraard zonder dat je cloacking toe gaat passen. Persoonlijk zie ik echter graag alle reacties op één pagina (tenzij je over 100-den reacties praat en dit invloed is op de laadtijd van de pagina).

De vraag die ik je jouw situatie zou willen stellen: komen je bezoekers af op de artikelen of op de reacties op de artikelen? Oftewel zorg dat de factor waar je bezoekers in geintereseerd zjin gemakkelijk geindexeerd kan worden door zoekmachines zodat nieuwe bezoekers gerealliseerd kunnen worden.

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Nu online

TheNephilim

Wtfuzzle

Volgens mij kun je 'categorie' pagina's sowieso beter niet serveren. Beter kun je een sitemap met links naar de single content naar Google sturen. Categorieën/archiven/en dergelijke zorgen voor duplicate content en voor zover ik weet is dat niet goed voor je page ranking.

Kortom; zorgen dat alle single content in je sitemap staat en de plaatsen waar die gegroepeerd word (categorieën en archief pagina's) kun je beter noindex meegeven. Het is natuurlijk wél handig dat er één plek is waar de content gelinked word! XD

• Wary87
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-02-2024
Goede tips! Maar wat als je een hoofdpagina als blog hebt waarbij na x blogposts de oudere blog posts naar een page/2 gaan? Je wilt natuurlijk dat het hoofddomein goed ranked maar versterkt een page/2 of page/3 van de hoofdpagina de eerste pagina als er een canonical naartoe wijst? Meestal wordt er een no-index follow gebruikt op een page/2 etc.. Vrij lastig want je wilt niet dat mensen op een page/x binnenkomen maar er kunnen wel relevante blogposts op staan die misschien beter ranken dan de uitgelicht pagina van de post.

[ Voor 20% gewijzigd door Wary87 op 29-01-2013 22:59 ]

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Nu online

TheNephilim

Wtfuzzle

Wary87 schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 22:57:
Goede tips! Maar wat als je een hoofdpagina als blog hebt waarbij na x blogposts de oudere blog posts naar een page/2 gaan? Je wilt natuurlijk dat het hoofddomein goed ranked maar versterkt een page/2 of page/3 van de hoofdpagina de eerste pagina als er een canonical naartoe wijst? Meestal wordt er een no-index follow gebruikt op een page/2 etc.. Vrij lastig want je wilt niet dat mensen op een page/x binnenkomen maar er kunnen wel relevante blogposts op staan die misschien beter ranken dan de uitgelicht pagina van de post.
De posts die achter /page/2 staan krijgen ze als het goed is toch wel binnen via je sitemap. Dus ze komen dan meteen op de post zelf terecht in plaats van de /page/2.

Daarnaast verplaatsen de posts zich over de pages. Wat eerst /page/2 is word al snel /page/3 en verder als je veel berichten plaatst.

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:25
Je kan aan Google laten weten dat er paginering is.
Much like rel=”canonical” acts a strong hint for duplicate content, you can now use the HTML link elements rel=”next” and rel=”prev” to indicate the relationship between component URLs in a paginated series.
Zie http://googlewebmastercen...-relnext-and-relprev.html
Pagina: 1