Draytek 2920 ipv6 werkend krijgen op Xs4all

Pagina: 1
Acties:

• Mr_Big
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Sinds enige tijd heb ik een Draytek 2920 met de nieuwste fw die IPv6 ondersteunt (3.6.3). Helaas lukt het me maar niet om een IPv6-adres op mijn WAN verbinding te krijgen. Bij mijn vorige router (Linksys met Tomato) was dat geen probleem: ipv6 aanzetten, door xs4all toegewezen ipv6 adres en prefix delegation invullen, klaar.

Ik krijg wel netjes een IPv4-adres op de WAN2. Ik laat de Draytek het vlan6 zelf untaggen.

Ik heb WAN2 op PPPoE staan, en begrepen dat IPv6 dan op PPP moest staan. Helaas werkt dat niet,
Op mijn oude router werkte IPv6 met 'Prefix delegation', dus ik heb op de Draytek ook DHCPv6 client geprobeerd op prefix delegation en dan IAID op 0 (heb namelijk geen idee wat dit voor waarde moet zijn).
Beiden werken niet.

Ik ga ervan uit dat de router via radvd een ipv6 moet krijgen en dat de radvd-server op de Darytek er weer voor zorgt dat de clients op het LAN een ipv6 krijgen. Helaas werkt dat dus allemaal niet en heb ik geen idee wat ik fout doe.

Heeft iemand een suggestie?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Uhm, wat precies weerhoudt je ervan om de xs4all helpdesk te bellen.
Als ik de reclames mag geloven, zijn die erg goed . . .

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Mr_Big
  • Niet online
Haha, goeie ;-)
Die weten me precies te vertellen hoe ik de meegeleverde Fritzbox kan aansluiten, maar weten niks van IPv6 op een ander device. Dus, helaas....

Ook Draytek 'support' heeft me in de steek gelaten: heeft nooit echt gereageerd op mijn berichten en/of telefoontjes.

[ Voor 13% gewijzigd door Mr_Big op 28-01-2013 08:53 ]

• Delacour
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-12-2024
Misschien heb je hier iets aan:

http://www.draytek.nl/specificaties/ipv6-drayos

• Mr_Big
  • Niet online
Dank voor de suggestie om een IPv6 tunnel in te stellen, maar ik vind het zonde om bij een provider die native IPv6 ondersteunt een tunnel te gaan gebruiken.

• Delacour
Ik ben zelf niet zo bekend met de interfaces van Draytek.

Maar krijg je op de WAN1 poort wel een IPv6? En heb je hier nog een andere router voorhangen of komt de verbinding als eerste op de Draytek binnen?

Als je de clients ook een IPv6 wilt geven dan zal de IPv6-DHCP wel aan moeten staan. Volgens mij staat deze standaard uit bij de meeste nieuw geleverde routers.

• Mr_Big
  • Niet online
De WAN1 is een 100Mbit-poort, de WAN2 is een Gbit-poort. Voor de rest is (zou) de functionaliteit hetzelfde zijn van die poorten.
Ik heb daarom expliciet voor de WAN2 gekozen, zodat ik die poort bij eventuele upgrades van de glasvezel-snelheid kan aanhouden en ik geen firewall, filters en dergelijken hoef te gaan veranderen.

Op WAN2 komt dan ook rechtstreeks de cat-kabel uit het glasvezelmodem binnen. De Draytek untagged vlan6 en zet een PPPoE-verbinding op om toegang tot internet te krijgen. Tot dusver alles prima.

Helaas krijgt de Draytek geen IPv6 adres - en daar wringt hem de schoen.
Ik kan de DHCPv6-server op de Draytek wel aanzetten, zodat de clients een IPv6-adres krijgen (heb ik ook al eens uitgevoerd), maar dan is er nog geen IPv6-verbinding met het internet - de clients kunnen elkaar alleen onderling via IPv6 benaderen. IPv6 'stopt' dan als het ware op de Draytek - die heeft namelijk geen IPv6-gateway gekregen van XS4all om al het verkeer naar door te sturen.

Het probleem zit (mijns inziens) hem dus echt in het realiseren van een IPv6-verbinding op de Draytek (het WAN-gedeelte dus), niet in het LAN-gedeelte. Dat laatste geloof ik wel dat dat goed komt.

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Wat gebeurt er als je op WAN2 (of WAN1) gewoon het ipv6 adres invult wat je van xs4all hebt gekregen?
Althans, ik heb een 2130 en daar kan ik kiezen voor een static ipv6 adres. Daarna prefix delegation (dat heet daar "LAN routed prefix") invullen en RADV aanzetten; zou gewoon moeten werken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Mr_Big
  • Niet online
Dat klinkt op zich logisch en ben er op die manier ook het 'verste' mee gekomen.
Helaas moet ik op mijn 2920 ook een 'IPv6 Gateway Address' invullen en ik heb geen idee wat dat adres is. Is dat een standaard gateway van Xs4all, of is die afhankelijk van je verbinding/abonnement? Waar kan ik die eventueel vinden?

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Mr_Big schreef op maandag 28 januari 2013 @ 18:13:
...Helaas moet ik op mijn 2920 ook een 'IPv6 Gateway Address' invullen...
Van wie moet dat? Gaat de interface echt bokken op 't moment dat je veld leeg laat en op ok o.i.d. klikt?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Mr_Big
  • Niet online
Helaas: ja. Zie hier voor de interface: http://www.draytek.com/demo/Vigor2920series/v3.6.1/
Ga naar WAN / Internet access / Knopje 'IPv6' / Kies 'Static IPv6' - en zie onderaan. Vul je dat niet in, dan krijg je een error (niet in deze demo-interface, wel op een 'echt' apparaat).

• Delacour
Het IPv6 Gateway Adress zou je ergens moeten kunnen vinden in je persoonlijke sectie van het servicecentre van XS4ALL.

• Mr_Big
  • Niet online
Helaas, dat soort info wordt niet meegeleverd en staat niet vermeld in het service center.
Normaliter wordt dat ook netjes via DHCP doorgegeven, maar aangezien dat niet werkt met de Draytek, beschik ik dus gewoon niet over die info.

• Yarno
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-11 17:46
En wat als je de oude router even aansluit en kijkt welk gateway adres deze gebruikt en deze vervolgens in de Draytek instelt?

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Of misschien issie te raden:
Mijn ipv6 adres is 2001:470:xyz:11a::2, drie keer raden wat de defaultGW is...
spoiler:
ga'k nie eens een spoiler voor aanmaken ;o)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Bel XS4ALL op. Daar zitten geen grietjes die een script afdraaien. Echt, daar zitten technische mensen, die het echt wel weten.

• Trucker Her
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online

Trucker Her

Someone ate my cookie :(

http://ipv6.wiki.xs4all.nl/index.php?title=Hoofdpagina De xs4all wiki over ipv6. Misschien heb je er wat aan, staan een aantal configuraties op.

Gestoord word je toch...

• Mr_Big
  • Niet online
Dank voor jullie adviezen, maar helaas krijg ik het niet voor elkaar:
- al eerder gebeld met xs4all, maar die snapte er ook niks van omdat het niet de meegeleverde fritz was
- als ik over wil gaan op static ipv6, dan krijg ik bij elke combinatie van 'ipv6 address' en 'prefix length' een foutmelding "Failed to save : can't implement!". Dit terwijl ik eerder wel eens een static address heb toegevoegd (maar kan bij de oudere 3.6.1 fw zijn geweest). Wat ik al heb geprobeerd:
2001:980:xxxx:: - 48
2001:980:xxxx::0 - 48
2001:980:xxxx::1 - 48

- Op de ipv6-wiki van xs4all worden allerlei interessante configuraties gegeven: alleen maken die allemaal gebruik van DHCPv6 - en dat werkt bij mij om onbegrijpelijke redenen precies niet! Tenminste... op de Draytek, wel op mijn oude bakkie met Tomato firmware (maar die router was te traag om de volle bandbreedte te halen).

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Krijg je bij IPv6 eigenlijk wel een adres op de WAN poort? Is toch niet nodig omdat er geen NAT plaats vindt?

Of zeg ik nu iets heel doms :?

Vanavond maar even op de Fritz nakijken wat voor IP die krijgt.

[ Voor 22% gewijzigd door downtime op 31-01-2013 15:16 ]

• Mr_Big
  • Niet online
Volgens mij is het de bedoeling dat de router een local link IP krijgt en dat al het IPv6 verkeer rechtstreeks naar de IPv6 gateway wordt gestuurd via die local link. Helaas krijg ik wel te zien dat er een local link aan de WAN2 is toegekend, maar niet dat er instellingen voor een gateway worden doorgegeven via DHCPv6.

• Mr_Big
  • Niet online
Na een tijdje 'afkoelen' omdat het niet lukt, er toch weer ingedoken om IPv6 werkend te krijgen.
Ik ben nog geen stap verder gekomen, maar heb wat log-events kunnen achterhalen:
2013-05-19 23:17:02 [IPv6] WAN2, Rx EVENT = EVT_TIME_OUT
2013-05-19 23:16:47 [IPv6] WAN2, Rx EVENT = EVT_TIME_OUT
2013-05-19 23:16:40 [DHCPv6c] Send solicit to FF02::1:2 on WAN2
2013-05-19 23:16:36 [DHCPv6c] Send solicit to FF02::1:2 on WAN2
2013-05-19 23:16:34 [DHCPv6c] Send solicit to FF02::1:2 on WAN2
2013-05-19 23:16:33 [DHCPv6c] Send solicit to FF02::1:2 on WAN2

Oftewel: volgens mij krijg ik geen reactie van de DHCPv6-server van Xs4all.Is dat ook wat jullie hieruit halen?
Is dit een bekend probleem, met Draytek i.c.m. Xs4all? Is er ook een oplossing voor?

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Hmmz, als ik de hierbovengenoemde pagina van xs4all bekijk, valt op dat zij zeggen dat er gebruik wordt gemaakt van "bestaande PPPoA/PPPoE verbindingen". Nou kun je je WAN1 IPv4 adres op "PPPoE" zetten (de "Details Page" is een of andere gruwel-dialoog, overigens). Daarna kun je je WAN1 IPv6 adres configureren als "PPP". Die dialoog kom ik niet in, in de voorbeeld interface van Draytek. Maar misschien kun je die posten, zodat er iemand een educated guess kan doen...

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Mr_Big
  • Niet online
Zo staat het inderdaad ingesteld (maar dan op WAN2 in mijn geval):
IPv4 staat op PPPoE
IPv6 staat op PPP

(Zie ook de demo-interface op: http://www.draytek.com/demo/Vigor2920series/v3.6.1/
Ga naar: "Wan / Internet Access" en druk op "IPv6")

Onder "General Setup / WAN2" heb ik "VLAN Tag Insertion" aangezet op VLAN 6, zodat de PPPoE-verbinding rechtstreeks kan worden opgezet door de Draytek.
Zou dat nog effect hebben op de IPv6 PPP-verbinding? Maakt die misschien geen gebruik van deze VLAN-setting?

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Mr_Big schreef op maandag 20 mei 2013 @ 22:26:
...Onder "General Setup / WAN2" heb ik "VLAN Tag Insertion" aangezet op VLAN 6, zodat de PPPoE-verbinding rechtstreeks kan worden opgezet door de Draytek.
Zou dat nog effect hebben op de IPv6 PPP-verbinding? Maakt die misschien geen gebruik van deze VLAN-setting?
Nou, je hebt het niet nodig en mijn policy is dan om het uit te zetten, maar dat heb je ongetwijfeld al geprobeerd...

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Mr_Big
  • Niet online
Ik heb het net even zonder geprobeerd, maar dan kan de router geen PPPoE-verbinding maken: Xs4all biedt de internet feed aan via VLAN6.
Dat was het dus ook niet :-(

• Mr_Big
  • Niet online
Beter laat dan nooit (en voor diegene die met hetzelfde probleem zaten als ik): het is gelukt om IPv6 werkend te krijgen op de Draytek 2920.

Als ik de Draytek zelf VLAN6 laat untaggen krijg ik prima verbinding met PPPoE en IPv4. Helaas is het met geen mogelijkheid voor elkaar te krijgen om dan IPv6 werkend te krijgen.

Afgelopen weekend heb ik een smart switch tussen de FTU en de Draytek gezet die VLAN6 untagged aanbiedt aan de Draytek. Daarna kreeg de Draytek direct een IPv6 adres, net zoals alle andere devices in het LAN (via RADVD).

Oftewel:
- Draytek zelf laten untaggen = bad
- Draytek via een untagged verbinding = good
Pagina: 1