[MBP '12 15"] Hervatten duurt (erg) lang

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-10 13:38
Ik heb sinds kort een probleempje met mijn MacBook Pro, de "gewone" 15" uit 2012 met een hoge resolutie scherm. Ik heb het RAM geüpgradet naar 16GB en er een Western Digital 1TB schijf ingezet. Dit alles echter al bij aankoop ervan in august ongeveer.

Sinds grofweg 1 maand heb ik heel vaak, maar absoluut niet regelmatig, dat het wakker worden uit slaapstand erg lang duurt. Mijn scherm heeft dan een grijze overlay met onderin iets wat het beste te omschrijven is als een progressbar. Zover niets héél vreemds, de machine heeft in plaats van alles in RAM te bewaren, dat RAM weggeschreven naar de schijf. Echter, zodra deze dan wakker word kan het rustig enkele minuten duren (!!!) voordat ik mijn wachtwoord in kan voeren en verder kan gaan. Dit terwijl ik op de achtergrond al wel mijn Skype e.d. notificaties hoor geven.

Heel veel vreemds heb ik ook niet openstaan, het komt eigenlijk neer op:
  • YuroFukurou (Twitter client)
  • Terminal
  • Mail.app
En zo heel af en toe nog Textmate, Activity Monitor of andere programma's. Ik kan niet echt een verband leggen tussen openstaande programma's en het lange wachten. Heb de machine al eens opnieuw geïnstalleerd, maar ook dat mocht niet helpen.

Iemand enig idee wat ik nog kan doen? Ik heb eigenlijk vrij weinig zin om het ding bij een APR te brengen, ben ik 'em weer zolang kwijt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:16
mm ik zou een smc reset doen, dit gebeurd namelijk om wanneer batterij bijna leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Die heb ik ook geprobeerd, en de batterij bijna leeg lijkt me sterk eerlijk gezegd. Het apparaat ligt praktisch altijd aan de stroom, en zeker 's avonds wanneer ik deze in slaapstand zet. Wel is het de enige manier waarop dit inderdaad zou moeten kunnen. Ik zal dit nog eens proberen. Command-Option-P-R is dat he?

EDIT: Hmm, Shift-Control-Option en de power button zo te zien... Die combo kende ik nog niet :) (bron)

[ Voor 19% gewijzigd door Xudonax op 27-01-2013 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Dit mag helaas niet helpen. De combo Shift-Ctrl-Option+Power zorgt ervoor dat mijn MBP direct uitvalt, en Ctrl-Alt-P-R (zoals bij oude PowerMac's) geeft wel het resultaat van een gereset PRAM/SMC, maar het probleem is hiermee niet weg.

Wel krijg ik het idee dat dit eerder gebeurd als de MacBook (erg) koud is geworden, langere tijd onder de 10 graden ongeveer. Toch maar langs een APR dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01:11
Gebeurd die Progressbar ook als je Mac aan het stroom ligt? De Mac hoort dit alleen te doen als de accu leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safaci
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:40
Met welke 16GB reepjes heb je de Macbook geüpgraded? Het kan zijn dat je reepjes een andere timing hebben dan die van je Macbook. Hierdoor kan het soms niet helemaal sync lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ja ik herken het van een MacBook die ik in 2008 had. Bleek een geheugenprobleem te zijn, want als ik het oorspronkelijke geheugen terugplaatste, verdween het probleem. Uiteindelijk heb ik het geheugen vervangen en toen was het voorbij. Het was overigens wel zo dat de MacBook unibody toentertijd erg kieskeurig was met geheugen, daar liepen diverse threads over op het forum van Macrumors.

Met nieuwere Macs heb ik het ook nooit meer meegemaakt, het eerste wat ik altijd doe met een nieuwe Mac is het geheugen maximaal uitbreiden. Ik heb nu trouwens deze in mijn MacBook uit 2012: pricewatch: Corsair Vengeance CMSX16GX3M2A1600C10

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Pendora schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 12:00:
Gebeurd die Progressbar ook als je Mac aan het stroom ligt? De Mac hoort dit alleen te doen als de accu leeg is.
Ja, mijn MacBook hangt voornamelijk aan de stroom. Ik heb sinds ~7 maanden geleden pas 93 cycles gedaan op de accu :P
Safaci schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 12:32:
Met welke 16GB reepjes heb je de Macbook geüpgraded? Het kan zijn dat je reepjes een andere timing hebben dan die van je Macbook. Hierdoor kan het soms niet helemaal sync lopen.
Timing zou IMHO niets moeten uitmaken... Maar er zit nu Corsair Mac Memory CMSA16GX3M1A2600C11. Toen koste het niet meer dan ander 16GB RAM en dus had ik zoiets van "eh, waarom dan niet voor Mac memory gaan" :)

Het lijkt er trouwens echt op dat het aan de temperatuur van het apparaat ligt. Het merendeel van de tijd ligt 'ie naast mijn bed, maar die kamer word niet echt op temperatuur gehouden. Grofweg buitentemperatuur is niet heel gek :)
Pagina: 1