[Ubuntu 12.10] geen muis en toetsenbord

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pin0
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Vorige week heb ik Ubuntu 12.10 dual boot naast mijn windows xp gezet. Dat ging allemaal prima zonder problemen.
Gisteren mijn website lokaal gezet en daarvoor de nodige tools geïnstalleerd, netbeans+java, mysql, apache. De nodige vhosts aangemaakt hosts file gedit etc. Ging allemaal prima. Nu zet ik vanmiddag mijn pc aan, boot ubuntu, en wat schetst mijn verbazing :-) geen toetsenbord, geen muis en een lagere resolutie. Pc reageert nergen op behalve als ik de powerknop indruk komt de vraag of ik nu of over 60 sec. wil shut-downen. Na 60 sec sluit hij dan af.
Ik heb even geen idee hoe dit kan?
Op internet worden zaken mbt. Dpkg gesuggereert maar ik weet echt niet wat dat is?
Met apt-get krijg ik wel vaak een melding dat 'errors were encountered while processing: xserver-xorg-core ...'

In mijn core 2duo pc zit een ati x1900 video kaart die slecht ondersteund wordt wat er ook iets mee te maken kan hebben.

Suggesties?

Edit: Hoe meer ik zoek hoe meer het lijkt te zitten in de videokaart. ATI heeft gewoon geen drivers voor oude kaarten. Wel gek dat ik een week lang gewoon op een normale resolutie kan werken en vervolgens hij het scherm als dat van een laptop ziet.
Ook wijst een en ander naar xserver-xorg-core.... we debuggen vrolijk verder
Edit2:
Ook zegt ie trouwens dat hij geen netwerkconnectie heeft. Soort van veilige modus of zo. Morgen maar eens vragen aan een systeembeheerder op werk... Ubuntu draait prima op mijn werk. Toch nog niet zo volwassen als ik hoopte...

[ Voor 23% gewijzigd door Pin0 op 27-01-2013 21:27 ]

Mijn Lego Mocs - LEGO idea: The Motorcycle Garage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-10 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je niets in kan voeren en je muist bewegen, met tevens een andere resolutie, dan lijkt 't erop dat je een bug bent tegengekomen. Een update zal dit verhelpen, maarja, hoe moet je dat doen? Simpel :)
Druk op Ctrl+Alt+F1. Omdat je power button 't wel doet, betekend dit dat 't wel toetsaanslagen accepteert, dus het wisselen naar een TTY moet ook gewoon werken. Meld aan op de command line en voer apt-get update en apt-get upgrade uit met sudo. Herstart je systeem en kijk of 't je probleem nog hebt. Zoja, dan het volgende:
Kijk wat er in /var/log/Xorg.0.log staat. Hier moet iets vermeld staan over je probleem.

Voor je netwerk, standaard wordt Network-Manager gebruikt, en dit rampenpakket werkt alleen in de GUI. Als je GUI niet fatsoenlijk werkt, wordt 't niet gestart en heb je ook geen netwerk. Je start 't dan handmatig vanuit een TTY dmv 'sudo dhclient'. Als je dan 'ifconfig' draait, zie je dat je een IP adres hebt op eth0 (als je op kabel werkt, wifi is een heel ander verhaal).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pin0
  • Niet online
@Hero, bedankt voor de tip maar dat was het niet.
Ik kont geen Ctrl-Alt-F1 doen. Wel kon ik via grub een eerdere kernel laden. Twee kernels eerder had ik gelukkig wel een toetsenbord en muis. Daar heb ik van alles geprobeerd, maar niets lukte. Het enige waarvan ik denk dat het iets uitmaakte was:
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
Maar andere drivers installeren etc. werd het niet. Zojuist start ik weer op in de oude kernel om verder te debuggen, had wat tips van de systeembeheerder gekregen die nog niet nodig waren, zie ik ook dat er ongeveer 120 updates zijn. Die maar geïnstalleerd, en wat schetst mijn verbazing alles lijkt weer normaal te werken. Ik type dit weer met Ubuntu.

Waar het door komt weet ik dus nog steed niet. Het was tenslotte zomaar.
Wellicht ziet iemand nog wat aan de xorg log (sorry voor de lap tekst)

logfile blijkt te groot om te posten... welk deel is belangrijk?

[ Voor 4% gewijzigd door Pin0 op 28-01-2013 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-10 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je systeem weer normaal werkt, is een log niet meer nodig. Het eerste wat je vaak doet als je een probleem hebt, is checken voor updates en deze toepassen. Wat je blijkbaar had, was een nieuwere kernel, maar niet de bijbehorende package dependencies. Zou niet uit moeten maken, maar deed 't toch. Goed dat 't weer werkt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pin0
  • Niet online
Ja hopelijk blijft het nu weer even stabiel. Blijft een wazige zaak natuurlijk omdat het systeem tijdens het probleem up to date was en er dus geen nieuwe updates waren. Een dag later dus wel updates, die het verhielpen. Kudos voor Ubuntu voor de snelle updates...
Voorlopig ben ik dus weer een happy devver.

(Bedankt voor het meedenken Hero)