Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik zit met een zeer vervelend probleem met mijn desktop-PC.

Omdat mijn oude PC Windows 7 64-bit nog maar net aan kon heb ik er nieuw RAM ingezet, 2 sticks DDR3 van Kingston, 2 GB elk, als upgrade van mijn oude DDR2 2GB stick. (Mijn moederbord ondersteunt zowel DDR2 als DDR3)
Mijn moederbord (ASUS P5KC) lijkt echter ruzie te hebben met dit nieuwe geheugen.
Om en om start de PC of niet op (mobo start niet, geen piepje, fans beginnen wel te draaien)...
Of hij start wel op maar geeft mij een "Overclocking Failed" fout. Ik kan de PC daarna wel gewoon gebruiken, maar het feit dat ik de foutmelding en het niet opstarten elkaar letterlijk om en om afwisselen verstoord veel installatieprocessen.
Daarbij sluit de PC zich niet goed af. Windows sluit wel, maar naderhand blijven de fans actief totdat ik het apparaat gedwongen afsluit.

Ik weet niet of ik mijn BIOS moet gaan updaten, maar overal waar ik heb gezocht voor hulp wordt dit afgeraden omdat dit het moederbord onbruikbraar kan maken.

Ik heb de standaard instellingen van mijn BIOS al teruggezet ook al heb ik de PC nog nooit geOC'd., maar ook dit verhielp het probleem niet.

Volgens de website van ASUS ondersteunt het moederbord de RAM wel. Ik ben hier ten einde raad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
klinkt alsof je moederbord bepaalde snelheden probeert te gebruiken voor het geheugen, maar dat wil niet werken. Bij de volgende keer starten probeert hij het met een of andere failsafe en dan doet hij het wel

Ik zou wel even kijken voor een bios update eigenlijk, maar die update zou ik wel even uitvoeren met het oude (ddr2) geheugen erin aangezien hij dan wel stabiel is (toch?).

Kijk ook even in je bios of je misschien nog wat instellingen aan moet passen tbv het geheugen en kijk even op wat voor snelheid het staat.

stel dat je eerst ddr2 800 ram had dan draaide hij op een bussnelheid van 400MHz, als hij dat op een of andere reden nu vol blijft houden draait je ddr3 op 1600MHz. Als het dan 1333MHz ram is kan dat problemen geven.

En probeer het eens met 1 plankje ram, misschien is er eentje niet helemaal goed en doet hij daarom raar. een keertje memtest draaien is dan ook wel handig

edit:
welk ram is het eigenlijk precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb geen verpakking van het oude óf het nieuwe RAM, weet alleen dat het twee Kingston 2GB DDR3 sticks zijn, volgens mij 1333 MHz.

Van het oude geheugen kan ik het niet achterhalen, dat is bijna 5 jaar oud.

Ik ben wel een beetje huiverig voor het flashen van mijn BIOS, je hoort allerlei horrorverhalen over hoe het moederbord voor eeuwig onbruikbaar wordt als het verkeerd gaat.
Waar kan ik precies de bussnelheden van mijn moederbord aanpassen? Ik neem aan in de BIOS setup, maar ik ben hier niet zo bekend mee. Vandaar dat de OverClocking Failed foutmelding voor mij zo raar is.

EDIT: OP is van mij, ik was blijkbaar vergeten dat ik nog een oude account had op Tweakers.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2013 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
De waarschuwing dat bios flashen fout KAN gaan is een standaard indekkings clausule. De kans dat het daadwerkelijk fout gaat is minimaal en zeker geen reden om het - in een normale consumenten pc / hobbymachine - NIET te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Bios flashen KAN inderdaad fout gaan.

Als de pc tijdens het schrijven uitvalt is die kant zeker aanwezig.
Of als je tijdens de update dus usb stick eruit trekt.

Verder zou ik me er niet zo druk om maken. Ik heb het laatst ook gedaan. Je hoeft geen rare dingen te doen. Gewoon de update aanzetten, wachten tot het balkje vol is, dan herstart hij de pc.
Ik zou het sowieso wel doen met je oude ddr2 geheugen, dat werkt sowieso.

maar als je eerst even opzoekt wat de versie is van je bios kun je kijken of er überhaupt een update is (al denk ik het wel inmiddels).

Wat betreft je instellingen zoeken, ja daarvoor moet je in je bios zijn. Zo eng is dat niet. Sowieso gebeurt er al niks zolang je niks aanpast (of de aanpassingen niet opslaat). En ook als je dingen aanpast kun je vaak niet veel kwaad doen. Als hij niet wil booten door een verkeerde instelling --> bios reset en het is weer teruggezet.
Alleen als je extreme spanningen op onderdelen zet kun je echt dingen slopen, maar van dat soort dingen moet je gewoon afblijven als je niet weet wat je aan het doen bent (dat is ook overklok spul)

Staat er op je oude geheugen geen sticker met wat info?
staat daar dan niet iets op in de trant van ddr-667 of 800. of 333MHz of 400MHz of pc2-6400 of pc2-5300 etc etc.

Wat betreft je nieuwe account zou ik even een mailtje sturen naar een mod. Dan kunnen zij het waarschijnlijk wel recht breien. Dubbele accounts zijn op de meeste fora niet gewenst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, met mijn account heb ik al overlegd met een mod, had er al een ban voor te pakken, maar dat is gelukkig snel opgehelderd.

Op het geheugen zit wel een sticker met merknaam:
Kingston KVR66702N5/2G. Ook staat er 1.8 volt op.
Ik heb het gegoogled maar ik kan er verder geen info over vinden.
Ik neem aan dat het 667 in de typenaam slaat op de kloksnelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
ja je had dus ook al 333MHz ram, net als nu (ddr3 1333).

Dan zou ik nu maar even in je bios gaan rondsnuffelen. Kijken wat hij probeert in de stellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een pijnloze BIOS flash later, en mijn probleem is verdwenen.

Heel erg bedankt voor de hulp! Mijn CPU en GPU zijn onderhand ook een beetje verouderd, maar Windows 7 proberen te draaien met 2 GB RAM was een nachtmerrie. De PC is spontaan twee keer zo snel geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Ik weet niet wat voor cpu en gpu je hebt, maar win 7 kun je prima draaien op de computers van afgelopen jaren.

2GB ram is inderdaad een ramp, en met de huidige ram prijzen ook niet nodig ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit gaat niet leuk klinken.

Na het updaten van mijn BIOS doet mijn RAM het wel, maar mijn GPU lijkt niet meer juist te functioneren.
De driver werd eerst niet door windows herkend, waardoor ik deze opnieuw moest installeren.
Nu crasht deze regelmatig en krijg ik in games enorme grafische glitches, lag, en verstoord geluid.

Ik heb een nVidia GeForce 8600 GTS, en heb de nieuwste drivers geinstalleerd.
Is er misschien een dubbele installatie opgetreden?
Is het mogelijk om de drivers volledig te verwijderen en opnieuw te installeren?

Ik ga nu dus eerst mijn oude drivers deinstalleren en dan nogmaals proberen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2013 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:47

Wish

ingwell

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoop dat dit gaat werken, mijn handmatige deinstallatie waarbij ik ook de registersleutels heb verwijderd leek weinig uit te halen.

Ik ben bang dat ik er aan moet gaan denken om een nieuwe mobo/cpu/gpu combinatie te gaan kopen.

Nee, het opnieuw installeren van de drivers werkt ook niet.
Teruggaan naar 2 GB RAM zie ik ook niet zitten. Ik denk dat ik van het weekend eens met de lokale computerzaak ga overleggen wat mijn mogelijkheden zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2013 13:45 ]

Pagina: 1