Beste,
Ik ben van plan een eigen PC'tje samen te stellen. Het is de eerste keer dat ik een volledig systeem ga bouwen. De bedoeling is om over een compact maar krachtig systeem te beschikken. Heb wat reviews gelezen van de Bitfenix Prodigy en deze case bevalt me heel goed.
De pc zal gebruikt worden voor:
Budget: €1400 (incl btw). Belangrijke opmerking hierbij: de pc gaat aangekocht worden via mijn werk. Hierdoor zijn er enkele bijkomende randvoorwaarden: de componenten moeten in een winkel gekocht worden in België, in de omgeving van Mechelen/Leuven. Kan geen componenten bestellen van online winkels (in België of in het buitenland). Waarschijnlijk zal het dus Tones worden.
Heb op basis van mijn eisen en eigen onderzoek volgende wenslijst samengesteld:
Opmerkingen hierover zijn welkom. Ik heb specifiek nog de volgende vragen/opmerkingen:
Ik ben van plan een eigen PC'tje samen te stellen. Het is de eerste keer dat ik een volledig systeem ga bouwen. De bedoeling is om over een compact maar krachtig systeem te beschikken. Heb wat reviews gelezen van de Bitfenix Prodigy en deze case bevalt me heel goed.
De pc zal gebruikt worden voor:
- Doorrekeningen voor mijn werk. Dit zijn pure processor doorrekeningen waarbij we software gebruiken die zowel profiteert van meerdere cores (en hypertreading), maar ook wordt er af en toe software gebruikt waarbij er maximaal 1 core kan gebruikt worden (wat oudere software). Deze doorrekeningen duren meestal 2 tot 8 uur, met af en toe uitschieters van 48h.
- Gaming, maar zou het niet echt hardcore gaming noemen. Online speel ik enkel DOTA 2, dit spel heeft niet zo'n hoge eisen: http://dev.dota2.com/showthread.php?t=29735. Dit spel wil ik natuurlijk wel vlot op max settings willen spelen. Voor de rest zou ik graag wel wat goede singleplayer games spelen, bv Batman games, Assassin creed, ... maar ook de nieuwe sim city ga ik sowieso wel aanschaffen. Misschien in de toekomst ook terug wat shooters zoals far cry 3 bijvoorbeeld, maar enkel singleplayer shooters.
- Overklokken: dit heb ik nog nooit gedaan, maar ben er wel in geïnteresseerd. ook door mijn werk waar er dus processor intensieve doorrekeninge gebeuren. Zou fijn zijn als ik een stabiel systeem kan maken met +- 4.5 GHz dat minstens 3 jaar meegaat en dus af en toe een weekendje non stop rekent. Het is niet de bedoeling dat de PC constant aan het rekenen is.
- Video en Fotobewerking doe ik af en toe. Maar dit zijn meestal kleine projecten, is geen prioriteit voor deze build.
- Case: Bitfenix Prodigy, klein, compact met toch nog goede koelingmogelijkheden (en niet duur)
- Processor: Intel i7 3770k, dit is de beste oplossing voor de doorrekeningen (die profiteren van 8 treads) en mijn overklok ambities.
- Mobo: Asus P8Z77-I Deluxe, dit lijkt het beste m-ITX bord te zijn om te overklokken + ideale indeling voor in de bitfenix prodigy
Budget: €1400 (incl btw). Belangrijke opmerking hierbij: de pc gaat aangekocht worden via mijn werk. Hierdoor zijn er enkele bijkomende randvoorwaarden: de componenten moeten in een winkel gekocht worden in België, in de omgeving van Mechelen/Leuven. Kan geen componenten bestellen van online winkels (in België of in het buitenland). Waarschijnlijk zal het dus Tones worden.
Heb op basis van mijn eisen en eigen onderzoek volgende wenslijst samengesteld:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i7 3770K Boxed | € 291,01 | € 291,01 |
| 1 | Asus P8Z77-I Deluxe | € 164,78 | € 164,78 |
| 1 | Asus GTX670-DC2T-2GD5 | € 396,99 | € 396,99 |
| 1 | BitFenix Prodigy Zwart | € 66,60 | € 66,60 |
| 1 | Corsair Hydro H100i | € 97,10 | € 97,10 |
| 1 | Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile | € 43,99 | € 43,99 |
| 1 | Corsair HX650 | € 107,60 | € 107,60 |
| 1 | Samsung 840 series SSD 250GB | € 149,89 | € 149,89 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.317,96 | |
Opmerkingen hierover zijn welkom. Ik heb specifiek nog de volgende vragen/opmerkingen:
- De grafische kaart: gtx 670. Is dit overkill ? Is zeker teveel voor DOTA 2, maar het is wel de bedoeling dat dit systeem 3 jaar meegaat en dan wil ik wel af en toe de nieuwste (singleplayer) games op deftige settings spelen (op een 1080p monitor). De volgende optie zou een gtx 660 TI zijn, scheelt €100.
- De voeding: hier heb ik helemaal geen ervaring mee. Met overklokken heb ik ook nog geen ervaring. Volgens pcpartpicker heb ik maar 300W nodig. Als je gaat overklokken (enkel processor) lijkt +600W toch wel nodig? Daarom dacht ik aan een HX650. (de voeding is trouwens wel beperkt tot max 160 mm lengte in de bitfenix prodigy).
- Koeling: heb gekozen voor een H100i, dit lijkt wel nodig voor de 3770K te overklokken. De radiator hiervan zal ik aan de bovenkant in de case inbouwen (2*120mm fans als exhaust). In de bitfenix prodigy zitten standaard 2 fans. Zal eentje vanvoor monteren (intake) en eentje vanachter (exhaust). Zal dit voor voldoende koeling zorgen? Kan eventueel een 200mm fan bijkopen om vanvoor te monteren.
- bijkomende vraag: nu ik er aan denk: ik ga het systeem pas begin maart kopen. Komen er in de nabije toekomst nieuwe componenten uit die de moeite zijn?