Wat ging er hier fout?

Pagina: 1
Acties:

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:50

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Na veel ingelezen te hebben hier op het forum, heb ik vanmiddag onderstaande computer besteld bij Salland.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 59,45€ 59,45
1MSI FM2-A75IA-E53€ 77,-€ 77,-
1In Win BM639 Zilver€ 51,50€ 51,50
1Scythe Shuriken Rev. B€ 25,30€ 25,30
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 43,99€ 43,99
1Sony Optiarc AD-7710H Zwart€ 21,99€ 21,99
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 94,-€ 94,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 373,23

Ik heb alles bij 1 winkel gekocht (Salland) en de prijs komt daar voor bovenstaande lijst op €417
Daar komt dan nog montage (€40) en Windows8 (€30) bij, wat het totaal op €487 brengt, mooi onder mijn max van €500.

Overwegingen:
Huidige pc maakt te veel lawaai en is te groot, dus het moest een kleine stille worden.
Huidige pc is niet eens veel te traag met zijn Core2Duo, dus een core i5 is overkill
Zo heel af en toe wordt er wel eens een spelletje gespeeld. Geen gekke dingen overigens, maar een videokaart is overdreven en een AMD komt dan wel heel duidelijk in beeld.
De pc moet wel weer een hele tijd meekunnen, vlot opstarten en niet al te veel verbruiken.

Ik heb lang zitten twijfelen tussen de A4-5300 en de A6-5400K. Ik kon niet veel benchmarks vinden, maar het verschil tussen de twee lijkt niet al te groot. Misschien hadden ze bij AMD de A4 beter ook gewoon A6 kunnen noemen, ik denk dat dat duidelijk zou zijn geweest. Mijn eerste keus was de A4 maar omdat er budget over was, heb ik voor de A6 gekozen. Is ietsjes sneller en kán evt worden overgeklokt (de A4 niet). Evenzo twijfel bij het geheugen. Moet er 4 of 8 Gb in? Alweer: budget over, dus 8Gb.

Wifi onboard van het moederbord ga ik eerst proberen. Als het niet werkt, moet ik maar een TP-Link kopen. Een FM2-moederbord van m-itx formaat ZONDER wifi is bijna net zo duur dus daar ben ik nooit aan bekocht. Links en rechts werd wel de Scythe aanbevolen, dus daar ben ik maar op het oordeel van de tweakers afgegaan.

Maar ja, wat zouden jullie anders gedaan hebben? Als je heel goede argumenten hebt, kan ik de koop misschien nog annuleren :F

... en gaat over tot de orde van de dag

• firebird_1979
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Was het niet handiger geweest als je dit VOOR de koop gevraagd had? Nu heb je toch gewoon gekocht wat je wilde hebben, wat binnen je budget is en wat voor jou werkt. Wat is het probleem dan?

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Helemaal gelijk:Maar dat het nou echt storm liep met reacties, neuh...

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Huh 3 topics met dezelfde strekking binnen een halve maand?

• firebird_1979
  • Niet online
Ik heb even je andere topics bekeken en het loopt inderdaad niet storm met reacties, maar maakt dat wat uit? Je kreeg toch aardig wat tips e.d., maar meestal monden dat soort topics uit in een opsomming van wat iedereen voor zich het beste vindt. (en iedereen heeft een andere mening waarom product Y beter is dan product X)

De PC die je gekocht hebt lijkt mij prima voor wat je ermee wilt doen, binnen je budget ook etc. Als je er meer geld tegenaan gooit is het altijd mogelijk om sneller, beter, harder etc. te gaan, maar dat was jouw doelstelling toch niet?

Mijn desktop PC is nog een AMD64 5000+ met 8GB RAM uit '05/'06 (met Ubuntu 12.04), en die doet alles wat ik wil dat een PC doet. Gamen doe ik op mijn PS3.

Dus lekker de PC gebruiken die je zelf samengesteld hebt en niet teveel van andere meningen aantrekken!

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-04 13:45

mirno

私の名前はMirnoです

De voeding bij de behuizing zijn meestal niet erg goed...
Vaak minder betrouwbaar. En een lagere levensduur zouden deze hebben. Het ligt overigens ook aan het model. Meestal zijn de goedkope kwalitatief niet zo best.
Met name efficientie. Hierdoor zou het systeem dus minder zuinig zijn ;) en vaak ook wat luidruchtiger.
160W zou denk ik wel genoeg moeten zijn. aangezien bij de specs van de CPU 65W staat.

Het zou wel goed werken. Alleen zelf zou ik niet bezuinigen op de voeding. In het ergste geval sloopt deze je hele systeem.

Van wat ik weet heeft Aopen wel "aardige" voedingen die ze meeleveren.

我的名字是Mirno

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
@firebird_1979: Nou ja, als je een topic plaatst is het wel leuk wanneer er ook wat reacties komen, daar is het forum toch voor? De topics die ik geplaatst had leken me redelijk compleet. Nahja, kennelijk is een huis- tuin en keuken pc niet sexy genoeg om op te reageren. Een vette gamebak is natuurlijk veel leuker ;)

@mirno: in mijn zoektoch kwam ik een paar reviews tegen van deze behuizing waar juist de voeding werd geroemd en aangezien ik er niet veel in en op ga hangen leek me dit redelijk. Er komt alleen nog een schijf bij vanuit het oude systeem.

• accountabc
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-02 22:01
Ik snap het doel van dit topic niet helemaal. Heb je een probleem met je nieuwe PC? Zo ja, wat is het probleem? Zo niet, prima toch?

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Vanwege de overweldigende hoeveelheid reacties :N was ik wel nieuwsgierig wat men van dit systeem vind en welke keuzes anderen gemaakt zouden hebben.

Nakaarten inderdaad. Maar heeft ook zijn charmes. En bovendien is het weer handig voor anderen die een systeem samenstellen en zo wellicht er nog weer wat aan hebben.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

P_Tingen schreef op zondag 27 januari 2013 @ 20:14:
Vanwege de overweldigende hoeveelheid reacties :N was ik wel nieuwsgierig wat men van dit systeem vind en welke keuzes anderen gemaakt zouden hebben.

Nakaarten inderdaad. Maar heeft ook zijn charmes. En bovendien is het weer handig voor anderen die een systeem samenstellen en zo wellicht er nog weer wat aan hebben.
Nahja, kennelijk is een huis- tuin en keuken pc niet sexy genoeg om op te reageren. Een vette gamebak is natuurlijk veel leuker

Dat is hoogstwaarschijnlijk het probleem.
Ik vind van mezelf dat ik ook gewoon te weinig kennis heb van <500 euro budgetten om iets nuttigs bij te dragen aan dat soort build.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• firebird_1979
  • Niet online
@P_Tingen & Jeroeneman
Ik ben het in die zin wel met jullie eens dat mensen hier warmer worden van dikke (dure) game PC's, maar aan de andere kant: in het ~500 Euro segment maakt het ook een stuk minder uit wat je koopt.

Ik persoonlijk had bijvoorbeeld gewoon een Dell Optiplex besteld voor huis-tuin en keuken PC. Maar als je het bouwen van de PC zelf leuk vind begrijp ik dat ook.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Ik vind het een heel degelijk systeem, maar ik weet niet wat je eisen zijn.
Het enige dat ik anders had gedaan was een andere kast (lelijk ;)) met betere voeding kiezen (silverstone). Dit zou echter wel een grote hap uit je budget hebben genomen.

M.u.v. de voeding (die het wellicht geen 5 jaar uithoud) is het allemaal gewoon goede hardware die je een prachtig internet/office/media systeempje biedt waarop ook nog casual games kunnen worden gespeeld (zelfs recentere games als cod en skyrim op lage resolutie/settings zijn speelbaar met 30 fps).
De combinatie van CPU en snel 1600mhz geheugen is mijns inziens een goede. 8gb is veel, maar met de huidige prijzen ben je gek om het niet te doen en over 2 jaar mogelijk spijt hebben en van de 1600mhz zal je IGP dankbaar gebruik maken.
De ssd laat het systeem super-snel aanvoelen en 128 gb is ruim voldoende voor windows, huis-tuin-en keuken programmaatjes, een paar games en een paar films. Je gehele film/game collectie kan je er echter niet op kwijt, maar daarvoor kun je een externe hdd gebruiken. De m4 is mijns inziens de beste keus qua ssds (gebruik de mijne ruim een jaar met veel plezier)

Je had eventueel nog 4 euro kunnen besparen op je cd-speler maar who cares.
Tot slot ben ik niet bekend met de shuriken, maar mijn eigen scythe mugen 2 gebruik ik met veel plezier, dus dat zal ook wel snor zitten.

Al met al een goedkoop, snel huis-tuin-keuken systeempje met maar 1 zwakke plek.
De voeding, hoewel toereikend qua wattage, vrees ik voor de duurzaamheid/stabiliteit van deze voeding.
Veel plezier met een verder prachtig systeempje.

Edit 1
Maar wat wil je met het systeem doen?
Bedenk je wel dat een falende voeding in staat is om al je componenten "op te blazen". Mocht je nog ooit 40 euro budget hebben, kijk dan of een seasonic van 250 watt in je kast past.

Edit 2
Heb nog eens wat rondgezocht en wat ik over de voeding kan vinden is positief:
-stiller dan concurrentie ondanks 40mm fan
-goede waardes qua efficiency/stabiliteits

Helaas niets gevonden over durability, maar ik zou de gok gewoon wagen.
Wat ga je nu eigelijk met het systeem doen?

[ Voor 39% gewijzigd door eL_Jay op 27-01-2013 20:54 ]

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
@firebird_1979 Met een Dell Optiplex en een extra SSD zou ik veel duurder uitkomen. Bovendien kijk ik op het werk ook al steeds tegen een Dell aan dus misschien is het leuk om thuis wat anders te hebben :)

@eL_Jay: De reden voor het budget was ook omdat er een QNAP-112 aangeschaft is. Die moet ook betaald worden maar lost wel het opslagprobleem op. Bovendien zit er in het oude systeem nog een 320Gb schijf die ik over ga zetten naar deze. De SSD is inderdaad voor windows, programma's en het snappy gevoel.

De voeding moet ik maar zien dan. De tijd zal het leren.

[ Voor 23% gewijzigd door P_Tingen op 27-01-2013 20:38 ]

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-04 10:47
P_Tingen schreef op zondag 27 januari 2013 @ 20:33:
Bovendien zit er in het oude systeem nog een 320Gb schijf die ik over ga zetten naar deze.
320GB* ;) en weet je zeker dat dit een SATA schijf is? Gezien het een oud systeem is kan het maar zo een PATA schijf zijn.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Volgens mij wel. En volgens speccy ook: :)
Harde schijven
298GB SAMSUNG HD322HJ ATA Device (SATA) 32 °C

Er zitten drie schijven in en de oudste is idd een PATA schijf.

* P_Tingen deed wel even schrikken...

[ Voor 16% gewijzigd door P_Tingen op 28-01-2013 08:16 ]

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
@eL_Jay: Ook nog even gezocht naar waar ik een review van de voeding had gelezen.

Gevonden hiero:
To our surprise, the InWin power supply proves to be one of the quietest in this review notwithstanding its 40mm fan. It may be due to high efficiency or well-ribbed heatsinks or something else, but it is a fact. Besides, this power supply has good electrical parameters. You shouldn’t have any problems using it.
De bedoeling met het systeem is dat het een aantal jaren zonder problemen moet gaan draaien voor van alles en nogwat. Veel dingen doe ik nu op de laptop van mijn werk, maar daar zitten ook dingen bij die eigenlijk daar niet op moeten, zoals testwerk voor de website van de zwemclub. Ik heb een lokale testversie van de website draaien op mijn werklaptop, maar dat hoort daar eigenlijk niet. Dat wil ik dus ook gaan doen op de nieuwe pc. Ik merk dat mijn vrouw steeds vaker uitzendinggemist / rtlxl bekijkt, mijn dochter speelt nu Sims, maar gaat wellicht iets zwaardere spellen spelen en dingen voor school doen, de fotocollectie staat erop en af en toe knutsel ik met de vakantievideo's (nu dus op de werklaptop, maar ja...)

Ik wilde dus een systeem dat niet perse dikke spierballen heeft, want daar hangt vaak ook een dik prijskaartje aan, maar wel een systeem dat vlot en goed werkbaar is. Nu denk ik vaak als ik iets op moet zoeken: "ach, laat maar, tegen de tijd dat die pc is opgestart, is mijn aandachtsspanne al weer verslapt". Met een pc die binnen een seconde of 15 gebruiksklaar is, moet het me lukken mijn aandacht vast te houden. O-)

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Het is heel simpel, als ik zie dat TS al een leuke config heeft, heb ik er niks meer aan toe te voegen.
Maw; geen nieuws kan ook goed nieuws zijn ;)

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
P_Tingen schreef op maandag 28 januari 2013 @ 10:11:
@eL_Jay: Ook nog even gezocht naar waar ik een review van de voeding had gelezen.

Gevonden hiero:

[...]

De bedoeling met het systeem is dat het een aantal jaren zonder problemen moet gaan draaien voor van alles en nogwat. Veel dingen doe ik nu op de laptop van mijn werk, maar daar zitten ook dingen bij die eigenlijk daar niet op moeten, zoals testwerk voor de website van de zwemclub. Ik heb een lokale testversie van de website draaien op mijn werklaptop, maar dat hoort daar eigenlijk niet. Dat wil ik dus ook gaan doen op de nieuwe pc. Ik merk dat mijn vrouw steeds vaker uitzendinggemist / rtlxl bekijkt, mijn dochter speelt nu Sims, maar gaat wellicht iets zwaardere spellen spelen en dingen voor school doen, de fotocollectie staat erop en af en toe knutsel ik met de vakantievideo's (nu dus op de werklaptop, maar ja...)

Ik wilde dus een systeem dat niet perse dikke spierballen heeft, want daar hangt vaak ook een dik prijskaartje aan, maar wel een systeem dat vlot en goed werkbaar is. Nu denk ik vaak als ik iets op moet zoeken: "ach, laat maar, tegen de tijd dat die pc is opgestart, is mijn aandachtsspanne al weer verslapt". Met een pc die binnen een seconde of 15 gebruiksklaar is, moet het me lukken mijn aandacht vast te houden. O-)
Afhankelijk van het gebruik van je dochter denk ik dat je een goede koop hebt gedaan.

Ik denk dat er wel een slotje op het topic kan aangezien je vraag is beantwoord en je twijfel voldoende is weggenomen. Verdere discussie lijkt me weinig zinvol. (hoewel ik graag zou weten hoe lang die voeding het gaat uithouden 1,3,5 of misschien wel 10 jaar)
Pagina: 1