Nieuwe HTPC AMD A6-5700K crash telkens en reboot

Pagina: 1
Acties:

• rfcdejong
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-11-2025
Voor een kennis heb ik een systeempje in elkaar gezet incl. een HTPC kast. De voorwaarde was een budget van 150 euro en hij moet games van 3-5 jaar oud nog redelijk kunnen spelen.

Alleen een SATA HDD van 500 GB heeft zelf in bezit.

De kast: MS-Tech LC-01 slimline 400W
Moederbord : Asrock FM2A55M-DGS
Processor : AMD A6-5400K Radeon HD7540D FM2 Box

Zelf had ik nog DDR3-1600 geheugen liggen, namelijk 2x OCZ Gold OCZ3G16002GK
Met een CD-Speler achterwege gelaten heb ik dit weekend de spullen ontvangen van Alternate.

Na het in elkaar zetten blijkt echter het volgende:

- de pc crash regelmatig: o.a. tijdens boot, in de bios of tijdens post.
- windows 8 installatie reboot altijd (tot 20x toe!) tijdens installatie

Het beeld ziet er als volgt uit tijdens een vastloper
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-ha_LBhxkKmE/UQVRzTSLkvI/AAAAAAAABY8/zAulvdZjKc8/s400/IMAG0060.jpg

En in de bios een vastloper tijdens het bekijken van de temp en voltages
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-oU20fI0kUVY/UQVSAYwsc0I/AAAAAAAABZE/xGI-4O1ONv4/s400/IMAG0061.jpg

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter heb ik al doorgenomen, maar ik kan zo snel niet iets vinden wat het probleem kan zijn.

Alles was goed aangelosten en de bios defaults ingeladen (alleen boot order had ik aangepast)

Nu heb ik de spullen weer in hun doos gedaan om terug te brengen bij Alternate

Heb ik een verkeerde hardware configuratie samengeseld? Zijn ze wel compatible met elkaar? Misschien kan ik de voeding en het geheugen uitsluiten, maar ik weet bijna zeker dat de gare Asrock mobo doa is.

Wat denken jullie?

Heeft iemand overigens met ervaring met doa bij alternate? Is de verwachting dat ze het testen en mij direct een nieuw exemplaar geven of zal het zo kunnen zijn dat ik een aantal weken moet wachten? Hier op tweakers las ik namelijk een aantal nare verhalen dat alternate moeilijk doet bij doa artikelen.

Ik heb op afstand gekocht en kan gebruik maken van "de afkoelperiode" en al direct vragen om een ander moederbord, dat ik het verkeerde type heb gekocht met een A55 chip i.p.v. A75 vanwege upgrade mogelijkheden in de toekomst.

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-01 23:12

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Misschien komt het door het geheugen, hier staat dat ze 1.7v nodig hebben. (tegenwoordig is 1.5v toch meer de standaard)

• Ultrapc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:32

Ultrapc

Anyone steak?

Zoals de post hierboven al meldt, ik zou (als je hebt liggen) 1.5v geheugen proberen.
Dit zegt niet dat je geheugen kapot is, maar sommige mobo's (Meestal Asus, maar ASrock is ook ooit Asus geweest geloof ik) zijn instabiel bij 'hoge' voltages, dit is geen defect)
Kahlessx schreef op zondag 27 januari 2013 @ 17:23:

Misschien kan ik de voeding en het geheugen uitsluiten, maar ik weet bijna zeker dat de gare Asrock mobo doa is.
Is er iets mis met het ASrock bordje? Ik snap (nog) niet wat de reden is dat ie gaar is, of lees ik iets over het hoofd, of zijn er andere defecten?
Succes met zoeken!

[ Voor 6% gewijzigd door Ultrapc op 27-01-2013 21:21 ]

Allround.

• rfcdejong
Ik ga zo meteen het geheugen en ook de voeding uitsluiten, werkt hij wel dan kijken of dat Asrock bord op 1.7v kan worden ingesteld.

Asrock koop ik voor mezelf niet btw, o.a. vanwege slechte elco's en andere goedkope componentjes.

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-01 23:12

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Kahlessx schreef op zondag 27 januari 2013 @ 22:43:
Asrock koop ik voor mezelf niet btw, o.a. vanwege slechte elco's en andere goedkope componentjes.
Volgens mij, en vele anderen, is dit toch wel verleden tijd. Dat er hier en daar een ''maandagochtend'' exemplaar tussenzit mag de pret niet drukken, dat overkomt ieder merk.

• Ultrapc

Ultrapc

Anyone steak?

Kahlessx schreef op zondag 27 januari 2013 @ 22:43:

Als je hiermee 4 jaar geleden bedoelt, oké, maar de tijd staat niet stil en ook ASrock is er achter gekomen dat je het met alleen goedkoop zijn niet red.
Ik heb in totaal 4 24/7 (Home/Business) servers afgeleverd met 1 Asus, 1 Gigabyte en 2 ASrock bordjes, ik heb mijn keuze wel al gemaakt, in het voordeel van ASrock (!)

Dus, ik hoop hiermee een net voorbeeld te geven dar ASrock niet slecht is, en al helemaal geen B merk meer is (Nee, ik word niet gesponsord 8) )

Dit haalt natuurlijk niet weg dat hij niet kapot kan zijn, haar hem zomaar verdenken omdat het een ASrock is...

Succes met het uitsluiten van de componenten!

Edit: ja, idd zoals hierboven al gepost is
(Ik had dit al geschreven maar nog niet gepost, dus ik was net te laat :)

[ Voor 6% gewijzigd door Ultrapc op 27-01-2013 23:15 ]

Allround.

• rfcdejong
Nou, mooi... ik had het eigenlijk zelf al direct moeten proberen i.p.v. er van uit te gaan dat de ASrock wel defect zou zijn. Met mijn GEIL geheugen i.p.v. OCZ erin werkt het direct, zonder dan ook de voeding vervangen te hebben.

Nu nog op zoek of het in de bios ingesteld kan worden om het voltage op te schroeven.
PS: Mooie bios, beter dan die oude award, zelfs muis bediening :)

Het installeren van windows 8 is klaar. binnen 10 minuten wow!

• Ultrapc

Ultrapc

Anyone steak?

Ah, leuk dat het werkt!
(Ps. Vind je de UEFI van ASROCK echt mooi, of is dit je eerste UEFI? , want ik heb wel al mooiere/functionelere UEFI's ( :) ) gezien.)

Allround.

Verwijderd

Als je naar het OCZ forum gaat helpen ze je met je problemen. Ik had geheugen wat ook crashde tijdens simpele dingen (USB transfers) en op dat forum waren we er binnen een paar berichtjes er uit. Was wel een van de betere ervaringen die ik had met "tech support".

• rfcdejong
Geheugen kost erg weinig, voor ongeveer 20 euro heb je 4 GB dus deze erbij besteld samen met een DVD speler van 19 euro. Nu komt die kennis van mij 40 euro over zijn budget, maar so be it. Anders had het tweede hands gemoeten.

PS: Ja mijn eerste ervaring met UEFI blijkbaar, mijn andere mobo's zijn nog voor 2010, de snelste in huis is een Intel Core 2 Extreme QX9660 in socket 775.
Pagina: 1