4e pc en nog steeds dezelfde Debian installatie.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DervishD
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-08-2023
Niet zo lang geleden op de site van Alternate een nieuw systeem samengesteld en door gebrek aan tijd door hun laten assembleren. Vanochtend eerst maar eens de brander en hdd (met daarop Debian) uit m'n oude pc er in gezet. PC opstarten, de bios in en de hdd met Debian er op als 2e opstart apparaat geselecteerd. M'n oude systeem had een Asus mobo met een Intel G33 chipset en m'n nieuwe systeem heeft de H77 chipset, afwachten dus of alles direct herkent wordt. Grub komt tevoorschijn dus zo ver was ik al. Enter....en ja hoor, gewoon opstarten _/-\o_ Ik had voor de oude videokaart (een GeForce210) de Linux drivers geinstalleerd en die werden gewoon door de nieuwe kaart (GTX650) gebruikt. Ik hoefde zoals ik hoopte helemaal niks te doen _/-\o_ Vervolgens de hele Debian installatie naar de daarvoor bestemde partitie op de SSD gekopieerd, erin chrooten, grub installeren op de SSD, ff fstab aanpassen en gaan met die banaan :*) Mijn 8 jaar oude Debian installatie is nu voor de 4e keer probleemloos van PC verhuisd. Dat is waarom Debian rules _/-\o_

(en Windows 7 start ook nog probleemloos op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-10 22:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Mooi verhaal, komt overeen met mijn eigen ervaringen. Ik heb installaties die al tien jaar meegaan. Een van m'n oudste systemen leeft voort als virtuele machine. Alles is wel een keer stuk gegaan maar een verse installatie is eigenlijk nooit nodig.

Als we toch stoere verhalen aan het vertellen zijn... Ik heb afgelopen maand nieuwe schijven gekocht voor m'n PC. Ik heb ze vervangen zonder het ding uit te zetten. Servers met hot-swappable schijven kunnen dit kunstje natuurlijk al langer, maar dit was een gewone huis, tuin & keuken PC en daar had ik dat nog nooit eerder gezien.

(1e schijf uit raid1 gooien, stroom van 1e schijf uitschakelen, 1e schijf verwijderen, nieuwe schijf plaatsen, bus scannen, nieuwe schijf in raid1 hangen, alles herhalen met de 2e schijf).

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DervishD
Ik vind het ook gewoon zonde om mijn installatie die al 8 jaar draait te vervangen voor een verse. Het ding heeft gewoon een vreemd soort sentimentele waarde :D :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Wij niet-windowsdraaiers zijn niet onder de indruk :P MacOS doet dat al goed sinds de prehistorie. 't is alleen Windows wat altijd moeilijk doet door de manier waarop ze dat opgezet hebben.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DervishD
CyBeR schreef op zondag 27 januari 2013 @ 15:02:
't is alleen Windows wat altijd moeilijk doet door de manier waarop ze dat opgezet hebben.
Het is voor mij de 1e keer dat ik een PC heb met Windows er op en moet er nog wegwijs in worden dus je kan mij op dit moment alles wijsmaken :P Ik heb nu nog geen flauw idee hoe het systeem in elkaar zit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-10 09:50

MartinMeijerink

Computerrorist

Hier soortgelijk verhaal, in September 2002 een server hier in huis geinstalleerd met SuSE8.0. Tegenwoordig draait dezelfde installatie nog steeds, alleen is alle hardware maar 1 keer vervangen...

En over Debian gesproken, mijn motto is ook altijd "if it ain't broken don't fix it" (imho zijn vaak nieuwe versies niet beter maar groter, lomper en langzamer), maar ik liep (op mijn Debian werkstation) wel even tegen wat beperkingen aan van Lenny die ik jaren geleden had geinstalleerd, dat ik bij het vervangen van mijn 2TB schijf door een 4TB toch maar eens een nieuwe versie heb geprobeerd. Debian Wheezy (beta) valt me helemaal niet tegen, het presteert op dezelfde hardware juist veel beter.

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Mijn nieuwste PC is 64 bit. dus daar heb ik een nieuwe installatie op gedaan.
Mijn oude pc was het 3de stuk metaal waar begon als een debian potato versie.

waar ik de HD cloonde met netcat en dd erg effectief.

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:36
Identieke ervaring met Debian. Enige keer dat ik een herinstallatie heb gedaan is van de overgang van 32bit naar 64bit.

Bij m'n meest recente move krijg ik het alleen nog niet voor elkaar om te booten met grub vanaf de nieuwe (3TB, GPT) schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-10 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Booten van een GPT schijf vereist UEFI volgens mij, en dan heb je weer Grub-efi nodig. Kan je zo naar over stappen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

DervishD schreef op zondag 27 januari 2013 @ 14:27:
Mijn 8 jaar oude Debian installatie is nu voor de 4e keer probleemloos van PC verhuisd.
Tja, ik ken iemand die al een leven lang in een VW uit de jaren 60 rijdt, terwijl mijn buren elke twee jaar een nieuwe Toyota kopen. Bewijst dit nu dat VW's veel beter dan Toyota's zijn?

Ofwel: Wat probeer je te bewijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

DervishD schreef op zondag 27 januari 2013 @ 14:27:
Mijn 8 jaar oude Debian installatie is nu voor de 4e keer probleemloos van PC verhuisd. Dat is waarom Debian rules _/-\o_

(en Windows 7 start ook nog probleemloos op)
Hoe doe je dat dan met updates? Gaan distro-upgrades met Debian altijd goed?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tssk... Ik stopte laatst m'n MS-DOS 3.2 schijfje uit 1988 in m'n quadcore PC (FDD FTW). Die was nog nooit zo snel opgestart :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DervishD
Raven schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 17:18:
[...]

Ik heb toen ik Debian net gebruikte wel eens problemen gehad maar ik wist toen nog niet dat je als de nieuwe testing uit de freeze komt je niet gelijk een dist-upgrade moet doen. Testing wordt dan overspoeld met pakketten uit unstable en moet dan eerst even tot rust komen. Daarna heb ik nooit meer echte problemen gehad. De meeste dingen zijn binnen een paar dagen opgelost.

Het grootste voordeel is natuurlijk dat Debian een rolling release is en daardoor kun je oneindig blijven upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:51
Raven schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 17:18:
Ach, 'goed' is relatief. Het is echt niet zo dat je een 'apt-get dist-upgrade' kan doen en dan klaar bent: diverse packages worden vervangen door nieuwe versies en de configfiles worden niet allemaal perfect omgezet.

Ofwel:
- Het helpt als je een beetje handig bent met problemen oplossen
- Neem even de tijd bij een dist-upgrade om alles na te lopen en bij te stellen.

Maar in principe kan je blijven upgraden. Heb het de laatste keer niet gedaan omdat ik de /etc tree opgeschoond wilde hebben, maar verder was er geen reden om een nieuwe install te doen.
Pagina: 1