Toekomstbestending systeem a 650

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickXX
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-12-2022
Beste Tweakers,

Ik draai nu op een AMD Athlon 64 3000+ 1.80 mhz met 2.5 GB ram en een Radeon 9600 series. Dit systeem heeft 8 jaar zonder problemen gedraaid en draait nog steeds alleen loopt 'ie nu op z'n limieten. Een HD filmpje afspelen of even een stuk doorspoelen met VLC lukt niet meer. Na 8 jaar lijkt het me prima om weer in een systeem te investeren die hopelijk weer 8 jaar vooruit kan.

Mijn vorige PC heb ik ook zelf samengesteld destijds alleen niet zelf geassembleerd. Komende 1.5 week ben ik vrij dus dat lijkt me een mooie start van een leuk project! Ik wil op de PC kunnen browsen, office draaien en ik wil me in de toekomst op amateuristisch niveau gaan bezig houden met een beetje videobewerken. Zware programma's van huize Adobe moeten er dus op kunnen draaien. Met gamen hou ik me niet echt bezig en zeker de zwaarste settings hoef ik niet te spelen. Met Low en Normal ben ik al content. Geen merkvoorkeur, zowel AMD en Intel heb ik goed zitten. Geen componenten welke ik meeneem, configuratie van de oude pc past niet meer in de nieuwe denk ik zo. Mijn budget is rond de 600/700 euro maar als ik mijn wensen kan bereiken met minder is dat ook prima. Echter wil ik wel een toekomstbestendig systeem zodat ik over 2 jaar ook tevreden ben!

Ik heb al aardig wat recente topics doorgespit welke ongeveer hetzelfde budget hebben als ik. Echter ligt de focus in deze topics toch vooral op gamen, een eis die ik niet heb, vandaar dat ik een nieuw topic open.

Graag zou ik jullie oordeel hebben over compatibiliteit van componenten en/of betere alternatieven. Het systeem dat ik in elkaar heb geknutseld heeft als basis het BBG systeem van Tweakers in Januari:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3350P Boxed€ 153,95€ 153,95
1ASRock B75 Pro3-M€ 57,10€ 57,10
1MSI N650Ti PE 1GD5/OC€ 137,50€ 137,50
1Western Digital Blue Blue WD10EZEX, 1TB€ 59,-€ 59,-
1Corsair Carbide 200R€ 50,80€ 50,80
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 37,47€ 37,47
1Antec HCG-520€ 61,99€ 61,99
1Samsung 840 series SSD 120GB€ 87,-€ 87,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 644,81

Ik heb de HD7870 van het BBG veranderd in een MSI 650 Ti. Ik vraag me af of ik de HD7870 nodig heb of dat ik hier geld kan besparen en zonder (voor mijn eisen) merkbaar prestatie verlies kan kiezen voor de goedkopere en zuinige/stille MSI 650 Ti. Een SSD wil ik zeker toevoegen met het oog op een snelle start-up van Windows en een SSD draagt ook zeker bij aan de toekomstbestendigheid waarvan 120GB me genoeg lijkt.

Ook een vraag over de processor van Intel, zonder GPU. De BBG vermeld daarbij dat mogelijk een BIOS update nodig is van het MOBO om de processor compitabel te krijgen. Misschien een stomme vraag, maar hoe doe ik een BIOS update zonder werkend systeem (want geen cpu)? In een andere computer steken en updaten zou mijn antwoord zijn of zie ik iets over het hoofd?

Alvast bedankt voor alle gedane moeite en replies, Rick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:28
Op de Asrock site vind je de CPU support list. Jouw I5 heeft BIOS V1.4 nodig. Hier kun je zien dat die al sinds 23-05-2012 vrijgegeven is. Dus als de voorraad van je leverancier niet te oud is krijg je al meteen de goede versie. Er zijn een paar mogelijkheden.

1. De shop vragen met welke versie zij uitleveren.
2. De shop vragen de update te doen.
3. Zelf een processor regelen/lenen welke vanaf de eerste versie ondersteund is.

Ik durf je namelijk niet te zeggen of het altijd mogelijk is een bios update te doen op een systeem waarvan de processor niet door de correcte bios ondersteund is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 297472

Weet wel dat de 650 eigenlijk een mobiele gpu is op een desktop board.
Je bent als je budget technisch wilt rekenen dan ook beter af met een AMD.
Dit is natuurlijk afhankelijk van wat je er mee wilt: Gamen of niet?

Video (al dan niet gecomprimeerd) is meer cpu-afhankelijk dan gpu afhankelijk.
Een andere optie is natuurlijk een APU, met een aparte graka voor gaming.
Op die manier is het verbruik lager omdat je de losse graka alleen gebruikt op het moment dat je een game draait.

Wat de SSD betreft:
Als je alleen je OS en programma's er op zet heb je in principe aan 64 GB al genoeg (zelf gebruikte ik ook een Adata S511 60 GB voor win7 ultimate x64).
De 840 zou ik dan vervangen voor een Pro versie of bijvoorbeeld een Adata S511 of Corsair Force GT.
De 840 is een goedkopere uitvoering die minder lang mee gaat omdat deze triple level cells gebruikt.
Een SLC of MLC met TRIM support is dan een betere keuze.
Deze hebben vaak ook al standaard 3 of 5 jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 293895

- Videokaartje veranderen in een HD 7750, als je budget het toestaat de 7770.
- Moederbordje veranderen in een Extreme 3 boardje.

Betere latency en hogere bus snelheden. Voor het bewerken in photoshop.
Voor de rest is het een prima setup. Windows 8 instaleren is 20GB en dan alle Adobe programma + office maakt 30GB erbij, daarnaast zou je ook nog wel andere dingen willen instaleren. Log files en Cookies komen ook autimatisch op je SSD. Kost ook weer plaatst in verloop van tijd.

Zeker bij deze SSD blijven ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 293895 op 27-01-2013 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickXX
jeronimo schreef op zondag 27 januari 2013 @ 14:50:
Op de Asrock site vind je de CPU support list. Jouw I5 heeft BIOS V1.4 nodig. Hier kun je zien dat die al sinds 23-05-2012 vrijgegeven is. Dus als de voorraad van je leverancier niet te oud is krijg je al meteen de goede versie. Er zijn een paar mogelijkheden.

1. De shop vragen met welke versie zij uitleveren.
2. De shop vragen de update te doen.
3. Zelf een processor regelen/lenen welke vanaf de eerste versie ondersteund is.

Ik durf je namelijk niet te zeggen of het altijd mogelijk is een bios update te doen op een systeem waarvan de processor niet door de correcte bios ondersteund is.
Bedankt, je bevestigd inderdaad mijn gedachte. Optie 3, zelf een processor regelen/lenen gaat bij mij namelijk niet op. Ik zou niemand kunnen bedenken in mijn omgeving die enigzins PC-minded is en zijn processor kan uitlenen. Mijn oude processor zal te oud zijn en niet worden ondersteund :+. Ik zal inderdaad dan even de shops navragen. Nog even voor de goede orde. ACPI versie is wat anders dan BIOS versie toch? Want dat staat steevast wel bij de specificaties alleen is dit elke keer 1.1 waar ik geen 1.1 update op de site staan.
Anoniem: 297472 schreef op zondag 27 januari 2013 @ 15:00:
Weet wel dat de 650 eigenlijk een mobiele gpu is op een desktop board.
Je bent als je budget technisch wilt rekenen dan ook beter af met een AMD.
Dit is natuurlijk afhankelijk van wat je er mee wilt: Gamen of niet?

Video (al dan niet gecomprimeerd) is meer cpu-afhankelijk dan gpu afhankelijk.
Een andere optie is natuurlijk een APU, met een aparte graka voor gaming.
Op die manier is het verbruik lager omdat je de losse graka alleen gebruikt op het moment dat je een game draait.

Wat de SSD betreft:
Als je alleen je OS en programma's er op zet heb je in principe aan 64 GB al genoeg (zelf gebruikte ik ook een Adata S511 60 GB voor win7 ultimate x64).
De 840 zou ik dan vervangen voor een Pro versie of bijvoorbeeld een Adata S511 of Corsair Force GT.
De 840 is een goedkopere uitvoering die minder lang mee gaat omdat deze triple level cells gebruikt.
Een SLC of MLC met TRIM support is dan een betere keuze.
Deze hebben vaak ook al standaard 3 of 5 jaar garantie.
Ik dacht juist hier gelezen te hebben dat de GTX 650 Ti was ontwikkeld voor desktop. "De GTX 650 is gebaseerd op de GK107-chip, die Nvidia ontwikkelde voor laptops, terwijl de GTX 650 Ti de GK106-gpu gebruikt, die voor de desktop is ontworpen". Klopt dit niet? In die SSD tip ga ik me even verdiepen, bedankt!
Anoniem: 293895 schreef op zondag 27 januari 2013 @ 15:05:
- Videokaartje veranderen in een HD 7750, als je budget het toestaat de 7770.
- Moederbordje veranderen in een Extreme 3 boardje.

Betere latency en hogere bus snelheden. Voor het bewerken in photoshop.
Voor de rest is het een prima setup. Windows 8 instaleren is 20GB en dan alle Adobe programma + office maakt 30GB erbij, daarnaast zou je ook nog wel andere dingen willen instaleren. Log files en Cookies komen ook autimatisch op je SSD. Kost ook weer plaatst in verloop van tijd.

Zeker bij deze SSD blijven ;)
Heeft de 7750/7770 de voorkeur boven de GFX 650 Ti? En de Extreme 3, die kan ik niet vinden in de Asrock B75 lijn, alleen in de AMD lijn en de Intel X79 lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 293895

Ja voor video bewerken presteren beide kaarten uitstekend. Echter is de HD radeon wat zuiniger.
Nvidea is meer een gaming kaart.

Extreme 4 is het sorry.
http://www.asrock.com/mb/Intel/Z77%20Extreme4/

Onderdelen:
http://azerty.nl/winkelma...D=1&product%5B491250%5D=1

Is wel een stuk duurder. Het moederbord wat je nu hebt, zou ook goed voldoen.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 293895 op 27-01-2013 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickXX
Oke, nieuwe set-up dan als volgt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3350P Boxed€ 153,95€ 153,95
1ASRock B75 Pro3-M€ 57,10€ 57,10
1Sapphire HD 7770 GHz Edition OC 1GB GDDR5€ 115,20€ 115,20
1Western Digital Blue Blue WD10EZEX, 1TB€ 59,-€ 59,-
1Corsair Carbide 200R€ 50,80€ 50,80
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 37,47€ 37,47
1Antec HCG-520€ 61,99€ 61,99
1Samsung 840 series SSD 120GB€ 87,-€ 87,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 622,51

MSI eruit Sapphire erin omdat die beter geschikt is voor videobewerking en minder voor gamen als ik het goed begrijp en bijkomend voordeel dat het weer een kleine 20 euro scheelt en deze zuiniger is.

Moederbord blijft de Asrock B75, rest alleen nog de vraag of ik de Asrock B75 direct kan kopen met BIOS versie 1.4 zodat de processor ook ondersteund is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-06 20:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Hd7770 kaarten zijn zover ik weet alle even goed geschikt voor wat je noemt, verschil tussen Msi en Sapphire zal hooguit zitten in kloksnelheden; wat marginaal is.

Denk dat de cpu wel zal werken, maar alleen niet "identified" word met de juiste naam. Het nieuwe bios kan je dan gewoon flashen met deze cpu erin. Als het niet zo is, corrigeer me maar ;)

http://forum.fok.nl/topic/1919173/1/25
Hoor niks over de cpu die niet werken wil, lijkt me dat e 3350p gewoon functioneerd.
Natuurlijk is het altijd beter om het goede bios eroverheen te flashen, aanbevolen!

[ Voor 23% gewijzigd door Madrox op 27-01-2013 16:23 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickXX
Bovenstaande systeem besteld! Bedankt allen!
Pagina: 1