Welke software en OS voor nas/dataserver?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo111
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-04 09:10
Hallo Tweakers,

Ik ben op zoek naar een (Linux gebaseerd)OS en de software er rond om heen voor de volgende dingen:
  • Het openen van de bestanden op school zodat ik niet meer met een externe harde schijf naar school hoef.
  • Het downloaden van torrents via de server.
  • Er een minecraft server op hosten via bukkit.
  • En zorgen dat ik met 2 harde schijven een soort "drive pool" van maak zodat ik de belangrijkste data op minimaal 2 schijven opsla en de gedownloade zooi maar op één schijf. het liefst ook in de toekomst uit te breiden zonder data kwijt te raken
wat ik al heb gevonden:

-voor schijfmanagement: LVM
-voor het opzetten van een bukkit server heb ik dit
dus dat komt wel goed.
-voor het downloaden van torrents dacht ik aan utorrent

indien iemand een beter programma weet hoor ik het graag.

Wat ik nog zoek

nu zoek ik dus nog iets zodat ik overal veilig bij mijn bestanden kan en indien mogelijk ook bestanden naar mijn server kan sturen. Zo wil ik met een app op mijn mobiel zorgen dat ik, indien de telefoon met wifi verbonden is, foto's naar de server kan sturen als backup.

Een OS waarmee ik dit alles kan realiseren

Welke hardware heeft mijn server:
1x Intel pentium G2020
2x Western Digital Green WD20EARX, 2TB
Asus P8H77-I
1x Corsair 8GB ddr3

Brambo111

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:23
Ik kan wel ubuntu server aanbevelen. Daar is het meeste "kant-en-klaar" voor beschikbaar omdat het erg populair is.

Ik heb op mijn server (jouw config lijkt er verdacht op) ajaxplorer staan waar ook een iOS (vast ook android) app van is. Daar kan je bestanden mee up/downloaden. Zou er dan wel een ssl certificaat tegenaan gooien in je apache config om het 'velig' te kunnen doen. Die moet je wel voor ~15,- per jaar kunnen vinden.

Voordeel van een standaard linux os is dat je vrij bent om de machine verder aan te kleden met bv:
plex -films/series streamen naar je telefoon of wat dan ook voor device
sabnzbd/couchpotato/sickbeard/spotweb - usenettools
subsonic - muziek streamen

etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-04 10:16
Omdat je zelf aangeeft dat het Linux based moet zijn tik ik je topic even naar NOS.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VorCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-04 21:24
Hoi,

Ik heb een aantal zaken zoals jij ze wilt hebben gescheiden over meerdere virtuals, maar het is prima te draaien op 1 server.

Mijn voorkeur is CentOS, maar in principe is elke linux flavor geen probleem.

Voor het delen van bestanden gebruik ik een eigen implementatie van owncloud. Zo kan ik op elke pc met een internet verbinding bij mijn eigen bestanden. Voor android is er een app die prima werkt en automatisch foto bestanden upload, is helaas niet gratis, maar voor €0,79 ook niet onoverkomelijk.

Wat betreft je data, ik zou een software raid 5 overwegen voor je belangrijke data.

bukkit spreekt voor zich, kan op elk systeem draaien als je maar oracle java geinstalleerd hebt.

en zoals sharkzor al aangeeft, gewoon verder aankleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:43

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voor de drive pool kan je op 't moment geen RAID5 draaien, hiervoor heb je minimaal 3 schijven nodig van gelijke grootte. Je hebt er maar 2. Vervolgens heb je de wens dat je belangrijke data op twee schijven staat, maar je downloads niet. Dit is dus niet mogelijk. Je zet beide schijven in RAID1. Een partitie gebruiken voor RAID is niet handig (als 't al überhaupt werkt/kan), want herstellen is een drama, veel complexer dan een volledige schijf.
LVM is een goede keus om een storage pool mee te maken. Je kan zo twee schijven bij prikken, software-RAID1 op knallen en die toevoegen aan je bestaande volumes.

Voor je torrents, kijk eens naar Transmission. Die heeft een webinterface en daemon. Heb je geen uTorrent voor nodig. Ik zie ook geen nieuwe releases van uTorrent voor meer dan een jaar. Ontwikkeling ligt blijkbaar stil. En 't is een alpha versie, dat wil je niet.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d1ng
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-05-2024
Elke (gangbare) Linux based OS zal voldoen. Kies degene waar jij en/of je omgeving het bekendst mee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo111
Iedereen bedankt,
Ik ga morgen ubuntu server proberen met LVM, dan probeer ik ook meteen Transmission en Ajaxplorer.

wanneer ik alles uitgeprobeerd heb laat ik wel weten welke keuzes ik uiteindelijk heb gemaakt.

Brambo111

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je software RAID 1 gaat gebruiken, vergeet dan niet om Grub op de 2e schijf van je array te installeren. Mocht je eerste schijf uitvallen, kan je systeem tenminste nog starten ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo111
Ik heb nu centOS geprobeerd en dat werkt opzich best fijn.

nu had sharkzor het over een ssl certificaat, maar kan je ook op een andere mannier bestanden openen buiten je eigen netwerk met ftp of ftps. Ik heb dit nog nooit eerder gedaan, dus als iemand het op een makkelijke manier kan uitleggen zou het fijn zijn. Ik kom er namelijk niet zo goed uit.

Brambo111

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:10
Zelf gebruik ik voor torrents Deluge, heeft ook een webinterface en een console-interface dus via SSH is deze ook nog bruikbaar.

@HoT Waarom transmission?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Omdat ik die zelf gebruik (GTK versie, niet de daemon), ken en geen ander alternatief weet, simpelweg omdat ik er niet naar gezocht heb. Het is hoe dan ook beter dan een alpha versie die daarbij erg oud is ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0wl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-01 17:22
brambo111 schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 20:45:

nu had sharkzor het over een ssl certificaat, maar kan je ook op een andere mannier bestanden openen buiten je eigen netwerk met ftp of ftps. Ik heb dit nog nooit eerder gedaan, dus als iemand het op een makkelijke manier kan uitleggen zou het fijn zijn. Ik kom er namelijk niet zo goed uit.
Je kan eventueel zelf ook een SSL certificaat genereren:
http://www.akadia.com/services/ssh_test_certificate.html

Als je remote aan je bestanden wilt kun je ook nog beroep doen op WebDAV, dit is imo iets makkelijker te configgen dan FTP. Moest dat je ook niet liggen kan je ook nog altijd proberen om een VPN server op te zetten en dan middels een VPN verbinding je shares op de server benaderen via SAMBA oid. Deze laatste optie lijkt me in dit geval wel overkill...

Daarnaast kan je, zoals sharkzor aanhaalt, een soort van webapplicatie draaien om aan je bestanden te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
Houdt er overigens wel rekening mee dat veel scholen poorten geblokkeerd hebben... Wij kunnen bijv. niet bij poort 22 wat heel lastig is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijstheefles
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-04-2024
bdalenoord schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 08:36:
Houdt er overigens wel rekening mee dat veel scholen poorten geblokkeerd hebben... Wij kunnen bijv. niet bij poort 22 wat heel lastig is...
De 'dubbele' versies v/d poorten zijn meestal wel bereikbaar.

22 => 2222
80 => 8080
brambo111 schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 20:45:

SSL Certificaat heb je nodig als je ajaxplorer met een ssl verbinding wil fixen. Ligt een beetje aan wat de TS wil. In mijn geval zou een sftp verbinding (ftp over ssh, poort 22 dus, of in mijn dubbele poorten geval, poort 2222 ) volstaan.

Wil de TS er een mooi schermpje bij, of is een simpel ftp programma ook voldoende? (Wat overigens ook een schermpje kan geven =P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
@^^ Bij ons niet dus... 22 gaat over 21 want FTP wordt toch niet gebruikt... SFTP draait daar dus ook over. Inmiddels draait er ook een VPN though dus het poortenprobleem wordt wat kleiner :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo111
Ijstheefles schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 08:43:
[...]
Wil de TS er een mooi schermpje bij, of is een simpel ftp programma ook voldoende? (Wat overigens ook een schermpje kan geven =P )
een simpel programma is genoeg. het liefst een programma dat je op school kunt uitvoeren. het uiterlijk maakt niet zo veel uit, maar we hebben geen administrator rechten dus ik weet niet of het mogelijk is.
ik weet wel dat poort 21 geblokkeerd is.
Komt het er hierbij op neer dat je wel de verbinding beveiligd maar dat de certificaat houder ook iemand anders kan zijn als je denkt, niet dat dit voor mij iets uitmaakt want ik weet dat ik het ben, en mag dit gewoon?

Brambo111

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Komt het er hierbij op neer dat je wel de verbinding beveiligd maar dat de certificaat houder ook iemand anders kan zijn als je denkt, niet dat dit voor mij iets uitmaakt want ik weet dat ik het ben, en mag dit gewoon?
Ja, het kan iemand anders zijn, maar bij het genereren kan je heel mooi extra informatie opgeven over wie 'm heeft gemaakt enzo. Daarnaast, als je 'm thuis ingesteld, in je netwerk naar de server gaat en deze laat onthouden, dan krijg je de melding niet, tenzij iemand het certificaat heeft geprobeerd na te maken, dan krijg je weer de melding over onbekend certificaat enzo. Ze moeten je private gedeelte stelen om echt te laten lijken dat je het zelf bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo111
Ik was bezig met LVM maar dit werkt toch niet zoals ik wil.
vlm kan wel meerdere schijven combineren maar niet een deel in jbod en een deel in raid 1 zetten.

Ik kan ook nergens anders een mannier vinden om iets te maken zoals storage pool van whs.
alleen greyhole komt in de buurt, maar dit schijnt nogal gevaarlijk/ instabiel te zijn.

Wat ik zoek is een programma wat van mijn twee 2TB harde schijven 3 "partities" maakt, één 1TB voor het downloaden, één 1TB partitie in raid 1 voor mijn foto en bestanden backup, en één 1TB partitie voor overige.

Ik heb trouwens een 160GB 2,5 inch harde schijf uit een laptop gebruikt voor het besturingssysteem. deze hoeft niet in de "drive pool".

Indien iemand nog een beter OS weet voor een beginner met linux zou fijn zijn.

Brambo111

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je goed gekeken naar dmraid en fakeraid opties? LVM is niet heilig en kan niet alles. Houd er rekening mee dat als je met partities gaat werken als RAID oplossing, dat het restoren van je array lastig kan zijn. Maar je data zal iig op 2 schijven staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Ik weet niet of Linux een harde eis is, maar ik zou ook even kijken naar FreeBSD met ZFS.
Eventueel FreeNAS als je het makkelijker wil maken :)

Dat loopt kwa mogelijkheden en gebruiksgemak jaren voor op LVM imho

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Pagina: 1