Sata 3 kabel herkennen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:17
Beste Tweakers,

Een naar mijn mening lastige vraag, hoe herken ik aan een S-ATA kabel of dit een Sata 2, of Sata 3 kabel is.
De makkelijke oplossing is wachten tot mijn SSD binnenkomt en kijken of hij de snelheid niet haald, echter wil ik niet nog extra werkdagen wachten tot ik eenmaal de SSD goed heb aangesloten.

Ik heb een rode S-ATA kabel liggen (4 jaar oud) met flink wat tekst er op, maar niks dat op Sata 2 / Sata 3, Sata 600, of Sata 300 lijkt. Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe ik dit zie? En waar ik evt. een goedkope Sata 3 kabel kan aanschaffen?

Voor iemand die wat meer verstand van S-ATA kabels heeft, er staat op;

LinkTek E301571 - Style 21149 - 30v - 80c - VW 1 - Serial ATA - 26AWG

LinkTek E301571 is het merk en model dus, op een russische site stond dat dit voor SSD geschikt is, helaas zijn er ook SSD's die aan 3Gb genoeg hebben

[ Voor 21% gewijzigd door Valandin op 27-01-2013 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 20:45

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Een sata kabel is een sata kabel en werkt met sata 1, 2 en 3. (google het maar eens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Alle kabels zijn wel compatiebel met Sata 1-2-3, maar blijken toch een maximale overdrachtsnelheid te hebben. Na verder onderzoek gedaan te hebben blijkt de hierboven genoemde kabel een 3Gbit kabel te zijn. Aangezien mijn SSD sneller dan 3Gbit is had ik dus een nieuwe kabel nodig.

Voor de zekerheid de doos van m'n moederbord open getrokken en gelukkig zaten daar 4 Sata3 kabels in. Dus het probleem is al verholpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Er bestaat niet zoiets als een SATA-III-kabel.
SATA-II is immers compatible met SATA-I, en SATA-III met SATA-II: Serial ATA FAQ

Lees de standaard en de F.A.Q. op sata-io.org maar.
Valandin schreef op zondag 27 januari 2013 @ 00:12:
Alle kabels zijn wel compatiebel met Sata 1-2-3, maar blijken toch een maximale overdrachtsnelheid te hebben. Na verder onderzoek gedaan te hebben blijkt de hierboven genoemde kabel een 3Gbit kabel te zijn. Aangezien mijn SSD sneller dan 3Gbit is had ik dus een nieuwe kabel nodig.

Voor de zekerheid de doos van m'n moederbord open getrokken en gelukkig zaten daar 4 Sata3 kabels in. Dus het probleem is al verholpen ;)
Nee, je hebt geen andere kabels nodig :w
http://www.sata-io.org/do...evision-3.0-FAQ-FINAL.pdf
9: Does SATA 6Gb/s require different connectors and cables to support the higher
transfer speed?
A9: The same cables and connectors used for current SATA 1.5 and SATA 3.0 Gb/s
implementations can be used to connect SATA 6Gb/s devices, although SATA-IO recommends
quality components be selected to ensure data integrity and robust operation at the faster SATA
6Gb/s transfer rate. Keeping the existing SATA connector form factor enables SATA 6Gb/s to
be designed into the same cost-conscious hardware architectures while minimizing
infrastructure changes.

[ Voor 71% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 27-01-2013 00:40 ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

Het kabeltje in kwestie heeft net als alle andere sata data kabeltjes gewoon 7 aderen. 3x ground en 2x een data paar. Het enige verschil tussen de verschillende versies is de klokrate en daarmee de hoeveelheid data dat je er doorheen kunt pompen. Maar aangezien dat verschil niet in het kabeltje zit maar in de controllers aan beide kanten van de kabel, is elke degelijke sata kabel automagisch voor zowel sata 1, 2 als 3 geschikt.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:57

heuveltje

KoelkastFilosoof

http://www.maximumpc.com/...sfers_max_pc_investigates

benchmark van een aantal sata kabels, van dure "sata3 kabels" tot dat onduidelijke sata kabeltje wat al jaren in je tweakbox rondslingert.

[ Voor 39% gewijzigd door heuveltje op 27-01-2013 00:52 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valandin
Ben ik weer eens in het marketing verhaaltje getrapt!
Bedankt voor de info, vooral de maximumpc link was interessant.

Zal uiteindelijk alsnog de Sata "3" kabel gaan gebruiken omdat die zwart is en beter bij mijn systeem kleurt dan de rode kabels. Maar blij dit te weten voor in de toekomst.

[ Voor 68% gewijzigd door Valandin op 27-01-2013 00:47 ]

Pagina: 1