• Erecon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-07-2025
Beste Tweakers,

Ik krijg nu al precies een week lang regelmatig een blue screen of dead. De intensiteit van de BSOD's varieert, maar ze komen vaker tijdens het laden van games, programma's, Youtube-filmpjes, live-streams en andere activiteiten die wat meer van de PC vragen. Het blauwe scherm des doods dat ik dan krijg te zien, ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: http://i1295.photobucket.com/albums/b621/Olav_Blokker/DSC_0064_zpsb910c74c.jpg

De enige code die wat opleverde tijdens het googelen was: 0x124. Heb meerdere gesuggereerde fixes geprobeerd, waaronder het opnieuw installeren van Windows en het nagaan van alle kabels, al kon ik met mijn beperkte kennis niet veel meer controleren dan of alle kabels ergens in zaten.

Wel vond ik na even googelen een tip om in de event viewer van Windows te kijken. Hier vond ik uit dat er meerdere keer per seconde(!) een waarschuwing komt uit de WHEA-logger. Het gaat hier om event 9, en deze meld het volgende:

A corrected hardware error has occurred.

Reported by component: Processor Core
Error Source: Corrected Machine Check
Error Type: Cache Hierarchy Error
Processor ID: 0

The details view of this entry contains further information.

Of deze error uiteindelijk de reden is voor mijn BSOD's weet ik niet zeker, maar het lijkt mij toch zeker een van de waarschijnlijkste oorzaken. Op aanraden van een vriend en mede-tweaker heb ik even prime95 laten draaien. Ik heb dit meerdere keren gedaan en slechts een keer kwam hier een error uit. De error in kwestie hield in dat er in totaal twee van mijn processorkernen uitvielen. Hiernaast heb ik ook nog een diagnostictool van Intel laten draaien, maar vreemd genoeg vond deze tool dat er helemaal niets mis was met mijn processor.

Andere mogelijke oorzaken voor het probleem waar ik naar heb gekeken zijn onder andere een probleem met flash (weggestreept aangezien het probleem ook voorkwam tijdens het laden van programma's, games en zelfs tijdens het draaien van mijn virusscanner), een virus (weggestreept na een scan met MSE) en een foutieve Windows installatie. Ook heb ik bij de vorige installatie van Windows uit voorzorg alle mogelijke updates geïnstalleerd (bij de huidige installatie van Windows heb ik hier nog niet genoeg tijd voor gehad).

Verder is niet geheel onbelangrijk het feit dat de error zich pas voordoet sinds ik er een nieuwe SSD in heb laten plaatsen door een vriend van mij. Deze zelfde vriend heeft toen wat kabeltjes goed gedaan die er niet meer goed in zaten nadat ik zelf een probleem met mijn PC probeerde te fixen. Dit probleem had toen te maken met mijn geluidskaart en is dus voorzover irrelevant aan het probleem met mijn processor/BSOD's.

Mijn vraag aan jullie is of iemand hier misschien enig idee heeft hoe ik dit probleem kan oplossen, of op zijn minst wat nou de echte oorzaak is van de BSOD's. Mochten er nog vragen zijn, stel ze gerust, ik zal op elke vraag zo goed mogelijk antwoord proberen te geven.

Alvast bedankt voor de hulp,

Olav

PS: bedacht me dat het misschien wel handig zou zijn als ik wat meer over mijn systeem zou vertellen. Het betreft hier een zelf in elkaar gezet/samengesteld systeem.

CPU: Intel Core i5-2500k;
Mobo: ASRock H67M - GE;
GPU: MSI Twin Frozr II GTX 560ti;
Voeding: OCZ 500 watt;
Geluidskaart: Asus Xonar DGX;
SSD: Samsung SSD 840 250GB .

Verwijderd

Welk geheugen?
Weet je nu 100% zeker dat alle kabels goed aangesloten zijn?

• Erecon
Geheugen = 2x Corsair xms 4gb DDR3 (in totaal 8GB dus).

En over de kabels: Volgens mijn vriend zijn alle kabels goed aangesloten, zoals ik al heb gezegd kan ik die zelf niet nagaan. Er zou dus een kabeltje niet goed kunnen zitten, maar de kans hierop lijkt mij zeer klein.

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:39

Fordox

00101010

bsod 124 icm een processor error = een onstabiele overclock...

probeer eens je processor snelheden en voltages na te trekken en "load optimized defaualts" in je bios te zetten. als dat niet werkt, probeer dan eens je voltage in je bios een paar tikjes omhoog te zetten. dit moet het wel fixen, maar het is wel raar als dit voorkomt met stock settings.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Erecon
Fordox schreef op zondag 27 januari 2013 @ 01:01:
bsod 124 icm een processor error = een onstabiele overclock...

probeer eens je processor snelheden en voltages na te trekken en "load optimized defaualts" in je bios te zetten. als dat niet werkt, probeer dan eens je voltage in je bios een paar tikjes omhoog te zetten. dit moet het wel fixen, maar het is wel raar als dit voorkomt met stock settings.
Ik heb er wel een non-stock cooler opzitten, een Scythe Mugen 3 Hardware edition, gekocht met het oog om te overclocken, maar ben hier nooit aan toe gekomen. Ik zal morgen even in mijn bios kijken, en dan het voltage proberen te veranderen. De temperatuur van de CPU heb ik wel gecontrolleerd tijdens de prime95 test en de CPU werd niet absurd warm (in de 60-70 graden onder full-load).

• Erecon
Ik heb het voltage van de processor iets verhoogd in de bios, en het lijkt te werken, heb tot nu toe geen BSOD meer gehad. Bedankt voor de hulp :)

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Je processor geeft vermoedelijk cache parity problemen.

De kans is reeel dat je een ESD event (electrostatic discharge) hebt gehad. Deze heeft latente schade toegebracht aan je processor die nu naar boven komt.

Het voltage verhogen zal waarschijnlijk slechts tijdelijk helpen. De kans is behoorlijk groot dat je PC binnen niet afzienbare tijd de geest geeft. Ik kan je dus maar aanraden om een nieuwe processor te kopen.

Ik kan trouwens niet garanderen dat er niet meer componenten in je PC (zoals moederbord) zijn die schade hebben opgelopen.

Laat het een les zijn om altijd jezelf te aarden als je aan je PC werkt; zeker met zo'n weer.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• Erecon
Na hoeveel tijd is het veilig om te zeggen dat het geen ESD event is geweest? Het is namelijk al een week geleden sinds de eerste BSOD.

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

ESD events kunnen soms pas maanden later tot uiting komen.

Kijk hier even naar om te zien wat een ESD event met een chip kan doen:
http://www.bunniestudios.com/blog/?p=212

Dan begrijp je ook waarom baantjes die plots maar half zo dik meer zijn problemen beginnen geven.

• Fordox

Fordox

00101010

het is een mogelijkheid, maar toch vind ik het wel ietwat ver gezocht.

het is inderdaad niet goed, maar of je computer er later nog meer last van kan krijgen lijkt mij sterk. en dan nog, dan is de chip kapot. om gelijk een nieuwe processor aan te schaffen vind ik ook een paardemiddel.

het is sowieso wel altijd handig om op te passen met esd.

• Erecon
H!GHGuY schreef op zondag 27 januari 2013 @ 17:55:
ESD events kunnen soms pas maanden later tot uiting komen.

Kijk hier even naar om te zien wat een ESD event met een chip kan doen:
http://www.bunniestudios.com/blog/?p=212

Dan begrijp je ook waarom baantjes die plots maar half zo dik meer zijn problemen beginnen geven.
Als ik die foto's zo moet het toch vrij makkelijk te zien zijn of er een ESD event heeft plaats gevonden, er is namelijk duidelijk schade te zien. Zou ik dan niet gewoon even de kast open kunnen schroeven en de processorkoeler verwijderen zodat ik kan zien of er iets verbrand is? Zo niet is er een andere manier om te zien of er een ESD heeft plaats gevonden? Ik wil de PC ooit een keer gaan verkopen om een nieuwe te kunnen bekostigen, maar zolang ik niet weet of en wat er echt kapot is kan ik hem niet met een goed geweten verkopen.

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:03
Erecon schreef op zondag 27 januari 2013 @ 22:50:
[...]

Als ik die foto's zo moet het toch vrij makkelijk te zien zijn of er een ESD event heeft plaats gevonden, er is namelijk duidelijk schade te zien.
Als je een electronenmicroscope hebt wel... ;)

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

Fordox schreef op zondag 27 januari 2013 @ 18:20:
het is een mogelijkheid, maar toch vind ik het wel ietwat ver gezocht.

het is inderdaad niet goed, maar of je computer er later nog meer last van kan krijgen lijkt mij sterk. en dan nog, dan is de chip kapot. om gelijk een nieuwe processor aan te schaffen vind ik ook een paardemiddel.

het is sowieso wel altijd handig om op te passen met esd.
Niet echt juist.

Zo'n ESD event moet je zien als een blikseminslag. Als de bliksem op een boom inslaat en hij valt om, dan kan het best nog zijn dat een deel van de stam meegebogen heeft en nog "verbinding" maakt met de grond.
Hetzelfde kan in een chip voorkomen: baantjes krijgen een serieuze impact te verwerken waardoor ze bvb maar half zo dik meer zijn.
Neem daar de formule voor geleiding bij en dan zie je dat dat stuk minder goed gaat geleiden (hogere weerstand) en dus ook warmer zal worden. Dit process kan er dan voor zorgen dat het baantje na verloop van tijd verder "slijt" en je processor plots allerhande fenomenen vertoont.
Door in zo'n geval het voltage te verhogen, zal je ervoor zorgen dat je dit even compenseert maar ook dat de snelheid waarmee de processor slijt hoger is.

Ik verwacht dus dat die processor het binnen afzienbare tijd begeeft. Het kan morgen zijn, maar evengoed over een jaar.

• Fordox

Fordox

00101010

oke de kans is dus redelijk dat het esd geweest kan zijn, maar dat geeft niet gelijk reden om een nieuwe cpu aan te schaffen ;)

Pagina: 1