YouTube: Test: Wer ist der beste AV-Bolide im Lande ?
In het volgende testverslag liggen de punten iets anders.
De Pioneer is voorzien van International Rectifiers welke veel betere eigenschappen hebben als de B&O's ICE van de voorgangers.
Pioneer SC-LX86:
2x120W /8ohm 0.5%THD (stroomverbruik 380W);
5ch simultaan 5x110W/8ohm 0.5%THD (stroomverbruik 512W);
Onkyo TX-NR5010:
2x150W /8ohm 0.4%THD (stroomverbruik 308W);
5ch simultaan 5x60W/8ohm 0.4%THD (stroomverbruik 580W)
5ch simultaan 5x30W/in 4ohm setting 0.4%THD (stroomverbruik 580W)
Denon AVR 4520
2x150W /8ohm 0.3%THD (stroomverbruik 580W);
5ch simultaan 5x35W/in 6ohm setting 0.3%THD (stroomverbruik 580W)
5ch simultaan 5x30W/in 4ohm setting 0.3%THD (stroomverbruik 580W)
sx86 txnr5010 avr4520
Neutraliteit klank 8 9 10
Bassweergave 10 7 8
Middenweergave 8 9 10
Hoogweergave 9 8 10
Dynamiek 10 6 8
Golfvormstabiliteit 10 8 7
Klank surround 9 8 10
Klank stereo 2ch 9 8 10
Klank voorversterker 9 8 10 en in pre out een 11
Vreemd dat ze de Onkyo in 8ohm kunnen instellen, bij mij was het 6 of 4, maar goed dat was bij een 3008
De Pioneer ontwikkelt ook vrijwel geen warmte, maar dat is gebruikelijk bij klasse D.
De Onkyo wordt serieus warm. Bij mij zo warm dat de beschermcoating van de diverse IC boards vloeibaar werd en tussen de pootjes van diverse IC's liep en de versterker dus meerdere malen onbruikbaar werd en gerepareerd moest worden.
De Pioneer is na een avond film kijken nog steeds steenkoud.
De klank van de Onkyo 3008 beviel mij uitstekend. Veel punch, loepzuiver en totaal zonder bijgeluiden of ruis.
Ook de bediening vond ik zeer helder en de mogelijkheden zeer uitgebreid. Jammer van de kwaliteit van de assemblage, al is die bij de nieuwere modellen sterk verbeterd. Het zeer warm worden blijft een vraagteken voor de betrouwbaarheid op de lange termijn...
Van de Pioneer kan ik nog niet heel veel zeggen, hij moet nog ingespeeld worden, ik heb 'm pas een paar dagen in bezit.
De mogelijkheden zijn eindeloos, en de automatische calibratie is kwalitatief veel beter als van de Audessey32XT, voor het meten en elimineren van de staande golven is voor de basweergave een belangrijk pluspunt. Al vind ik het vreemd dat ie bij mij de rechter surround speaker als verkeerd om aangesloten herkent. Dit kan komen door de akoestiek en heeft geen invloed op het resultaat van de meting. Ook kan je meerdere metingen in een eigen geheugen opslaan. En alles bewerken op een laptop of tablet.
Over de basweergave kan ik zeggen dat de Pioneer, zonder subwoofer ingemeten en deze dus uit, de Onkyo (zelfde setting) totaal wegspeelde met de openingsscene van StarWars IV en Total Recall 2012.
Waarom subwoofer uit? omdat het vermogen van de versterker zo hoog is dat mijn subwoofer op het geluidsniveau niet mee kan komen, en ik zonder de sub de basweergave van de versterkers beter kan beoordelen.
Ik ben aan het sparen voor een sub met vermogen dat matcht met de Pioneer.....
De LX86 heeft totaal herziene digitale eindtrappen hetgeen veel nadelen van de vorige modellen wegneemt.
De Onkyo's zijn inderdaad echte powerhouses, maar dan vooral met klank maar niet met uitgangsvermogen in de praktijk.En met multichannel blijft er weinig over van die opgegeven vermogens. Ook vreemd dat de voeding wel dubbel overbemeten is, maar het vermogen niet trekt wat er nodig is voor hoge prestaties.
Bahalve in standby, dan trekt ie met ingeschakelde netwerkmogelijkheid 35 watt.....