Degelijk backupsysteem (extra NAS, Netwerkschijf of eHDD's)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy-maes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-03 10:48

jordy-maes

We Photograph Your Journey

Topicstarter
Bij deze heb ik jullie hulp nodig in verband met een goed backupsysteem te maken voor mijn data.

De huidige situatie:
- Ik heb een pricewatch: Synology Disk Station DS211+ met 2x 2TB HDD's in. Deze staan op dit ogenblik nog in RAID 1.
- Elke 7 dagen neem ik een backup van de NAS en plaats deze op een externe harde schijf van 2 TB van ergens mid 2007. (ik koppel dus mijn eHDD gewoon aan mijn NAS)

Het probleem:
Mijn HDD's zitten op 90% van de capaciteit.
Dat wil dus zeggen dat ik tenminste 3 nieuwe HDD's moet kopen als ik in RAID 1 wil blijven.

Ik ben nu op zoek naar een degelijke oplossing om mijn data te kunnen opslagen.
Want ik heb data die ik liever 2 keer veilig stel.

Het is niet persé nodig dat mijn NAS in RAID 1 blijft staan, zolang ik maar een backup heb van mijn data.

Mogelijkheden:
- Ik stel mijn NAS in op RAID 0 en dan heb ik 4TB. En ik koop dan een externe HDD bij van 4TB.
Voorbeeld: pricewatch: Western Digital My Book Essential 3.0 4TB Zwart
Ik ben dan tenminste €170 kwijt.
Het voordeel van dit is: goedkoop
Nadeel is: mocht ik binnen x aantal jaar geen genoeg meer hebben aan 4TB dan moet ik nieuwe schijven en een nieuwe eHDD kopen. + Mijn NAS staat niet meer in RAID1 maar in 0

- Ik zet mijn NAS op RAID 0, weer 4TB. Maar ik koop een pricewatch: Synology DX213 2B Expansion Unit (DX213) erbij + HDD. Ik zet dit naast mijn NAS en ik heb een backup systeem.
Kostprijs: 170€ voor de HDD en €130 voor het Backupsysteem = €300.
Voordeel: past wel bij mijn nas, het is van Synology en ik kan er nog 1 HDD bij steken..
Nadeel: gaat niet over het netwerk, het staat vlak naast mijn NAS, hogere kostprijs.

- Ik koop 2 nieuwe 4TB HDD's (pricewatch: Hitachi Deskstar 7K4000, 4TB) en ik koop ook ineens een pricewatch: Western Digital My Book Essential 3.0 4TB Zwart (externe HDD)
Kostprijs: 2x €183 + €170 voor mijn eHDD. = €536
Voordeel: terug 4TB in RAID 1 en een backup.
Nadeel: kostprijs is hoog.

- Extra alternatief:
NAS in RAID0 (4TB) en ik koop een netwerk hardeschijf.
Voorbeeld: pricewatch: Western Digital My Book Live Duo 4TB
Kostprijs: €300 voor een netwerkschijf + pricewatch: Linksys SE2800 (netwerkswitch, heb namelijk geen LAN poorten meer vrij)
Voordeel: Die netwerkschijf zet ik ergens en hoeft dus niet naast mijn NAS te staan, want daar is het al druk genoeg)
Nadeel: €300 voor een netwerkschijf is veel geld.

Dus nu weten jullie wat ik van plan ben
Hebben jullie nog betere opties die goedkoper zijn?

Beyond Photographs | Flickr | 500px

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy-maes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-03 10:48

jordy-maes

We Photograph Your Journey

Topicstarter
Iemand een idee?

Beyond Photographs | Flickr | 500px

Acties: