Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-07 12:47
Ik zit met een aantal dingen dit jaar waar ik niet helemaal uit kom.

1. Lesgeld van dit schooljaar
Ik ben vanaf 1 februari uitgeschreven op het MBO en begin 4 februari op het HBO. Nu is het lesgeld op het MBO ~1060 euro voor 1 schooljaar. Dit is al compleet betaald, maar ik heb maar een half jaar les gehad. Als ik straks op HBO begin is het lesgeld ~1800 euro, word zoiets verrekend met het lesgeld wat ik al betaald heb voor MBO of moet ik dat betalen en het geld van MBO terugkrijgen?

http://www.ib-groep.nl/pa...ijgen/diploma_gehaald.asp

2. Studiegeld zelf betalen of niet?
Ik verwacht dit jaar ergens tussen de 10 en 15 duizend euro te verdienen. Dit is uiteraard te veel om recht te hebben op studiefinanciering. In principe betalen mijn ouders mijn lesgeld, maar als ik zelf nou die 1800 euro ga betalen, kan ik dat er weer vanaf halen zodat ik niet teveel verdien? Ik neem aan als mijn ouders het betalen dat ik die 1800 euro er niet vanaf kan trekken?

En moet ik studiefinanciering ook in het rekensommetje meenemen met wat ik netto verdien?

3. Reiskosten studie
Ik heb een eigen bedrijf en een auto prive. Kan ik mijn ritten naar school uitbetalen met 19ct per km?

[ Voor 5% gewijzigd door Martijn19 op 26-01-2013 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 00:07

job

1. Volgens mij moet je voor de resterende maanden betalen aan je het hbo (t/m 31 augustus). Van het mbo moet je een deel terugkrijgen (omdat je maar een half jaar gestudeerd hebt). Hier ben ik echter niet zeker van, je zou eens kunnen bellen met duo.
2. Studiefinanciering is geen inkomen, dit tel je dus niet mee bij je inkomen. Die 1800 kan je echter ook niet van je inkomen afhalen.

Wat bijverdienen betreft. Als je je studiefinanciering stopt zet in de de maand voordat je over de inkomensgrens heen gaat (zo'n 13.000 euro), dan hoef je niets terug te betalen. bron.
Let er dan wel op dat je ook je reisproduct (ov-jaarkaart) op tijd stop zet.. daar heb je vanaf dat moment ook geen recht meer op. Vanaf Januari 2014 begin je weer op nul en heb je weer recht op stufi en een reisproduct.

edit: Heb mijn antwoord op vraag 1 aangepast.

[ Voor 37% gewijzigd door job op 26-01-2013 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-07 12:47
job schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 18:43:
1. Volgens mij moet je voor de resterende maanden betalen aan je het hbo (t/m 31 augustus). Van het mbo moet je een deel terugkrijgen (omdat je maar een half jaar gestudeerd hebt). Hier ben ik echter niet zeker van, je zou eens kunnen bellen met duo.
2. Studiefinanciering is geen inkomen, dit tel je dus niet mee bij je inkomen. Die 1800 kan je echter ook niet van je inkomen afhalen.

Wat bijverdienen betreft. Als je je studiefinanciering stopt zet in de de maand voordat je over de inkomensgrens heen gaat (zo'n 13.000 euro), dan hoef je niets terug te betalen. bron.
Let er dan wel op dat je ook je reisproduct (ov-jaarkaart) op tijd stop zet.. daar heb je vanaf dat moment ook geen recht meer op. Vanaf Januari 2014 begin je weer op nul en heb je weer recht op stufi en een reisproduct.

edit: Heb mijn antwoord op vraag 1 aangepast.
Wat stom dat ik over die pagina heen heb gekeken.
Ik denk dat ik het nog wel voor elkaar krijg om onder dat bedrag te blijven, nieuwe hardware en dergelijk helpt altijd goed mee om de winst laag te houden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
Als je de studie zelf (persoonlijk) betaalt, kun je deze als studiekosten aftrekken van de inkomstenbelasting. Er is een drempelbedrag van €500,-, alles daarboven kun je aftrekken tegen je IB %.

Studiekosten voor jou als werknemer (van je eigen bedrijf), kun je zien als kosten voor het bedrijf en kun je van de winst aftrekken. Waardoor jouw bedrijf dus minder vennootschapsbelasting betaalt.

Kijk ook eens hier : Belastingdienst Studiekosten
De reiskosten is een zelfde verhaal. Je wilt namelijk zakelijk verkeer gaan declareren als particulier. Als je je bedrijf jouw studie laat betalen, zou dat moeten kunnen. Je moet dan wel een kilometerregistratie hiervoor bijhouden. Je zult namelijk aan moeten kunnen tonen, dat je zakelijke kilometers maakt in je particuliere auto.
Om heel zeker te zijn, zou ik een belastingadviseur of een boekhouder hiernaar vragen.

[ Voor 35% gewijzigd door Arthas op 26-01-2013 19:28 ]

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:56
Mbt tot ov-jaarkaart; is dit onlangs veranderd?
Ik heb vorig jaar een boete gekregen ivm teveel verdienen maar moest dus de waarde van de ov kaart voor het hele jaar terugbetalen ....

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:09
Ja, de regels zijn in 2010 gewijzigd.
Pagina: 1