Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Jellow7
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:47
Gegroet medetweakers!

Op dit moment werk ik aan een htpc, maar heb daar nog niet veel ervaring mee. De mediaspeler moet muziek en films gaan afspelen. Nou wilden wij hier wel perfect geluid hebben (we hebben ook een veel te dure speaker installatie bij de tv), waarvan het geluid dus beter is dan het geluid uit het moederbord. Het moederbord dat ik wil gaan gebruiken is de ASRock FM2A75 PRO4-M. Weet iemand of hiervoor een betere geluidskaart veel verbetering kan brengen en welke geluidskaart dan al een goede suggestie zou zijn? Zelf heb ik nu de Asus Xonar D2 in gedachten, maar als iemand nog een betere kaar weet (bv. betere prijs/kwaliteit verhouding) dan hoor ik het graag.

Hoeveel het kost is bij mij minder relevant, zolang ik maar kwaliteit er voor terug krijg.

Alvast bedankt,
Jelle

[ Voor 10% gewijzigd door 7Jellow7 op 26-01-2013 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannesB
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-09 18:57
De vraag is of je je geluid digitaal (via hdmi, optical of coax) doorstuurt naar je receiver of niet. Indien dit het geval is, zal een geluidskaart niet nodig zijn. Je receiver zorgt dan voor de omzetting van digitaal naar analoog signaal. Indien je analoog je geluid wilt doorsturen, kan een geluidskaart helpen om een betere omzetting te verwezenlijken.

Zelf stuur ik mijn geluid via coax van het moederbord naar mijn Marantz receiver. Dit geeft perfect geluid voor stereo, dolby digital en dts. Wil je HD formaten doorsturen zoals dts-HD Master audio heb je een hdmi-kabel nodig omdat coax/optical dit niet kan ondersteunen.

Verder kan ik je niet helpen omtrent geluidskaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Jellow7
Ik was wel inderdaad van plan om geluid optisch naar mijn receiver te sturen. Wil je dan zeggen dat ik géén (of nauwlijks) kwaliteits verschil krijg als ik bijvoorbeeld een Asus Xonar D2 hiervoor gebruik?

PS: het was ook de bedoeling om HD-content af te spelen en over de digitale audio-output te sturen. Heeft elke HD film DTS-HD Master of hebben de meeste HD films bijvoorbeeld Dolby Digital?

[ Voor 32% gewijzigd door 7Jellow7 op 27-01-2013 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannesB
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-09 18:57
Voor zover mijn kennis reikt maakt het inderdaad geen verschil of je van het moederbord geluid stuurt of van een geluidskaart, zolang de overdracht in digitaal signaal gebeurt. Conversie naar analoog gebeurt namelijk door de receiver Dat is mij alleszins verteld geweest door iemand die kennis heeft van deze zaken. Bij mijn weten is een digitaal signaal minder onderhevig aan storingen en bestaat het in principe enkel uit 1'en en 0'en.

Wat betreft je vraag over HD-content, veel ken ik er ook niet van. Maar ik kan je wel vertellen wat ik (denk ik) wel weet: DVD's kunnen geen HD-content dragen, maximaal is dolby digital of dts. Blu ray gaat dus verder en kan wel HD-content dragen. Maar dit kan ook beperkt zijn tot dts of dolby digital, afhankelijk van de film. Dit kan je wel vinden op de hoezen van je films. Echter een kleine waarschuwing dat me verteld is geweest in de winkel waar ik mijn surround-installatie heb gekocht: het betekent niet omdat de film in blu ray is en er op de hoes staat dat het geluid dts HD-Master Audio is dat dit 'werkelijk' zo is. Veel hangt af hoe het origineel is opgenomen geweest en hoe het eventueel is overgezet naar een HD signaal. Deze overzetting kan dus ook slecht gedaan zijn. Vergelijk even de opname technieken van een film 10-20 jaar geleden en recent en je weet wat ik bedoel. Wat men niet heeft in de originele opname kan men niet zomaar 'toveren' bij een omzetting naar HD. Veel is dus afhankelijk van de opnamemogelijkheden.

Tot slot: hdmi is noodzakelijk om HD-content door te sturen. Dit kan ook via de hdmi-uitgang van een videokaart. Coax en optical is al voldoende voor dobly digital en dts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordy R.
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-08 07:18
ik denk dat dit leuke geluidskaart voor je is:
http://www.alternate.nl/h...PCIe/962605/?tk=7&lk=4242

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Jellow7
Wat is het voordeel van deze kaart tegenover de onboard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:43
7Jellow7 schreef op zondag 27 januari 2013 @ 18:25:
Wat is het voordeel van deze kaart tegenover de onboard?
Geen
HannesB schreef op zondag 27 januari 2013 @ 16:51:
Voor zover mijn kennis reikt maakt het inderdaad geen verschil of je van het moederbord geluid stuurt of van een geluidskaart, zolang de overdracht in digitaal signaal gebeurt.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je het digitaal gaat doorgeven dan is een losse kaart niet nodig. Je pc geeft het geluid alleen maar door aan je reciever. Je pc doet er helemaal niets mee en dat zal een losse kaart ook niet doen.
Voor DTS-HD en dergelijke heb je inderdaad HDMI nodig en uiteraard een reciever die dat kan weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Jellow7
Dan denk ik dat ik er geen geluidskaart bij koop en maar afwacht wat de kwaliteit en compatibiliteit zal zijn. Bedankt voor alle hulp!
Pagina: 1