Waarom Windows schone installatie?

Pagina: 1
Acties:
  • 467 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DervishD
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-08-2023
Vraag van een jarenlange Linux gebruiker en Windows n00b. Waarom is het bij Windows soms nodig om een schone installatie te doen? Ik gebruik sinds jaar en dag Debian testing en ben gewend dat elk probleem op te lossen is. Een schone installatie is voor newbies die als root inloggen en zelf hun systeem op zeep helpen omdat ze geen idee hebben waar ze mee bezig zijn. ik draai dus ook al jarenlang dezelfde installatie. Waarom is dat bij Windows blijkbaar niet mogelijk? Gewoon een slecht ontwerp of komt het door virussen en spyware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Is algemeen bekend dat Windows (met name XP) op ten duur volloopt.

Het maakt niet uit hoe 'goed' je het onderhoud, niets installeerd of nauwelijks gebruikt. Na langdurig gebruikt wordt het systeem aanzienlijk langzamer. Komt door fragmentatie van harde schijf, register, veelal onnodige 'resten' van programma's enz enz.

Een schone installatie voelt weer snel aan. Dat klopt ook inderdaad als je niets met je PC laat starten. Er is wel een verschil waarneembaar bij een PC die net vers geinstalleerd is en een PC met een windows installatie van een half jaar oud.

De beste manier om een PC 'fit' te houden is na reboot gewoon een rollback naar originele staat. Alleen zo behou je een computer net zo snel als dat ie op de eerste dag geinstalleerd werd.

Maar goed. Rollback is iets niet wat je voor thuis ofzo gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

D'r wordt een hoop onzin over dit fenomeen beweerd. Onder XP was het inderdaad zo dat de computer na verloop van tijd langzamer ging lopen. Dit wordt vooral veroorzaakt door veelvuldig installeren en de-installeren van programma's. Je kon dat onder XP al bestrijden met het programma pageDefrag (sysinternals) dat behalve de pageFile, ook de registry files defragmenteert.

Vanaf Vista heb ik zelf het probleem niet meer waargenomen. Waarbij aangetekend kan worden dat ik Vista ook niet lang gebruikt heb, dus misschien is het me niet opgevallen. Maar bijv op Server 2003 heb ik het ook niet waargenomen, terwijl die server al bijna tien jaar draait. Anyway, sinds windows 7 is het probleem verleden tijd

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het enige nadeel van Windows 7 is dat je winsxs directory gigantisch groot wordt na verloop van tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DervishD
Wat is de winsxs directory?

En padefrag, pagefile? Ik heb ook iets gelezen over een register (voornamelijk dat het een binair stuk rotzooi is :P )

Ja, ik ben een echte Windows noob :P Dit is allemaal compleet nieuw voor mij :D Zet me achter een willekeurige distro en ik heb het ding binnen een uur volledig naar mijn voorkeur geconfigureerd terwijl er ondertussen een custom kernel wordt gebouwd. Maar ik vind het wel leuk om dit allemaal te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:45
http://www.winvistaclub.com/f16.html :)
En padefrag, pagefile? [...]
Pagefile is vergelijkbaar met een swapfile/partition bij Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

DervishD schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 22:23:
(voornamelijk dat het een binair stuk rotzooi is :P )
Als dit de houding is waarmee je naar Windows kijkt, dan kun je het misschien beter bij Linux houden. Blijkbaar ligt je oordeel al bij voorbaat vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DervishD
Ik zei dat ik heb gelezen dat het register een binair stuk rotzooi is. Ik heb ook gezegd dat ik een Windows noob ben, ik heb nu dus niet eens de kennis om het daar mee eens of oneens te zijn. Blijkbaar is begrijpend lezen niet je sterkste eigenschap downtime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-07 19:59

mux

99% efficient!

Het is op zich ook niet zozeer dat Windows zo'n rommeltje is, maar dat windows herinstalleren letterlijk minder dan 5 minuten kost terwijl een hardnekkig probleem oplossen vaak langer duurt. Als je je documenten en programma's netjes op orde hebt (ik trek bijv. alles van mijn NAS af) is dit een extreem snelle manier om van je probleem af te zijn.

Dat gezegd hebbende draai ik nu al 4 jaar lang een windows xp-installatie op mijn laptop die nog niet echt langzamer voelt dan toen de laptop nieuw was. Ik heb ook nog maar één keer een echt hardnekkig probleem gehad; dat was een heel onaardig virus dat iemand via een usb-stick op mn computer had gekregen. Maar dat had ik zelf opgelost omdat ik het herinstalleren van programma's wilde vermijden (en sindsdien vermijd ik dus ook programma's die >1 minuut doen over installatie).

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:33

Fiber

Beaches are for storming.

Soms is een her-installatie gewoon sneller dan een probleem met bijvoorbeeld een virus oplossen.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DervishD
Vanuit mijn perspectief is herinstalleren gewoon lui en niet de Debian manier (dit is geen kritiek op jullie maar zo werkt het nu eenmaal als je Debian draait). Als je met een probleem naar het Debian forum of irc kanaal gaat dan is herinstalleren de allerlaatste optie en in de meeste gevallen ook totaal onnodig. Als iemand zegt toch te willen herinstalleren omdat dat volgens diegene sneller is dan verdwijnt de hulp van anderen als sneeuw voor de zon en kun je het fijn zelf uitzoeken. De houding is gewoon totaal anders.

Dat gezegd hebbende heb ik tot nu toe geen enkele ervaring met virussen (logisch natuurlijk) en wat ze kunnen aarichten en hoe te voorkomen dat ze op mijn pc komen. Wat is bv een goed anti-virus programma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobTweaks
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-07 09:13

RobTweaks

Captain Hindsight

DervishD schreef op zondag 27 januari 2013 @ 00:13:
Vanuit mijn perspectief is herinstalleren gewoon lui en niet de Debian manier (dit is geen kritiek op jullie maar zo werkt het nu eenmaal als je Debian draait). Als je met een probleem naar het Debian forum of irc kanaal gaat dan is herinstalleren de allerlaatste optie en in de meeste gevallen ook totaal onnodig. Als iemand zegt toch te willen herinstalleren omdat dat volgens diegene sneller is dan verdwijnt de hulp van anderen als sneeuw voor de zon en kun je het fijn zelf uitzoeken. De houding is gewoon totaal anders.

Dat gezegd hebbende heb ik tot nu toe geen enkele ervaring met virussen (logisch natuurlijk) en wat ze kunnen aarichten en hoe te voorkomen dat ze op mijn pc komen. Wat is bv een goed anti-virus programma?
Lui en gemakkelijk ja, maar soms ook de snelste oplossing. Zo werkt het vaker in situaties waar tijd gelijk aan geld is, of wanneer iets gewoonweg een rotklusje is. In het geval van malwareinstallatie is de integriteit van het systeem niet meer te waarborgen. Een herinstallatie lost dit meestal op (bijzondere gevallen daar gelaten :+).

Begrijp mij niet verkeerd, het is leuk om lastige problemen op te lossen op een Windows installatie. Maar nu terug naar de praktijk. Niet iedereen stelt het op prijs als je 4 uren steekt in een probleem dat ook kan worden opgelost met een herinstallatie/terugzetten van een back-up in een vierde van de tijd... Dus meestal is het simpelweg een kosten-batenanalyse (inleveren van vrije tijd telt hierbij ook mee).

[ Voor 3% gewijzigd door RobTweaks op 27-01-2013 00:32 ]

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

DervishD schreef op zondag 27 januari 2013 @ 00:13:
Vanuit mijn perspectief is herinstalleren gewoon lui en niet de Debian manier (dit is geen kritiek op jullie maar zo werkt het nu eenmaal als je Debian draait). Als je met een probleem naar het Debian forum of irc kanaal gaat dan is herinstalleren de allerlaatste optie en in de meeste gevallen ook totaal onnodig.
Simpelweg herinstalleren is ook gewoon lui en in vrijwel alle gevallen onnodig - als we zakelijk gebruik even buiten beschouwing laten. Want zakelijk gezien is het niet altijd slim om elk probleem tot de bodem uit te zoeken.

Aan de andere kant: Klakkeloos herinstalleren is ook zakelijk niet altijd slim. Denk dan aan problemen die vaak voorkomen. Door ze grondig te onderzoeken kom je misschien tot snellere oplossingen dan een herinstallatie, of kun je zelfs iets doen om die problemen helemaal te voorkomen.

Ik maak alleen een grote uitzondering voor malware. Virussen wil ik geen tweede kans geven, en dat risico is er altijd zonder herinstallatie.
Als iemand zegt toch te willen herinstalleren omdat dat volgens diegene sneller is dan verdwijnt de hulp van anderen als sneeuw voor de zon en kun je het fijn zelf uitzoeken. De houding is gewoon totaal anders.
Dat valt wel mee. Maar veel Windows gebruikers zien het OS gewoon als een manier om hun programma's te starten, en ze zijn niet echt geinteresseerd in de werking ervan. Die houding zie je hier ook veel.
Ik denk dat de modale Linux gebruiker veel meer interesse in de techniek heeft. Maar ook in Windows heeft vrijwel elk probleem wel een nette oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:59

TheVMaster

Moderator WOS
DervishD schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 12:35:
Vraag van een jarenlange Linux gebruiker en Windows n00b. Waarom is het bij Windows soms nodig om een schone installatie te doen? Ik gebruik sinds jaar en dag Debian testing en ben gewend dat elk probleem op te lossen is. Een schone installatie is voor newbies die als root inloggen en zelf hun systeem op zeep helpen omdat ze geen idee hebben waar ze mee bezig zijn. ik draai dus ook al jarenlang dezelfde installatie. Waarom is dat bij Windows blijkbaar niet mogelijk? Gewoon een slecht ontwerp of komt het door virussen en spyware?
Ik heb nu niet echt het idee dat dit topic een goede discussie te weeg brengt, behalve wat getroll...waar we dus geen zin in hebben bij Tweakers.

Dit topic gaat dus op slot!

Ben je het hier niet mee eens? Reageren mag in Oneens met de actie van een moderator? Post het hier :+
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.