• mitch123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11:35
Beste allemaal,

ik heb laatst de lenovo y500 gehaald met gt650m nu speel ik diablo III met mijn netstroom erin krijg ik 60 fps. haal ik de stekker uit het stopcontact droppen de frames gelijk terug naar 10 fps ligt dit aan de laptop ik heb gemerkt dat hij dan niet harer werkt dan 125 mhz de grafische processor. ik heb de prestaties op hoog staan. als ik op netsroom speel komt de grafische processor wel op 795 mhz
waar kan ik dit aanpassen?

mvg, mitchel

• Timons106
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-02 12:04
Dat komt omdat als je de netstroom er uit haalt de IGP van Intel's CPU ingeschakeld wordt.
Dit kan je aanpassen in de Nvidia controlpanel (3D-instellingen > 3D-instellingen beheren > Voorkeur grafische processor).

• mitch123
ik had iets gelezen over de lenovo dynmic graphics die zit niet op mijn pc en die zou ervoor moeten zorgen dat die videkaart goed werkt wat nu?

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-02 11:37
volgens mij zorgt dynamic graphics alleen voor automatisch schakelen tussen gpu's tijdens gebruik.

Nu gaat hij volgens de instellingen gewoon automatisch over op de igp als je op accu werkt, ongeacht wat je aan het doen bent. Met die dynamic graphics kan hij daarin geloof ik zelf schalen waardoor hij de 650m zelf weer aanzet wanneer dat nodig is.

Maar volg de tip van Timons106 eens en kijk bij het nvidia control panel

• mitch123
ik heb gekeken maar ik kan nergens de voorkeur voor de grafische processor selecteren. hij blijft denk ik gewoon de gt650m gebruiken maar niet hoger dan een snelheid van 125 mhz terwijl hij op netstroom op 795mhz werkt.hierdoor droppen de frames bij dibalo bijvoorbeeld van 60 naar nog maar 10 fps ook al staat de pc op hogeprestaties.

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-01 17:54

hostler

Yeahhh dude!

Je laptop heeft Nvidia Optimus (het switchen tussen dedi gpu en igp). Als je je stekker er uit haalt wordt de gpu enorm gedownclockt (energy saving). Dit kun je niet aanpassen.

De GT650m wordt dan dus niet uitgeschakelt maar alleen gedownclockt.

Gamen zul je dus met netsnoer moeten doen.

Dus op de vraag of je GT650m kapot is? Nee, dit is een feature.
Timons106 schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 12:16:
Dat komt omdat als je de netstroom er uit haalt de IGP van Intel's CPU ingeschakeld wordt.
Dit kan je aanpassen in de Nvidia controlpanel (3D-instellingen > 3D-instellingen beheren > Voorkeur grafische processor).
Ja en nee. De dedi GPU wordt nooit uitgeschakelt. Deze gaat gewoon in een soort power saving modus. De GPU is dus nog steeds te gebruiken (je kan bijv nog steeds games opstarten met de dedi GPU).

[ Voor 51% gewijzigd door hostler op 26-01-2013 13:47 ]

• i8086
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-01 07:11
De Y500 heeft geen Optimus. En het terugclocken vind ik op zijn zachts gezegt belachelijk! Valt daar echt niets aan te veranderen?!?

• timberleek
Het lijkt me wel heel slecht als daar niets aan te veranderen zou zijn.

zonder netstroom heb je dus eigenlijk een nutteloze laptop (grafisch gezien)

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-01 17:54

hostler

Yeahhh dude!

nicolai80 schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 13:46:
De Y500 heeft geen Optimus. En het terugclocken vind ik op zijn zachts gezegt belachelijk! Valt daar echt niets aan te veranderen?!?
Ah, je hebt gelijk. De IGP is bij de y500 helemaal uitgeschakelt. Er is enkel een dedi GPU.

Dat de GPU downclockt op accu is niet gek, anders heb je een accu duur van 30 minuten...

Je zou eventueel de BIOS kunnen ontleden (hier zal dat hoogstwaarschijnlijk geregeld zijn). Verder is het niet aan te passen.
timberleek schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 13:48:
Het lijkt me wel heel slecht als daar niets aan te veranderen zou zijn.

zonder netstroom heb je dus eigenlijk een nutteloze laptop (grafisch gezien)
Nee, anders is je accu binnen 30 min leeg in een word document 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door hostler op 26-01-2013 13:50 ]

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Oompa-Loompa 💩

hostler schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 13:49:
[...]

Ah, je hebt gelijk. De IGP is bij de y500 helemaal uitgeschakelt. Er is enkel een dedi GPU.

Dat de GPU downclockt op accu is niet gek, anders heb je een accu duur van 30 minuten...

Je zou eventueel de BIOS kunnen ontleden (hier zal dat hoogstwaarschijnlijk geregeld zijn). Verder is het niet aan te passen.

[...]

Nee, anders is je accu binnen 30 min leeg in een word document 8)7
Als het goed is kun je het gewoon binnen windows aanpassen bij power options. Maar dit is inderdaad de reden dat je GPU langzamer wordt als je de netstroom eruit trekt

• timberleek
een gpu die downclocked is heel normaal, net als de cpu. Maar alleen als dit kan/gewenst is.

een vaste downclock zou wel heel slecht zijn

• i8086
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-01 07:11
Bij power options in Windows kan je dit niet aanpassen, ik heb ook een Y500 en had toevallig gisteren hetzelfde probleem, alleen dan met een videofile afspelen ipv. diablo. Dan maar met nvidia inspector overclocken, want ik koop een laptop niet om alleen maar thuis te gebruiken.

• mitch123
ik heb gekeken naar nvidea inspector maar het lukt niet om de snelheid te verhogen hij blijft gedownclocked :(

• mitch123
nicolai80 schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 13:54:
Bij power options in Windows kan je dit niet aanpassen, ik heb ook een Y500 en had toevallig gisteren hetzelfde probleem, alleen dan met een videofile afspelen ipv. diablo. Dan maar met nvidia inspector overclocken, want ik koop een laptop niet om alleen maar thuis te gebruiken.
is het nog gelukt om die downclock weg te krijgen? zo ja hoe?
Pagina: 1