Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• amadeus123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-11 23:18
Ik heb een nieuwe dell laptop gekocht en tegenwoordig wordt er gewerkt met een lithium ion batterij.
Na wat opzoek werk blijkt duidelijk te zijn dat deze geen geheugen effect meer hebben. Het maakt dus niet uit dat ik de batterij terug begin op te laden als deze bijvoorbeeld nog 40 % vol zit. Echter lees ik ook dat het zelf beter is om de batterij tot 97% op te laden en maar te ontladen tot max 20% en dat korte ontladingsbeurten zelf beter zijn dan langere? Iemand die dit kan bevestigen? Want hieromtrent vind ik verschillende tegensprekende informatie terug.

Verder vroeg ik mij af als het tegenwoordig nog altijd slecht is om de laptop aan het net te laten, terwijl de batterij al 100% vol is? Aangezien de batterij beschermd is tegen overladen en aangezien er geen geheugen effect is lijkt het enige nadeel dat de batterij misschien meer opwarmt waardoor de cellen kapot gaan?

Voor mij is dit belangrijk omdat ik de laptop nogal veel op mijn schoot gebruik en dus de batterij veel laad en ontlaadt waar de optie om de batterij uit de laptop te halen meestal niet handig is.

[ Voor 14% gewijzigd door amadeus123 op 26-01-2013 09:02 ]

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-11 19:36

Infant

It's a floating Dino!

De enige mensen die garantie geven op Lithium-Ion cellen, zijn auto fabrikanten. Chevrolet: 8 jaar, Tesla: 10 jaar.
Beide gebruiken ze een soortgelijke chemie, en soms zelfs exact dezelfde cellen, als een standaard notebook.

HP geeft een half jaar - jaar garantie op de accu, Dell ook zoiets. 10 Jaar heb ik in ieder geval nog niet gezien.

Van de 16 kWh in een Chevrolet Volt wordt maar 50% van de energie gebruikt. Bij een Model S ca. 80%.

Het is compleet afhankelijk van de gebruikte cell chemie wat het beste is, er zijn cellen met Lithium Cobalt Oxide elektrodes, Lithium Fosfaat, Lithium Magnesium, Cobalt Aluminium blalblalbla.. een hele was lijst.

En de optimum manier om ze te gebruiken verschilt per type.

99.99% kans dat de cellen in je Dell onder de noemer Li-Ion gezet worden. En als het aan de notebook ligt, worden ze 100% opgeladen, en tot 0% ontladen.

Zo gaan ze ongeveer een jaar mee als de elektronica niet voor die tijd stuk gaat, en mag je daarna een nieuwe kopen van Dell.

Je kunt er vanuit gaan dat als je ze steeds maar 50% gebruikt, en niet helemaal oplaad, je een langere levensduur krijgt ten opzichte van ze steeds volledig gebruiken.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-11 13:48
Mijn tip:
Je laptop gewoon gebruiken en opladen als het handig uitkomt of nodig is. Je vooral niet druk maken over slijtage en een nieuwe accu kopen als je vindt dat ie niet lang genoeg meer mee gaat. (Na 2,5 jaar zit ik met de meeste apparaten aan 70% van de originele capaciteit.)

Een accu is een gebruiks artikel. Behandel hem ook zo. Li-ion accu's slijten toch wel, zelfs als ze nooit gebruikt.

while (! ( succeed = try ()));

• amadeus123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-11 23:18
Mijn ouders hadden vorig jaar een nieuwe laptop gekocht (toshiba) en die batterij was na een jaar ofzo al niet meer te gebruiken. Ik wil dit gewoon voorkomen. Dus er niet achter kijken kan soms werken, maar soms ook niet.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-11 19:36
In veel laptops zit een heel nasty systeem wat de gezondheid van de accu's in de gaten houdt, namelijk een aantal tellers. Na een x aantal laad/ontlaad cycli vind hij de accu zoveel % versleten, ongeachte en daadwerkelijke check van de cellen.
Het is lang niet altijd zo dat de cellen daadwerkelijk regelmatig gecontroleerd worden. In mijn Elitebook heb ik in het bios de mogelijkheid om de accu te kalibreren. Daar is hij een paar uur mee bezig geloof ik, dan ontlaad hij hem volledig, laad hem volledig op etc. En dan meet hij wat er daadwerkelijk nog voor leven in de cellen zit. Daar baseert hij dan de nieuwe slijtage getallen op.

Maar bij de gemiddelde consumenten laptop is dit niet mogelijk.

Er zijn verder allerlei verhalen over wat het beste zou zijn voor je accu. Eruit halen als hij vol is zou wel kunnen helpen. het zou kunnen zijn dat de lader hem aan een constante voeding houdt of telkens bij bijvoorbeeld 98% weer wat erbij drukt. Dat kan wel voor extra slijtage zorgen.

Verder is vooral de diepte van de ontladingen belangrijk. 2x ontladen tot 50% is beter als 1 keer leeg trekken. ook niet helemaal vol laden schijnt beter te zijn, maar in hoeverre dat helpt weet ik niet.

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:30
Ik houd over het algemeen aan dat de accu tussen de 20% en 80% blijft. Denk ik ooit langer mijn laptop nodig te hebben laad ik 'm een keer helemaal op. Ook als ik thuis zit haal ik de accu er uit als 'ie rond de 40% opgeladen is en werk ik gewoon zonder om zo onnodige slijtage te voorkomen.
Ik heb mijn laptop 4 jaar en hij gaat nog makkelijk 4 uur mee. Ik kan makkelijk 2 films kijken op 1 acculading. Dell inspiron 1555 met 9-cells accu.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11 22:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

-Bewaar een accu niet leeg. Laad hem eens in de 3 maanden op als hij niet gebruikt wordt. Leeg slijten ze hard.
-Niet altijd tot 100% opladen, maar pas laden onder de 92% heeft tot gevolg dat hij minder cycles heeft en langer meegaat, Dus ook dat hij na een jaar nog meer capaciteit heeft. Uiteraard alleen druk over maken als je ergens een setting hebt die dat regelt, je hebt al genoeg andere dingen om je druk over te maken.

Volledig opladen/ontladen heeft alleen zin om het % used te resetten, maar heeft geen invloed op de capaciteit. Hij slijt er alleen maar van. Geen tijd in stopppen!

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Pagina: 1