Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

1366x768 = drama?

Pagina: 1
Acties:

• Reb87
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Vandaag was ik even bij de Mediamarkt om te kijken voor een andere laptop. Het viel mij op dat alle laptops met een schermresolutie last hadden van een soort "rasterwerk" wat in het scherm te zien is. Horizontale en verticale strepen. Het ging op de laptop's met een resolutie van 1366x738. Zelf heb ik een laptop met een schermresolutie van 1280x800, zonder rasterwerk van strepen.

Nu vroeg ik me af bij het zien van deze laptop's of ze allemaal last hebben van dit rasterwerk bij een resolutie van 1366x768? Het oogde voor mij als erg goedkoop/slechte kwaliteit, waardoor ik al bijna bang ben een laptop met deze resolutie op het internet te bestellen zonder hem eerst in het echt werkend te hebben gezien. :'(

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:59
Ik vind het op een hele andere manier drama. 768 pixels in de hoogte is bijna minder dan m'n magnetron. Ik weet niet of je daar nu last van hebt.. maar voor mij iig NOOIT meer een laptop met 800 of minder pixels in de hoogte...

UNOX: The worst operating system

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Pics or it didn't happen :+

Geintje, maar kan me even niet zo goed een voorstelling ervan maken: hoeveel ruimte zit er tussen die lijnen dan? Is het niet een soort van standaard bureaubladachtergrond die ze bij de MM gebruiken ofzo?
Al meerdere 15.6"/1366x768 laptops gezien/gebruikt (Samsung, Asus, Toshiba) zonder strepen in het beeld.

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
op mijn 1920x1200 monitor kan ik ook een raster zien als ik er met m'n neus bovenop ga zitten.

een groot scherm met 1366x768 zal je het eerder zien, op een 10" netbookje zal het wel meevallen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Reb87
  • Niet online
@Korvaag: zo had ik er nog niet eens over nagedacht. Mja, die 800px is al erg weinig! :)

@Iva_Bigone: Het is bijna alsof je blokjes van ongeveer 5x5mm ziet als je goed kijkt, waarin de pixels zijn verpakt. Of ik heb te goede ogen (lijkt me sterk), ben een azijnpisser, of zie dat het hele goedkope panelen zijn die ze gebruiken... :s

@Haarbal: waarom zie ik het bij mijn 1280x800 laptopje dan niet? ;) Ik zag het zelfs duidelijk op kleine notebooks 12/13".

[ Voor 15% gewijzigd door Reb87 op 25-01-2013 21:37 ]

Verwijderd

Ik had een paar jaar geleden een Acer met deze resolutie, maar moet eerlijk zeggen dat de streep niet opviel. (de streep liep verticaal op een afstand zo'n 8-10cm van de rechter schermrand. De streep was ook alleen zichtbaar met een specifieke kleur, welke weet ik niet meer. Maar ik kan je wel vertellen dat ik er geen last van had.

Hoogte van 't scherm hangt natuurlijk af van wat jij fijn vindt. Ik irriteerde me niet aan de hoogte (15,6 inch was de grootte van 't scherm) En ik denk dat het ook heel snel went.

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:30
Zelf ook 4 jaar lang met een laptop op een resolutie van 1366x768 gewerkt zonder de streep.
Wellicht kwam het gewoon door de wallpaper?

Moet trouwens zeggen dat ik me ook jarenlang gestoort heb aan deze resolutie, raad het dus ook niet aan.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:59

Compizfox

Bait for wenchmarks

Wat een vage resolutie trouwens, nog nooit van gehoord.

Maar eh, pics? Beetje lastig een voorstelling hiervan te maken imho :)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Compizfox schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 21:58:
Wat een vage resolutie trouwens, nog nooit van gehoord.
1366x768 valt onder de noemer WXGA, en wordt ook wel voor budget 16:9 LCD-tv's gebruikt.

• matt1991
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-11 17:18
Iva_Bigone schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 22:32:
[...]

1366x768 valt onder de noemer WXGA, en wordt ook wel voor budget 16:9 LCD-tv's gebruikt.
Of Goedkope laptops

AMD 9800X3D I Kingston Fury Beast 64GB CL30 6.000MT/s I MSI MAG B850 Tomahawk I ASUS Prime 9070XT I Lexar NM790 4TB I Google Pixel 9 Pro 256GB

• TokoDude
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 30-09 20:02
Ik had pc met hetzelfde resolutie maar bij mij is dat nooit voorgekomen.

Acer Predator| Intel Core I7-6700HQ|32 GB RAM|GTX 970M 3 GB|FULL HD|TRIPLE SSD RAID 0

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:20
Ik weet precies wat je bedoelt. Zijn gewoon goedkope schermen? Ik zit nu achter een 15,4inch Samsung laptop met 1280x800 en dat ziet er strak uit. Mijn nieuwe Asus I7 laptop met alles erop en eraan heeft een 15,6inch met die resolutie en telkens als ik een game start denk ik dat de resolutie verkeerd staat omdat het niet 100% scherp is.
In Windows valt het nog mee maar vooral met game wil ik graag mijn externe scherm eraan.

• thomasmancini28
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-11 20:21
@ topicstarter
Bedoel je niet gewoon het screen-door effect waar sommige schermen last van hebben?
( Wikipedia: Screen-door effect ) Gaat weliswaar over projecties maar het princiepe is volgens mij hetzelfde. Mijn vaio s13 heeft hier ook last van ook al heeft dat naar mijn weten niet met de resolutie te maken. (mijn s13 ook 1366x768) Zou te maken hebben met de matte laag die op het scherm zit.

In dit draadje hebben ze het over dit effect bij vaio laptops
http://forum.notebookrevi...es-owners-thread-461.html

• Reb87
  • Niet online
Ik denk dat het inderdaad het screen-door effect is! :) Op veel Asus laptop's zag ik het en ook de Samsung series 5. Ik was me aan het oriënteren op een 13 inch ultrabook voor onder de 800 euro en schok best wel van die schermen.

Is er een bepaald type LCD/TFT paneel wat dit effect veroorzaakt? Dan kan ik die wegstrepen in mijn zoektocht naar een betaalbare ultrabook! ;)

Verwijderd

Reb87 schreef op zondag 27 januari 2013 @ 12:49:
Ik denk dat het inderdaad het screen-door effect is! :) Op veel Asus laptop's zag ik het en ook de Samsung series 5. Ik was me aan het oriënteren op een 13 inch ultrabook voor onder de 800 euro en schok best wel van die schermen.

Is er een bepaald type LCD/TFT paneel wat dit effect veroorzaakt? Dan kan ik die wegstrepen in mijn zoektocht naar een betaalbare ultrabook! ;)
Er zijn niet zo bar veel LCD makers dus merken gebruiken vaak dezelfde schermen. En aan de andere kant is er een redelijk rappe product cyclus, dus kan het ook per range verschillen.

En denk niet dat het alleen de goedkope laptops hebben die hier last van hebben: Zo gebruikt Apple LG en Samsung retina schermen (dus het neusje van de zalm). De ervaringen met LG kunnen dramatisch zijn (ghosting), terwijl de Samsungs meestal prima zijn.

Kijken en eventueel je afkoel periode gebruiken als je hier heel gevoelig voor bent (ik ben zelf een barbaar, ik merk dat soort dingen zelden).

Let op! Als ik die wiki link bekijk geven ze aan dat matte (antiglare) LCD schermen er last van kunnen hebben. Dat zou zeggen dat glimmende schermen hier minder last van zouden hebben? Sowieso is glimmend ook niet ideaal.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2013 14:40 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:07

Umbrah

The Incredible MapMan

Pixels (tenzij je een enorme hoge resolutie hebt) wil nog niks zeggen over een onrustig scherm:

Laat ik het zo zeggen, ik zal elke dag een GOED low-res claustrofobisch scherm nemen als 1280*800 of 1366*786 tegenover een GIGANTISCH slecht 1920*1080 scherm.

Waarschijnlijk is je eigen scherm gewoon een goed TN of IPS scherm, met een goede CCFL of LED backlight. De laptops die je daar zag waren misschien slechte TN schermen met een honkeytonk goedkope backlight, een CCFL met een goedkope inverter, of blauwe LED's met fosfor laag die rechtstreeks op een ongecontroleerde voeding zijn aangesloten.

Wat ook uitmaakt is de rastergrootte/subpixel grootte. Hoe kleiner het raster, hoe beter, en hoe groter de subpixels, hoe beter.

Mijn ideale droomscherm hoeft niet eens zo zeer IPS te zijn (het Wide-Gamut TN-paneel in m'n Dell XPS15 is een goed voorbeeld):

Mijn primaire eisen:
* Goede, stabiele backlight die enigszins uniform is
* Klein raster waardoor er veel subpixel ruimte is
* Hoeveelheid pixels (resolutie)

Secundair:
* Kijkhoek
* Schakelsnelheid
* Kleurechtheid binnen norm
* 100% uniforme backlight

Tertiair:
* Kleurechtheid mierenneuker-mode
* Absurde reactiesnelheid (enigszins is goed genoeg)

Het liefst heb ik natuurlijk een absurd-DPI (o)LED scherm, maar ja, LED's voor subpixels bestaat nog niet in laptops of computerschermen. LED schermen bestaan niet. Als ze de leds zo klein maken dat ze ze Organic noemen (slechts zelden echt organisch materiaal meer, meestal gewoon polymeren), dan maakt het mij niet uit. OLED = snel, zwart=zwart, geen backlight, en kan ERG kleurecht zijn mits gekalibreerd (helaas bij telefoons nooit het geval)

• Reb87
  • Niet online
Ik heb nu een Macbook Pro van 2009 (13 inch). Het scherm heeft geen super resolutie (1280x800) maar dat hoeft voor mij ook niet perse. Als het de kwaliteit van mijn huidige scherm kan evenaren vind ik het al prima. Het leek er echter op dat alles wat ik zag ongeveer slechter was.

Naar welke merken ultrabooks kan ik het best kijken als ik gewoon een kwalitatief goed scherm wil hebben wat niet perse een super hoge resolutie heeft, binnen een budget van 800 euro? Tsja, de series 9 van samsung had wel een aardig scherm, maar die was een tikje duurder... ;)

Verwijderd

Dell Latitude E6430s

http://www.notebookcheck....30s-Notebook.84324.0.html

Fujitsu Lifebook E782

http://www.notebookcheck....782-Notebook.80439.0.html

Zijn natuurlijk niet super-duper licht.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2013 16:10 ]

Verwijderd

Die hebben net zulke brakke schermen. Heb je de reviews waar je naar linkt wel even gelezen?

Als je een goed scherm wilt, neem er dan een met een hoge resolutie. In het 15.6" segment zijn 100% van de schermen met 768p resolutie heel slecht, met een resolutie van 1080p is dat bijna het omgekeerde. Dat gaat ook op voor het 13" en 14" segment. Veel slechte high-res schermen zijn er niet.

Verwijderd

De Dell is niet super, maar ze zijn er positief over gezien de competitie.
Still, the display is subjectively crisp and the standard wide XGA is perfectly acceptable for word processing and everyday browsing needs.

A maximum brightness level of 220 nits was measured on the center of the display with good distribution throughout the nine measured quadrants.
En over de Lifebook zijn ze laaiend enthousiast.
Without having seen the other displays in operation, we can describe this one as the optimal. The picture is sharp and the fonts and symbols are not too small. We expressed the same opinion about the Lifebook E781.

The subjective impression of the display can be summarised in one word: great. The colours are vivid and it is a pleasure to look at the screen. Also the results are good. The contrast of 518:1 is somewhat worse than that of the Lifebook E781. Nonetheless this is still a very good value. In terms of the black levels, the Lifebook E782 wins with 0,38 cd/m² (Lifebook E781: 0,39 cd/m²) - very close, but a very good result. Black is properly displayed as black.

In conclusion we can say: Those who seek a notebook that masters the everyday tasks, has a good battery life, offers many interfaces, is very well made and has an excellent display, should definitely take a look at the Lifebook E782
Lijkt me dat ik die reviews toch wel heb gelezen :+

Misschien moet jij die van de Lifebook toch nog maar heel even bekijken voordat je hem afraadt? ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2013 21:49 ]

Verwijderd

De lifebook is aardig, maar niet meer dan dat. Max. helderheid van 197cd/m, sub-60% color gamut. Erg blij kan ik daar niet over worden: de goedkopere inspiron 15R SE bevat bijvoorbeeld een beter scherm. Net als de N56, Y500/y580, ...

Om wat voor reden de dell het oordeel 'acceptable' verdient snap ik ook niet. Het ding heeft slechte helderheid, slecht contrast, slechte color gamut, en een slechte resolutie. Dat is 4 uit 4. Wat moet het scherm nog meer fout doen om volgens notebookcheck slecht te zijn?
Pagina: 1