Erg trage transfer van HDD

Pagina: 1
Acties:

• realmadridsi
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-01 15:33
Hallo,

Ik heb sinds een dikke week een server draaien. Deze wordt vooral gebruikt als download/file server. Er was niks mis mee alles verliep goed tot na een week de HDD, waar mijn OS op geïnstalleerd is en tevens dient als download disk, ineens heel erg traag werd. En met heel erg traag bedoel ik Benchmarks in HD Tune van <2MB/s.

Ik heb het volgende gedaan om dit proberen te verhelpen maar tot nu toe geen oplossing gevonden.

- Ik heb de HDD op een andere sata poort aangesloten.
- Ik heb in Device Manager gekeken of de HDD misschien in PIO mode stond, dit was niet het geval.
- Ik heb de Mode naar PIO gezet en weer terug naar DMA.

Mijn hardware is:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G2120 Boxed€ 73,70€ 73,70
1ASRock B75 Pro3-M€ 57,10€ 57,10
2Western Digital Green WD30EZRX, 3TB€ 117,95€ 235,90
1Nexus Thrio 310 Silent Case€ 43,90€ 43,90
1Corsair Bracket van 2,5 naar 3,5 inch€ 3,69€ 3,69
1Corsair CMV8GX3M1A1333C9€ 34,95€ 34,95
1Antec Earthwatts EA-380D Green€ 40,52€ 40,52
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 489,76

Als OS HDD gebruik ik de volgende HDD die ik heb overgenomen van een medetweaker.

1[url="http://http://tweakers.net/pricewatch/257755/hitachi-travelstar-5k500b-500gb-sata-300-8mb-5400rpm/"]Hitache Travelstar 5k500[/url]€ 73,70€ 73,70

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/fb0aL0d.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/LKOQhA8.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/miNybs7.png

Ik hoop dat iemand weet hoe dit op te lossen valt, op deze manier is de HDD niet echt bruikbaar.

Bij voorbaad dank :)

Verwijderd

Whoa dat is inderdaad uber traag!
Dan vraag ik mij toch af of de harddisk niet op zijn eind begint te raken.

Maar aangezien je zegt deze ook als download schijf te gebruiken... had je een download prog (utorrent) aan staan tijdens deze test?
Was er andere software aan het draaien op de achtergrond?
Had je ook in de taskmanager gekeken of er achtergrond programma's / services aan het draaien waren tijdens de test?

Dit is wel even belangrijk om te weten namelijk.

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:44

Aganim

I have a cunning plan..

Staat er in het niet-zichtbare deel van het Health tabblad nog iets in de zin van "UltraDMA CRC Error Count"? Dit zijn fouten die doorgaans veroorzaakt worden door een defecte SATA kabel en zorgen uiteraard ook voor lagere doorvoer snelheden.

In Taakbeheer (Ctrl + Shift + Escape) kan je onder Performance->Resource Monitor->Disk zien wat er allemaal actief bezig is met de HDD. Kijk even of daar een programma de schijf extreem belast.

• realmadridsi
Ik heb de HD nu in mijn PC hangen en hier lijkt hij normaal. Zal dan inderdaad toch een instelling zijn of een driver probleem of dat er iets anders mee draait. Zal hem weer in mijn server drukken en controleren wat jullie aangeven.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/i4pK2kJ.png

Verwijderd

Kun je ook nog de overige SMART laten zien? Met name UDMA CRC Error Count en Current Pending Sector.

De eerste benchmark lijkt PIO; maar je zegt zelf dat je daar ook mee hebt gerommeld en handmatig op PIO hebt gezet.

Doe eens een benchmark met normale settings. Wordt de hardeschijf gedurende die benchmark gebruikt? Zo ja, dan is 2MB/s normaal; een hardeschijf kan bij flink seeken terugvallen tot 60 full stroke IOps * 512 bytes = 30 kilobyte per seconde. Afhankelijk van hoe je de hardeschijf gebruikt (contiguous access) zal je performance dus liggen tussen 0,03MB/s en ~100MB/s; een groot verschil!

• realmadridsi
Het lijkt er op dat Couchpotato de boosdoener is. Ik heb gekeken waar jullie aangaven en zag dat 'system' aan het schrijven was. Ik heb bij processen gezien en ook al had ik couchpotato afgesloten hij draaide nog steeds. Dit proces heb ik beëindigd en de schijf ging terug naar normaal.

Wat couchpotato aan het schrijven was is mij echter een raadsel omdat er op dit moment helemaal niks in couchpotato staat. Ik heb het daarom ook van mijn server gehaald en zal hem opnieuw installeren.

Bedankt voor jullie hulp!!

Verwijderd

Bedenk ook dat als je meerdere partities hebt op de schijf, dat je forceert dat de schijf veel moet seeken als je op beide partities bezig bent, zoals Couch op partitie1 en jij doet nog dingen op partitie2.

Hardeschijven zijn vooral goed in grote bestanden van A tot Z lezen of schrijven. Als je dingen 'door elkaar' gaat doen, kan een hardeschijf héél traag worden. In het meest extreme geval doet een hardeschijf maar 30 kilobyte per seconde als hij keihard bezig is. Om die reden worden SSDs ingezet voor de zaken waar een hardeschijf niet goed in is.

• realmadridsi
Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 21:58:
Bedenk ook dat als je meerdere partities hebt op de schijf, dat je forceert dat de schijf veel moet seeken als je op beide partities bezig bent, zoals Couch op partitie1 en jij doet nog dingen op partitie2.

Hardeschijven zijn vooral goed in grote bestanden van A tot Z lezen of schrijven. Als je dingen 'door elkaar' gaat doen, kan een hardeschijf héél traag worden. In het meest extreme geval doet een hardeschijf maar 30 kilobyte per seconde als hij keihard bezig is. Om die reden worden SSDs ingezet voor de zaken waar een hardeschijf niet goed in is.
Ik heb het OS en programmas die ik gebruik op partitie 1 staan en partitie 2 gebruik ik als download schijf. Is dit niet de beste methode om de schijf te gebruiken? Er is niet echt een reden dat dit zo ingedeeld is dat deed WHS11 automatisch. Als het beter is om er 1 partitie van te maken heb ik hier geen problemen mee.

Verwijderd

Ik zou er één partitie van maken; als je dan genoeg vrije ruimte over laat dan hoeft je hardeschijf niet zo ver te seeken. Als je sowieso heel weinig vrije ruimte hebt, maakt het niet veel uit en wordt je hardeschijf met dit soort gebruik vanzelf traag.
Pagina: 1